ارجاع 5 هزار و 283 آسیب‌ به مرکز مداخله در بحران بهزیستی/کودک‌آزاری در صدر آسیب‌ها

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت : از ابتدای سال تاکنون 5هزار و 283 مورد از موارد ارجاع شده به تیم سیار به دلیل شدت آسیب‌ها به مرکز مداخله در بحران ارجاع شده که کودک آزاری، اقدام به خودکشی و اختلافات خانوادگی بیشترین تعداد را داشته‌اند.
استانها

مهدی برجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشهد اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون 18 هزار و 69 تماس با خط تلفن 123 مربوط به اورژانس اجتماعی برقرار شده که بالاترین میزان تماس‌ها در حوزه اختلافات حاد خانوادگی و اقدام به خودکشی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تماس گیرندگان در صورت تماس با 123، راهنمایی تلفنی دریافت می‌کنند و در صورت وجود مشکلات شدیدتر از طریق خدمات سیار مداخلاتی انجام می‌شود، ادامه داد: اگر مشکل از این مرحله فراتر باشد و نیازمند خدمات مرکز مداخله بحران باشد، ارجاع از طریق حوزه خدمات سیار به این مرکز انجام می شود چرا که در مرکز مداخله در بحران نیز خدمات سرپایی و خوابگاهی ارائه می‌شود.

برجی خاطرنشان کرد:کودکان آزار دیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده یا افکار خودکشی دارند، زنان و دختران آسیب‌دیده و در معرض آسیب، افرادی که دچار بحران‌های حاد خانوادگی هستند، افراد با اختلال هویت جنسی و کودکان کار در زمره گروه هدف اورژانس اجتماعی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: این خدمات از سه طریق همچون تلفن 123، خدمات سیار و مرکز مداخله در بحران به این گروه‌ها ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد 5 هزار و 283 مورد از موارد ارجاع شده به تیم سیار به دلیل شدت آسیب‌ها به مرکز مداخله در بحران ارجاع شده که کودک آزاری، اقدام به خودکشی و اختلافات خانوادگی بیشترین تعداد را داشته‌اند.

برجی با اشاره به ارائه خدمات 24 ساعته و رایگان بهزیستی در اورژانس اجتماعی در سطوح مختلف، اضافه کرد: کلیه خدمات ارائه‌شده به مراجعین رایگان است و هیچ هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌شود، مددکاران علاوه بر خدماتی که در اورژانس اجتماعی به خود فرد ارائه می‌دهند، ارائه خدمات بین سازمانی را هم ساماندهی می‌کنند، زیرا اورژانس اجتماعی فعالیتی است که به‌ واسطه نوع گروه هدف خود، ارتباط زیادی با دستگاه‌های برون‌سازمانی ازجمله دادگستری، شهرداری، نیروی انتظامی دارد، از این‌رو نیازمند تعاملات بین سازمانی است که در این زمینه نیز مددکاران نقش‌آفرینی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به سطح ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در خدمات سرپایی، گفت: مراجعه‌کنندگان در این سطح خدمات روان‌شناسی، مددکاری، روان‌پزشکی و حقوقی از کارشناسان متخصص دریافت می‌کنند. این مرکز فضایی امن برای ماندن افراد فراهم می‌آورد تا در حین دریافت خدمات، مشکلاتشان رفع شود. اما اگر فرد آسیب‌دیده دارای مشکلات شدیدتری باشد و امنیت جانی نداشته باشد، از خدمات خوابگاهی مرکز مداخله در بحران بهره‌مند می‌شود.

برجی با تاکید بر اینکه تلاش اصلی اورژانس اجتماعی این است که مشکلات افراد در محیط خانواده حل شود، اذعان کرد: با این حال، گاهی مشکلات به قدری پیچیده است که مراجعین در مدت 20 روز اقامتشان در مرکز مداخله در بحران، مشکلاتشان حل نمی‌شود و نیاز به اقامت طولانی‌تری دارند. در این شرایط، متخصصان مرکز بر اساس مشکلات مددجو، او را به مراکز اقماری مانند خانه‌های تلاش، خانه‌های سلامت و خانه امن ارجاع می‌دهند.

وی با اشاره به وضعیت ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون از 18 هزار و 69 تماس با خط تلفن 123 تعداد 6 هزار و 670 مورد که شرایط بحرانی‌تری داشته‌اند، به تیم سیار ارجاع شده و کارشناسان به محل مراجعه کرده‌اند، در این زمینه، بالاترین آمار ارجاع به تیم سیار نیز مربوط به کودک‌آزاری است، زیرا این گروه با توجه به اینکه کمتر می‌توانند از خود دفاع کنند، آسیب پذیرتر هستند؛ البته برای بهزیستی نیز گزارشات مربوط به کودک آزاری در اولویت است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد:کار در اورژانس اجتماعی در زمره مشاغل سخت محسوب نشده و باید کار در این حوزه به‌عنوان یکی از مشاغل سخت طبقه‌بندی شود تا همکاران زودتر بازنشسته شوند و بتوان نیروی جدید جایگزین کرد.

برجی به فعالیت 24 مرکز اورژانس اجتماعی گفت: از این تعداد، دو مرکز در مشهد و سایر مراکز در شهرستان‌های مختلف فعال هستند. همچنین دو مرکز جدید در خلیل‌آباد و صالح‌آباد امسال راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی مراکز جدید در شهرستان‌های مه‌ولات، بجستان و زبرخان در برنامه کاری بهزیستی قرار دارد. بر اساس جمعیت و فراوانی آسیب‌های اجتماعی شهرستان‌های کوهسرخ، جغتای، کلات، فیروزه، داورزن، میان جلگه و خوشاب نیز در اولویت‌های بعدی برای راه‌اندازی اورژانس اجتماعی قرار دارند کلیه خدمات ارائه‌شده به مراجعین رایگان است و هیچ هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: مددکاران علاوه بر خدماتی که در اورژانس اجتماعی به خود فرد ارائه می‌دهند، ارائه خدمات بین سازمانی را هم ساماندهی می‌کنند، زیرا اورژانس اجتماعی فعالیتی است که به‌ واسطه نوع گروه هدف خود، ارتباط زیادی با دستگاه‌های برون‌سازمانی ازجمله دادگستری، شهرداری، نیروی انتظامی دارد ،ازاین‌رو نیازمند تعاملات بین سازمانی است که در این زمینه نیز مددکاران نقش‌آفرینی می‌کنند.

برجی به کمبود نیروی انسانی در اورژانس اجتماعی اشاره و اذعان داشت: در استان حدود 80 مددکار اجتماعی در این حوزه فعالیت دارند که این تعداد برای پاسخگویی به حجم تماس‌ها کافی نیست. همچنین در حوزه روانشناسی نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم.

انتهای پیام/282

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا