مقاومت فاطمی، جهاد در مسیر ولایت و مقابله با استکبار جهانی است

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، امروز، در مراسمی به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مرکز فقهی امام علی بن موسیالرضا (ع)، با تبیین حقیقت استکبار از نگاه قرآن و تاریخ اسلام، ریشه همه انحرافات بشری را در «خودبرتربینی و تکبّر» دانست و اظهارکرد: نخستین جلوه این روحیه، در نافرمانی ابلیس از فرمان خداوند متجلی شد و تا امروز در چهرههای مختلف فرعونی و سلطهگرانه ادامه یافته است.
استکبار از گناه ابلیس آغاز شد
وی با اشاره به نخستین سرپیچی در نظام آفرینش، بیانکرد: ابلیس بهدلیل خودبرتربینی و عُجب درونی، از سجده بر آدم (ع) سر باز زد و بدین ترتیب، نخستین نافرمانی از فرمان خداوند با انگیزه برتریجویی رقم خورد.
آیتالله علمالهدی افزود: قرآن کریم این روحیه را مادر همه انحرافها میداند؛ چراکه هرگاه انسان خود را محور و معیار برتر ببیند، در برابر حقیقت الهی میایستد و این، منشأ استکبار در همه اعصار است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تبیین مفهوم «فرعونیت» در قرآن گفت: فرعون، نمونه تاریخی همین خودبرتربینی است که با در اختیار داشتن قدرت، مردم را طبقهبندی کرد، مستضعفان را به بردگی گرفت و جامعه را بر اساس منافع خود اداره نمود.
وی اظهارکرد: قرآن کریم رفتار فرعون را الگویی از انحراف قدرت معرفی میکند؛ زیرا وقتی حاکم، بندگی خدا را کنار بگذارد و خود را محور قدرت بداند، ظلم و ستم و حتی کودککشی نیز برای او عادی میشود.
سقیفه، بازتولید منطق فرعونی در امت اسلامی بود
آیتالله علمالهدی در ادامه، با اشاره به حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) گفت: نخستین انحراف سیاسی در امت اسلامی، در ماجرای سقیفه بنیساعده شکل گرفت؛ جایی که قدرتطلبی جایگزین امامت شد و رهبری امت از مسیر وحی منحرف گردید.
وی افزود: در این جریان، همان منطق فرعونی تکرار شد؛ منطقِ کنار زدنِ حق بهخاطر سلطه و منافع شخصی، و این مسئله ریشه بسیاری از انحرافات بعدی در تاریخ اسلام شد.
امام جمعه مشهد با اشاره به نقش بیبدیل حضرت فاطمه زهرا (س) در مواجهه با این انحراف تاریخی، تأکید کرد: صدیقه طاهره در میدان دفاع از امامت، نه تنها سکوت نکرد، بلکه با حضور آگاهانه، سخنرانیهای روشنگرانه و خطبههای تاریخی خود، پرچمدار مقاومت و بصیرت شد؛ خطبه فدکیه و دیگر خطبههای ایشان در جمع زنان مدینه، نمونههای روشنی از جهاد علمی، سیاسی و اجتماعی در راه ولایت است.
فاطمیه، دانشگاه مقاومت و روشنگری
آیتالله علمالهدی با اشاره به بخشهایی از خطبه حضرت زهرا (س) گفت: در این خطبه، حضرت ابعاد شخصیت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) را ترسیم کرد و معیار حق را به امت شناساند؛ حضرت زهرا، امام علی (ع) را بهعنوان انسان الهی معرفی کرد که در برابر دنیاطلبی و انحراف، با قدرت ایستاد و حتی لحظهای از مسیر حق عدول نکرد.
وی تاکیدکرد: خطبههای فاطمیه در حقیقت، بیانیه مکتب مقاومت است که مرز ایمان و نفاق را برای همیشه روشن کرد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اگر امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در آن مقطع بهدلیل مصلحت اسلام شمشیر نکشید، حضرت زهرا (س) با قدرت منطق، احتجاج و روشنگری، همان نقش را ایفا کرد و بهجای شمشیر، با تیغ سخن خود جبهه باطل را شکست.
آیتالله علمالهدی افزود: مقاومت فاطمی، جلوهای از جهاد در مسیر ولایت بود و تا پایان عمر ایشان، این مبارزه در قالب تبلیغ، گریه، اشک و خطابه ادامه یافت.
بیتالاحزان، ادامه میدان جهاد فاطمی
وی خاطرنشانکرد:پس از محدود شدن توان جسمی حضرت، بیتالاحزان مرکز استمرار این جهاد شد. بسیاری از مردم و قبایل اطراف مدینه با دیدن اشکهای حضرت و حضور مداوم او در این مکان، حقیقت انحراف و غربت ولایت را درک کردند؛ اشکهای زهرا، زبان بیدارباش امت بود و این اشکها، همان ادامه خط مقاومت فکری و ایمانی بهشمار میآمد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکیدکرد: استکبار در دنیای امروز، همان جریان فرعونیت تاریخی است که در چهرههای جدیدی مانند نظام سلطه جهانی و استکبار مدرن جلوه کرده است.
امام جمعه مشهد اظهارکرد: اگر فرعون با ظلم و خونریزی بر مردم سلطه مییافت، امروز نظام استکباری با رسانه، اقتصاد و فرهنگ سلطهگر، بر ملتها تحمیل میشود و راه مقابله با آن، تنها در پیروی از منطق و الگوی مقاومت فاطمی نهفته است.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران و ملت مؤمن و بصیر ما، ادامهدهنده همان مسیری هستند که حضرت زهرا سلاماللهعلیها آغاز کرد.
وی ادامه داد: مقاومت در برابر نظام سلطه، دفاع از ولایت، بیداری در برابر انحراف و صلابت در مسیر حق، همه برگرفته از مکتب فاطمی است و اگر این الگو در جامعه اسلامی زنده بماند، هیچ قدرتی توان خاموش کردن نور اسلام را نخواهد داشت.
ایستادگی حضرت زهرا (س) الگوی مقاومت اجتماعی امت است
آیتالله سید احمد علمالهدی نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی همچنین در مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) که در منزل مرحوم موید برگزار شد، با بازخوانی روایت پیامبر اکرم (ص) و ارجاع به وقایع پس از رحلت رسول خدا (ص)، جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) را بهمثابه «زهره» و محور تداوم امامت و ولایت در امت اسلامی تبیین کرد و بر نقش بیبدیل ایشان در پاسداری از شاکله اصیل اسلام و ایستادگی در برابر هجمهها تأکید نمود.
آیتالله علمالهدی به روایتی از انس بن مالک اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) پس از نماز صبح خطاب به مردم فرمودند که اگر خورشید که نماد پیامبر است از دست شما رفت، به ماه که نماد امیرالمؤمنین علی (ع) است تمسک کنید؛ و اگر ماه را از دست دادید، به زهره که نماد حضرت فاطمه زهرا (س) است. ایشان افزودند: اگر زهره را نیز از دست دادید، به دو ستاره درخشان «فرقدان» که نماد دو امام بزرگوار امام حسن وامام حسین علیهماالسلام است پناه ببرید.
وی تصریح کرد: این روایت هم در منابع معتبر شیعه و هم در برخی روایات اهل سنت نقل شده و لایههای تفسیری عمیق و متعددی دارد که جایگاه حضرت زهرا (س) را بهعنوان حلقه استمرار امامت و ولایت بهروشنی نشان میدهد.
امام جمعه مشهد درباره معنای «گم شدن» یا «از دسترس خارج شدن» ماه توضیح داد: منظور، انهدام یا نفی وجود امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) نیست، بلکه غیبت هدایت ظاهری و محدودیت دسترسی امت به رهبری علنی است؛ درست مانند شبهای «محاق» که ماه نور کافی ندارد و کاروان ها ناگزیرند به ستاره زهره بنگرند تا مسیر خود را پیدا کنند.
آیتالله علمالهدی این تشبیه را به رخداد تاریخی سقیفه و سالهای بعد از رحلت پیامبر ارجاع داد و گفت: در آن برهه که نقش رهبری امیرالمؤمنین برای امت کمتر قابل رؤیت شد، حضرت فاطمه (س) با حضور، حرکت و ایستادگی خود مسیر امامت را نشان دادند.
حضرت فاطمه زهرا (س) شاخص تمام فضایل و حافظ امت است
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر جامعیت فضائل حضرت زهرا گفت: در همه فضایل اخلاقی، عبادی و علمی، حضرت فاطمه (س) همراه و همگام با امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) بودند؛ اما وجه تمایز ایشان نقش برجسته و تعیینکننده در صیانت از میراث امامت بود.
وی افزود: اگر فاطمه (س) نبود، جریان امامت و ولایت بهصورت عینی و قابلتشخیص برای امت تثبیت نمیشد و بسیاری از مجاهدات حضرت علی (ع) در تکوین و تداوم دین اثرگذار نمیماند.
آیتالله علمالهدی سقیفه بنیساعده را نقطهای تعیینکننده دانست که امت را در تشخیص مسیر صحیح ولایت دچار سردرگمی کرد و ادامه داد: در چنین شرایطی، نقش حضرت فاطمه (س) و حضور ایشان در میدان دفاع از حق، بهمثابه چراغ راه امت عمل کرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکیدکرد: جریان امامت، در طول تاریخ همواره نقطه اعتراضی در برابر سلطههای غیرولایی بوده و حضور اهلبیت (ع) محور پایداری امت در برابر حکومتهای غاصب و استبدادی بوده است.
امام جمعه مشهد با اشاره به گزارشها و نقلهای تاریخی از فشارها و آسیبهایی که بر حضرت فاطمه (س) وارد شد، از شجاعت، صبر و استقامت آن بانوی بزرگ یاد کرد و گفت: روایتها حاکی از ایستادگی حضرت زهرا (س) مقابل هجمهها، دفاع از حق و استمرار مقاومت تا آخرین نفس است؛ چنانکه حتی در برابر خشونت و فشاری که به ایشان وارد آمد، حضرت از مواضع امامت و ولایت عقبنشینی نکردند.
تبیین نقش علی (ع) و فاطمه (س) در تداوم پیام نبوی
آیتالله علمالهدی با اشاره به نقش بیبدیل امیرالمؤمنین علی (ع) در صیانت از جامعه اسلامی و پیروزیهای سیاسی و نظامی که پشتوانه ماندگاری اسلام شد، گفت: اگر علی (ع) نبود، بعثت پیامبر اکرم (ص) در امتداد تاریخی خود با شکست مواجه میشد.
وی افزود: اگر فاطمه زهرا (س) نبود، آنچه امیرالمؤمنین علی (ع) برای پاسداری از دین انجام داد، بهسختی تداوم مییافت. پیوند پیامبر، علی و فاطمه در جایگاههای وجودی خود، ستونهای استمرار دین و مدیریت جامعه بر اساس وحی محسوب میشوند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: معرفت به اهلبیت نباید تنها عاطفی و احساسی بماند؛ بلکه باید به شناخت عقلانی و علمی منجر شود تا آموزهها و درسهای اهلبیت در زندگی اجتماعی، سیاسی و فردی امت جاری گردد.
فاطمه (س) الگوی استکبارستیزی و مقاومت اجتماعی
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: تجربهٔ حضرت فاطمه (س) در دفاع از حق و ایستادگی در برابر فشارها، الگویی عملی برای مبارزه با استکبار و ظلم است؛ امت باید از این الگو در مواجهه با چالشهای عصر حاضر بهره گیرد.
انتهای پیام/282