اعمال تعرفههای گمرکی آمریکا بر کامیونهای سنگین و اتوبوسها

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، تعرفه ۲۵ درصدی بر کامیونها، علاوه بر تعرفه ۱۰ درصدی بر اتوبوسها، پس از آن اعمال میشود که دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، تحقیقاتی را در مورد بخش ۲۳۲ این واردات آغاز کرد تا پیامدهای آنها را بر امنیت ملی ارزیابی کند.
دونالد ترامپ از چنین تحقیقاتی، تحت اختیار قانون توسعه تجارت ۱۹۶۲، برای اعمال تعرفه بر انواع مختلف کالاها استفاده کرده است تا تولید داخلی را تقویت کند و کشورهایی را که گمان میرود از آمریکا سوءاستفاده میکنند، مجازات کند.
بخشهای فولاد و آلومینیوم نیز با تعرفههای ۵۰ درصدی و خودروها با تعرفه ۲۵ درصدی زیان دیدهاند. با این حال، کاخ سفید در اکتبر اعلام کرد: آخرین تعرفههای کامیونها شامل تعرفههای موجود بر فولاد، آلومینیوم، مس، خودرو و الوار نخواهد شد.
کامیونها از تعرفه متقابل جداگانه که نرخهای متفاوتی را برای هر شریک تجاری تعیین میکند، معاف خواهند بود.
انجمنهای کامیونداری آمریکا که نماینده حدود ۳۷ هزار شرکت هستند، در ماه مه از دولت ترامپ خواستند تعرفههای کامیونها را متوقف کند و هشدار دادند کاهش فروش میتواند به تولیدکنندگان، فروشندگان و شرکتهای حمل و نقل موتوری آسیب برساند.
اقتصاددانان میگویند بخش عمدهای از واردات کامیون به آمریکا از همسایگان نزدیکش مانند مکزیک و کانادا، میآید.
در یادداشت اکتبر بانک یونایتد اورسیز (UOB)، پیشبینی شد کامیونهای سنگین از مکزیک، بیش از ۷۰ درصد واردات آمریکا را تشکیل میدهند، در حالیکه کامیونهای کانادا حدود ۲۰ درصد را تشکیل میدهند. اما با این برنامه جدید، کامیونهایی که واجد شرایط رفتار مطلوب توافقنامه آمریکا-مکزیک-کانادا هستند، فقط شاهد اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر قطعات غیرآمریکایی خود خواهند بود.
قطعات کامیون واجد شرایط نیز تا زمانی که وزارت بازرگانی فرآیندی را برای هدف قرار دادن قطعات غیرآمریکایی آنها ایجاد کند، بدون تعرفه وارد خواهند شد، اما فشار تجاری از قبل به مکزیک آسیب رسانده است، به طوریکه صادرات خودروهای سنگین این کشور به آمریکا در فاصله ژانویه تا آگوست، حدود ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته کاهش یافته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مکزیک همچنان با دولت ترامپ برای دستیابی به توافقی برای کاهش تاثیر تعرفههای گسترده ترامپ مذاکره میکند.
انتهای پیام