آیت‌الله جوادی‌آملی: درک جایگاه حضرت زهرا(س) تنها در پرتو قرآن و اهل‌بیت(ع) ممکن است

آیت الله جوادی آملی گفت: حضرت زهرا(س) «استاد بزرگ معرفت» و حقیقتی فراتر از مقایسه با سایر زنان تاریخ است؛ آن حضرت جایگاهی دارد که درک آن تنها در پرتو معارف بلند قرآن و کلمات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ممکن است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله جوادی آملی امروز در درس فقه خود در مسجد اعظم قم به مناسبت ایام فاطمیه با اشاره به جایگاه علمی و معرفتی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: وجود مبارک حضرت زهرا(س) «استاد بزرگ معرفت» و حقیقتی فراتر از مقایسه با سایر زنان تاریخ است؛ آن حضرت جایگاهی دارد که درک آن تنها در پرتو معارف بلند قرآن و کلمات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ممکن است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از مرحوم کلینی در جلد نخست کافی درباره خطبه‌ای از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در باب توحید الهی اظهار داشت: مرحوم کلینی نقل می‌کند که اگر تمام جن و انس، جز انبیای الهی، گرد آیند و این خطبه را از زبان علی(ع) بشنوند، سزاوار است که همگی در برابر آن سجده کنند، زیرا این خطبه همانند قرآن کریم بی‌بدیل است و از سرچشمه وحی الهام گرفته است. هیچ انسانی، توان ایراد چنین سخنی را ندارد؛ در ادامه، مرحوم صدرالمتألهین در شرح اصول کافی می‌فرماید که سخن کلینی بسیار عمیق است، ولی باید این جمله را می‌افزود که جز «انبیای اولوالعزم» نه «انبیای الهی»!

 آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه حضرت امیر(ع) در این خطبه، اصل منطقی تناقض و فلسفه خلق از “لا من شیء” را تبیین کرده و اثبات می‌نمایند که آفرینش الهی نه از ماده‌ای پیشین، بلکه ابداعی و نو است و توضیح می دهند که این بیان، مشابه خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در خطبه فدکیه است که سالها قبل فرمودند: «اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَیْ‌ءٍ»

مرجع تقلید شیعیان گفت: بیست ‌و پنج سال پیش از آن ‌که حضرت علی(علیه السلام) این خطبه توحیدی را ایراد فرمایند، حضرت زهرا(علیها السلام) در خطبه فدکیه همان مبانی معرفتی را در قالبی الهی و استدلالی بیان کرده بودند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر فاطمه(علیها السلام) تواضع می‌کردند و به استقبال آن حضرت می رفتند. 

 آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: شبهه ای از دیر زمان دایر بود که «کسی این عالم را نیافریده چون اگر خدایی بود و جهان را خلق می کرد یا این جهان را باید از «من شیء» می آفرید، پس قبلا موادی بوده و خدا آمده یک بنایی کرده و خدا خالق کل نیست که این محال است، و اگر بگویید که از نقیض آن که «من لا شیء» هست، و این نیز محال است، چون عدم را که نمی شود جمع کرد و آسمان ساخت، پس آفرینش محال است، چون شیء از دو طرف نقیض بیرون نیست».

وی افزود: وجود مبارک حضرت امیر(ع) در این خطبه به این شبهه جواب داد، اما 25 سال قبل از وجود مبارک حضرت، صدیقه کبری(سلام الله علیها) به این شبهه پاسخ داده است؛ که در خطبه فدکیه فرمود: «اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَیْ‌ءٍ»؛ به اینکه نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست؛ نقیض «کل شیء» عدم او است، نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است. لذا اگر سؤال بکنید که خدا از چه چیزی خلق کرد؟ می گوییم خدا «لم یخلق من شیء» نه «من لا شیء».

 در پایان این جلسه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی به ذکر مصیبت حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) پرداخت.

انتهای پیام /

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا