جبران سرانه پایین فضای آموزشی استان کرمان با تفاهمنامه 2400 میلیارد تومانی

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان، از کاهش چشمگیر نرخ تکرار پایه در مدارس خبر داد و گفت: نرخ تکرار پایه در استان از 2.16 درصد در سال 1403 به 1.40 درصد در سال 1404 کاهش یافته است؛ این دستاورد حاصل اجرای طرح ملی “حامی” با اعتبار 20 میلیارد تومان از محل اعتبارات شورای آموزش و پرورش استان است.
وی افزود: طرح «حامی» با هدف شناسایی، حمایت و بازگرداندن دانشآموزان در معرض خطر ترک تحصیل اجرا شده و اکنون بهعنوان یکی از برنامههای موفق ملی در حوزه آموزش ابتدایی شناخته میشود.
بهبود زیرساختهای آموزشی؛ شرط اساسی کیفیت یادگیری
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اجرای پروژههای گسترده عمرانی در سطح استان گفت: این پروژهها با هدف کاهش تراکم دانشآموزان در کلاسها، افزایش سرانه آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در حال اجرا هستند.
وی افزود: کرمان از جمله استانهایی است که با سرانه پایین فضای آموزشی مواجه است و در برخی مناطق، تراکم دانشآموزی در کلاسها از میانگین کشوری بالاتر است؛ مسئلهای که مستقیماً بر کیفیت آموزش تأثیر میگذارد.
امضای تفاهمنامه 2400 میلیارد تومانی برای توسعه فضاهای آموزشی
فرحبخش از امضای تفاهمنامهای بزرگ با همکاری صنایع و معادن استان خبر داد و اظهار داشت: با امضای تفاهمنامهای به ارزش 2400 میلیارد تومان میان آموزش و پرورش استان و مجموعه صنایع و معادن کرمان، ساخت و توسعه فضاهای آموزشی جدید در مناطق مختلف آغاز خواهد شد.
به گفته وی، این اقدام میتواند در کوتاهمدت بخش مهمی از عقبماندگیهای زیرساختی را جبران کرده و زمینه را برای اجرای طرحهای نوین آموزشی فراهم سازد.
وی با اشاره به ضرورت گسترش آموزشهای مهارتی در مدارس گفت: توسعه مهارتهای فنی و حرفهای در مدارس، بهویژه در دوره متوسطه، از اولویتهای اصلی ماست. تلاش میکنیم با افزایش مشارکت دانشآموزان در رشتههای مهارتی، علاوه بر آمادهسازی آنها برای ورود به بازار کار، از تمرکز بیش از حد بر رشتههای نظری جلوگیری کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، تأکید کرد: تجهیز هنرستانها، ارتقای سطح مهارت معلمان فنی و ایجاد پیوند میان مدارس و صنایع از جمله محورهای این برنامه است.
فرحبخش نقش مشارکت اجتماعی را در توسعه آموزش و پرورش بیبدیل دانست و افزود: هیچ تحول پایداری در آموزش بدون مشارکت مردم و صنایع امکانپذیر نیست. کمکهای مردمی و همراهی بخش خصوصی میتواند بسیاری از مشکلات ساختاری و تجهیزاتی آموزش و پرورش را برطرف کند.
آموزش ابتدایی، محور عدالت آموزشی در کرمان
وی با اشاره به نقش دوره ابتدایی در تحقق عدالت آموزشی گفت: تحول در آموزش ابتدایی به معنای ایجاد فرصت برابر برای یادگیری است. ما تلاش میکنیم هیچ دانشآموزی به دلیل ضعف تحصیلی یا محرومیت جغرافیایی از مسیر یادگیری باز نماند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: اجرای طرحهایی مانند «حامی» و توسعه کلاسهای جبرانی در مناطق محروم، در همین راستا طراحی و اجرا شدهاند.
انتهای پیام/511/