توسعه صادرات غیرنفتی، راهبردی فراموش شده در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور یداله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، بار دیگر ضعف جدی استان در حوزه صادرات غیرنفتی مورد نقد قرار گرفت. تا جایی که سهم استان در صادرات کشور تنها 14 هزارم درصد است، عددی که با وجود منابع طبیعی، ظرفیتهای تولیدی و انسانی گسترده، جایگاه واقعی این استان را نشان نمیدهد.
کهگیلویه و بویراحمد استانی کوهستانی با ظرفیتهای متنوع طبیعی و تولیدی بوده و موقعیت جغرافیایی آن میان استانهای فارس، خوزستان و اصفهان، امکانی استراتژیک برای دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی فراهم کرده و با برخورداری از مزیتهای نسبی در گیاهان دارویی، محصولات سردسیری مانند سیب و انگور، دام و مواد معدنی، پتانسیل بالایی برای ارزشافزایی دارد.
برخی از مهمترین ظرفیتهای بالفعل و بالقوه استان در بخش کشاورزی و دامداری شامل تولید گیاهان دارویی از جمله گل گاوزبان، آویشن، بومادران، محصولات سردرختی مانند سیب و انگور، گوشت قرمز و لبنیات ارگانیک، در حوزه صنایع معدنی وجود معادن فسفات، گچ، سنگآهک و مواد معدنی غیر فلزی که قابلیت فرآوری و صادرات دارد، آبزیپروری و شیلات شامل تولید ماهی قزلآلا در مناطق سردسیری و رودخانهای و صنایع دستی و میراث فرهنگی همچون گلیم، جاجیم، چرم و صنایع گردشگری است.
با وجود این ظرفیتها، ضعفهای اصلی در بخش زیرساختی و مدیریتی، مانع شکوفایی صادرات استان شدهاند که مهمترین چالشها شامل نبود پایانه صادراتی و سردخانههای استاندارد برای حفظ کالاهای فسادپذیر، ضعف در فرآیند گمرکی و طولانی بودن زمان ترخیص، عدم حمایت کافی بانکی و نبود تسهیلات مالی هدفمند برای صادر کنندگان، فقدان دفاتر بازرگانی خارجی فعال برای بازاریابی بینالمللی، کیفیت پایین بستهبندی در محصولات صادراتی کشاورزی و غذایی وکمبود آموزش و توانمندسازی تولیدکنندگان برای رقابت جهانی است.
یداله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد توسعه صادرات را موتور محرکه اقتصاد استان دانست و با نگرانی گفت: ما فرصت اندکی داریم برای جبران عقبماندگی در تولید و صادرات، و باید همه دستگاهها با همفکری و تلاش مضاعف وارد عمل شوند.
وی از دو استراتژی کلیدی برای توسعه اقتصادی شامل جانشینی صادرات و توسعه صادرات سخن گفت و افزود: ارزشافزایی بر منابع خام شامل تبدیل محصولات معدنی و کشاورزی به کالاهای فرآوریشده و با ارزش افزوده بالا و گسترش بازارهای خارجی با ورود فعال کالاهای رقابتی استان به بازارهای خارج از کشور با تکیه بر کیفیت، بهرهوری و بستهبندی مناسب باید اولویت باشد.
رحمانی افزود: کالاهایی در رقابت بینالمللی موفق میشوند که کیفیت و قیمت هر دو مزیت داشته باشند و تولیدکنندگان باید بهرهوری را اساس کار خود قرار دهند.
در ادامه جلسه، چند فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی نیز دغدغههای خود را مطرح کردند و یکی از تولیدکنندگان گیاهان دارویی اظهار کرد: نبود بستهبندی و لجستیک صادراتی موجب میشود محصولات استان به صورت فلهای و بدون برند فروخته شوند و اگر بانکها نرخ بهره تسهیلات صادراتی را کاهش دهند و فرآیند ضمانت ساده شود، بسیاری از فعالان محلی میتوانند وارد حوزه صادرات شوند.
تحلیل کارشناسان و سخنان استاندار نشان میدهد که توسعه صادرات غیرنفتی در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برنامهریزی جامع و عملگرایانه است و بر اساس دادهها و مشاهدات، پیشنهادهای اجرایی همچون ایجاد پایانه صادراتی و سردخانههای پیشرفته در یاسوج و گچساران برای محصولات کشاورزی و دامی، تأسیس دفتر بازرگانی خارجی در عمان به عنوان پایگاه ارتباطی با بازارهای عربی و آسیایی، راهاندازی سایت نمایشگاه بینالمللی استان برای معرفی کالاهای صادراتی محلی، افزایش سهم تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی صادراتمحور با اولویت در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، توسعه آموزش و توانمندسازی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از طریق دورههای تخصصی بازاریابی و بستهبندی صادراتی، مشوقهای مالیاتی و بیمهای برای شرکتهای فعال در صادرات غیرنفتی به منظور افزایش انگیزه و کاهش هزینهها، کوتاه شدن فرآیند گمرکی و دیجیتالی شدن خدمات گمرک استان برای تسریع در صادرات و استفاده از روش دامپینگ مثبت در ورود به بازارهای جدید خارجی یعنی صادرات کالا با قیمت پایینتر برای تثبیت برند و کسب سهم بازار قابل تحقق و مؤثر خواهند بود.
رحمانی در پایان تأکید کرد که اگر دستگاهها و بخش خصوصی با همافزایی واقعی پای کار بیایند، استان میتواند در افق میانمدت از سهمی کمتر از هزارم درصد، به یک درصد از کل صادرات کشور برس، هدفی که او آن را دستیافتنی اما نیازمند تلاش صادقانه دانست.
به گزارش تسنیم، کهگیلویه و بویراحمد، استانی با منابع بکر و نیروی انسانی توانمند است و اما تا زمانی که ساختارهای تولید، بازاریابی، آموزش و زیرساختهای صادراتی بهصورت هماهنگ فعال نشوند، ظرفیتهای بالفعل استان به بهرهوری اقتصادی واقعی نخواهند رسید و مسیر توسعه صادرات غیرنفتی، مسیر خوداتکایی اقتصادی و افزایش سرمایه اجتماعی است و این مسیر با برنامهریزی، همدلی و اقدام، میتواند محرک اصلی پیشرفت اقتصادی استان باشد.
انتهای پیام/
