دانشگاه صنعت نفت باید به جایگاه راهبردی خود در تربیت نیروی متخصص بازگردد

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: دانشگاه صنعت نفت باید به جایگاه راهبردی خود در تربیت نیروی متخصص بازگردد.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، امید شاکری، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت پیش از ظهر امروز در نهمین کنفرانس بین‌المللی آموزش مهندسی که در دانشگاه اراک برگزار شد، گفت: در ابتدای دولت، درخواست معاون اول این بود که دانشگاه صنعت نفت به جایگاه اصلی خود بازگردد. ایشان اشاره کردند که در زمان انتخاب دانشگاه، بین دانشگاه صنعت نفت و صنعتی شریف مردد بودند. این نشان‌دهنده اعتبار تاریخی این دانشگاه است.

وی افزود: متأسفانه پیش از آغاز دولت، دانشگاه صنعت نفت در وضعیت نابسامانی قرار داشت و حتی در آستانه واگذاری بود. با تدابیر وزیر نفت، تصمیم بر آن شد که این دانشگاه در ساختار وزارت نفت باقی بماند و برنامه‌های آموزشی، علمی و پژوهشی آن بازنگری شود.

شاکری با مرور تاریخچه دانشگاه صنعت نفت تصریح کرد: این دانشگاه از سال 1318 تأسیس شده و تاکنون چهار دوره آموزشی را پشت سر گذاشته است. ویژگی مشترک همه این دوره‌ها، تربیت هدفمند نیروی انسانی برای صنعت نفت بوده است. از سال 1395، امتیاز بورسیه آموزشی از دانشگاه گرفته شد که این موضوع ضربه بزرگی به کیفیت آموزشی آن وارد کرد. پیش از آن، رتبه‌های برتر کنکور با میانگین رتبه زیر 3000 وارد دانشگاه می‌شدند، اما پس از حذف بورسیه، این عدد به حدود 30 هزار رسید.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به ساختار آموزشی دانشگاه در دوره‌های مختلف اظهار کرد: از سال 1318 تا 1329، تمرکز بر آموزش کارگران ماهر با دوره‌های شش‌ماهه بود. از سال 1335، ساختار علمی دانشگاه با الگوبرداری از دانشگاه لفیت آمریکا شکل گرفت و دوره‌های شش‌ساله شامل دو سال پیش‌مهندسی و چهار سال آموزش مهندسی عمومی برگزار می‌شد. از سال 1345 تا 1368، رشته‌های مهندسی تخصصی مانند شیمی، نفت و مکانیک شکل گرفتند و تحصیلات تکمیلی عمدتاً در خارج از کشور انجام می‌شد.

 

وی ادامه داد: از سال 1368، دانشگاه صنعت نفت به‌طور رسمی تأسیس شد و مراکز آموزشی پراکنده صنعت نفت تجمیع شدند. همچنین دانشگاه علوم دریایی محمودآباد برای تربیت کادر نفتکش راه‌اندازی شد. از سال 1382 تا 1394، جذب دانشجویان ممتاز گروه الف ادامه داشت و حدود 80 درصد فارغ‌التحصیلان را شامل می‌شد. اما از سال 1395، با حذف مزیت استخدامی، دانشگاه با چالش‌های جدی مواجه شد.

شاکری بیان کرد: در تمام این دوره‌ها، دانشگاه صنعت نفت به‌طور هدفمند نیروی انسانی مورد نیاز صنعت نفت را تربیت کرده است. امروز نیز باید با بازنگری در ساختار آموزشی و احیای مزیت‌های گذشته، این دانشگاه را به جایگاه راهبردی خود بازگردانیم و به نقش دانشگاه صنعت نفت در تربیت نیروی متخصص و ارتقاء آموزش مهندسی توجه داشته باشند.

دانشگاه صنعت نفت باید به قطب تربیت نیروی متخصص و تحول آموزشی کشور تبدیل شود

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به نقش تاریخی دانشگاه صنعت نفت در تربیت نیروی انسانی متخصص، اظهار کرد: اکثر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، به‌ویژه در رشته‌های تخصصی، با آموزش‌های عملی و تجربه زیست در شرایط سخت خوزستان، آمادگی بالایی برای حضور در مناطق عملیاتی داشتند. همین ویژگی سبب ماندگاری بالای آنان در صنعت نفت و تبدیل‌شدنشان به مدیران برجسته این حوزه شده است.

وی افزود: امروز با کمبود جدی نیروی انسانی متخصص در بسیاری از حوزه‌های صنعت نفت مواجه هستیم. این چالش تنها به دانشگاه صنعت نفت محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از آن به شرایط اقتصادی و کاهش جذابیت رشته‌های مهندسی برای جوانان بازمی‌گردد. باید در این کنفرانس به‌طور جدی بررسی کنیم که چگونه می‌توان انگیزه و جذابیت را به رشته‌های مهندسی بازگرداند.

شاکری با اشاره به آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت بیان کرد: این دانشگاه تاکنون بیش از 14 هزار فارغ‌التحصیل داشته که 94.5 درصد آن‌ها پس از انقلاب آموزش دیده‌اند و نقش مهمی در توسعه صنعت نفت کشور ایفا کرده‌اند. دانشگاه در قالب چهار دانشکده شامل دانشکده نفت آبادان (قدیمی‌ترین با 86 سال قدمت)، دانشکده نفت اهواز، دانشکده نفت تهران (متمرکز بر رشته‌های غیر فنی در مقطع ارشد)، و دانشگاه علوم دریایی محمودآباد فعالیت دارد.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت درباره برنامه تحولی دانشگاه صنعت نفت در سال جاری گفت: برنامه‌ریزی شده تا در سه سطح کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد، نیروی انسانی مورد نیاز صنعت نفت آموزش داده شود. طرح “دو و یک” برای مقطع کارشناسی طراحی شده که طی آن دانشجویان دو سال اول را در یکی از ده دانشگاه برتر کشور می‌گذرانند، دو سال بعد را در دانشگاه صنعت نفت ادامه می‌دهند و یک سال نیز دوره کارورزی عملی در صنعت نفت دارند. این مدل پنج‌ساله، فارغ‌التحصیلانی با آمادگی عملی بالا تربیت می‌کند که بلافاصله جذب صنعت می‌شوند.

شاکری ادامه داد: برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد نیز برنامه‌هایی در دست اجراست. در مقطع ارشد، تمرکز بر رشته‌های بین‌رشته‌ای مانند تجارت بین‌الملل، حقوق نفت و گاز، مدیریت قراردادها و فاینانس است که نیازهای روز صنعت نفت را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به بازنگری رشته‌های آموزشی دانشگاه عنوان کرد: با توجه به تحولات جهانی در حوزه تکنولوژی، رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای در حال تدوین هستند که پس از اخذ مجوز از وزارت علوم، در دفترچه انتخاب رشته قرار خواهند گرفت. هدف، تطبیق آموزش‌ها با نیازهای واقعی صنعت و آینده‌نگری در تربیت نیروی انسانی است.

شاکری درباره سازماندهی جدید دانشگاه بیان کرد: دانشکده نفت آبادان بر دوره‌های کارشناسی متمرکز خواهد شد. همچنین بر دوره‌های کارشناسی ارشد در حوزه‌های مهندسی تمرکز خواهد داشت. دانشکده نفت تهران بر رشته‌های مدیریتی و غیرمهندسی تمرکز خواهد کرد. دانشگاه علوم دریایی محمودآباد همچنان مأموریت آموزش در حوزه نفتکش و علوم دریایی را دنبال خواهد کرد.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت به چالش کمبود اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته، حدود 50 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه را به دلیل بازنشستگی از دست داده‌ایم. اکنون برنامه‌ریزی شده تا اساتید جوان، با انرژی و مسلط به علوم روز جذب شوند تا بتوانند در مسیر تحول آموزشی نقش‌آفرینی کنند.

وی عنوان کرد: سال 1373، بیش از 400 هزار نفر در کنکور ریاضی شرکت کردند، اما امسال این عدد به 137 هزار نفر رسیده است. این کاهش علاقه‌مندی به رشته‌های مهندسی، زنگ خطری برای آینده صنعت کشور است. باید با همکاری صنایع دولتی و خصوصی، جذابیت این رشته‌ها را افزایش دهیم و استعدادهای برتر کشور را دوباره به سمت مهندسی سوق دهیم و همت جمعی برای ارتقاء آموزش مهندسی در کشور باشد.

انتهای پیام/711/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا