وداع تولیدکننده تراشه با چین در بحبوحه بحران صنعت خودرو

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، شرکت «نکسپریا» که هلند ماه میلادی گذشته آن را از مالک چینیاش مصادره کرد، در بحبوحه تحریمهای تجاری چین که تولید خودرو را به توقف تهدید میکند، به دنبال دو برابر کردن تولید در کارخانه خود در مالزی است.
تراشههای این شرکت که برای تولید خودرو حیاتی هستند، در انگلیس و آلمان تولید میشوند اما ۸۰ درصد آنها در چین تولید میشوند. چین، صادرات تراشههای نهایی را محدود کرد و عرضه قطعات را تهدید میکند و اروپا را فقط به تعداد کمی از محصولات نهایی در مالزی و فیلیپین دسترسی میدهد.
بعید است که این طرح از بروز مشکلات در صنعت خودرو در هفتههای آینده جلوگیری کند اما در صورت ادامه اختلاف، میتواند در طولانی مدت به کاهش نگرانیها کمک کند.
تصرف «نکسپریا» باعث ایجاد اختلاف دیپلماتیک میان چین و هلند شده است. «وینگتک»، مالک چینی «نکسپریا»، هفته گذشته هشدار داد که این شرکت هلندی با تهدید مواجه است و صدها شغل در معرض خطر قرار دارند.
دادگاه لاهه، شرکت «نکسپریا» را به دلیل نگرانی از انتقال مالکیت معنوی و عملیات آن به خارج از اروپا و سوءاستفاده از بودجه شرکت، توقیف کرد.
همزمان با اینکه فولکسواگن هشدار داده است که اهداف سود در معرض خطر هستند، هوندا در بحبوحه اختلال در عرضه، برخی از خطوط تولید را کاهش داده یا به حالت تعلیق درآورده است. بوش، یکی از تامینکنندگان صنعت خودرو، اعلام کرد: اگر وضعیت حل نشود، ممکن است مجبور به مرخصی اجباری کارکنان خود شود.
انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان موتور انگلیس جمعه گذشته، اعلام کرد: در حالیکه این بخش تلاشهایی برای تنوع بخشیدن به زنجیرههای تامین خود انجام داده است، تولید خودرو و عرضه بازار میتواند به زودی به شدت مختل شود.
«نکسپریا» حتی پس از آنکه دولت هلند کنترل این شرکت را به دست گرفت، به ارسال ویفرهای نیمهرسانا به چین ادامه داد. با این حال، هفته گذشته به مشتریانش اطلاع داد که عرضه به کارخانه های چینی خود را متوقف کرده است. این شرکت اعلام کرد امیدوار است در آینده ارسال محمولهها را از سر بگیرد.
سخنگوی «وینگتک» هفته گذشته، گفت: «نکسپریا» به جایگزینی تولید چین قادر نخواهد بود. آنها گفتند: این شکاف عظیم، ظرفیت در آینده قابل پیشبینی توسط اروپا یا سایر مناطق قابل پر شدن نیست.
طبق گزارش تلگراف، شرکتهای فناوری در سالهای اخیر به دلیل تعرفهها و نگرانیها در مورد وابستگی به چین، به دنبال انتقال تدریجی تولیدشان از این کشور بودهاند. شرکتهایی از جمله اپل و مایکروسافت، تولید خود را به کشورهایی از جمله ویتنام، مالزی و هند منتقل کردهاند، اگرچه این اقدامات اغلب پرهزینه و کند بودهاند.
انتهای پیام