بازار 600 میلیون نفری کفش تبریز در کشورهای همسایه

رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز، گفت: بازار کشورهای همسایه با جمعیتی بالغ‌بر 600 میلیون شهروند در کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، گرجستان و قفقاز است و با وجود رقابت شدید چین، از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت دارد.
استانها

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حسین منافی باغمیشه، رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به تقدیم 55 شهید از این صنف، اظهار کرد: شهید خلیل علیپور، از اصناف و صنعتگران شریف این اتحادیه، از شهدای جنگ 12 روزه بود که در جریان تهاجم ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت‌ رسید.

وی با اشاره به اینکه 30 هزار نفر به‌طور مستقیم و 110 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم از طریق صنعت کفش در تبریز مشغول به کار هستند، گفت: در حال حاضر سه هزار و 400 واحد دارای پروانه کسب فعالیت می‌کنند؛ که از این میان دو هزار و 200 واحد تولیدی، یک‌هزار و 100 واحد توزیعی و 100 واحد خدماتی هستند. 140 بانوی کارفرما نیز دارای مجوز رسمی فعالیت در این حوزه‌اند.

رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز با بیان اینکه 60 درصد کفش چرم و رویه چرم کشور در تبریز تولید می‌شود، گفت: 70 درصد کفش‌های ایمنی، نظامی و ورزشی حرفه‌ای نیز در این شهر تولید می‌شود و 95 درصد کفش تمام‌چرم دست‌دوز کشور متعلق به تبریز است.

منافی در خصوص اقدامات دوره مدیریتی فعلی، گفت: محدودیت‌های جدید در صدور پروانه کسب سبب شده تا آموزش مهارت‌های تخصصی در اولویت قرار گیرد. تاکنون یک‌هزار و 97 پروانه کسب صادر شده و با تشکیل کمیسیون‌های پنج‌گانه، بیش از 90 درصد اختلافات صنفی بدون ارجاع به مراجع قضایی حل‌وفصل شده است.

وی عنوان کرد: از مهر 1405 رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای ویژه صنعت کفش در هنرستان‌ها راه‌اندازی می‌شود و همچنین پژوهشی 650 صفحه‌ای در بررسی 50 کارگاه تولیدی کفش تبریز انجام شده است.

رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز در خصوص تعاملات استانی نیز بیان کرد: با همکاری استانداری، میز کفش تبریز به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش صنعت ایجاد شده است. همچنین اولین اتحادیه صنفی بودیم که با استاندار دولت چهاردهم دیدار کردیم.

منافی با اشاره به برخی مشکلات موجود گفت: آنتن‌دهی تلفن همراه در بازار چرم همچنان حل نشده است و معضل گرمایش در بازار سرپوشیده نیز از چالش‌های اساسی صنف است.

وی از پیگیری‌های انجام‌ شده برای دائمی شدن نمایشگاه موزه کفش در عمارت شهرداری تبریز خبر داد و افزود: این نمایشگاه در ایام نوروز امسال فعال بود و از شورای شهر درخواست داریم آن را به‌صورت دائمی برقرار کند.

رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز، گفت: بازار هدف کشورهای همسایه با جمعیتی بالغ‌بر 600 میلیون شهروند در کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، گرجستان و قفقاز است و با وجود رقابت شدید چین، از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت داریم.

منافی خاطرنشان کرد: حدود 10 میلیون دلار از کل 100 میلیون دلار صادرات کفش کشور، مربوط به تبریز است و کفش دست‌دوز تبریز عمدتاً به‌عنوان هدیه به اروپا ارسال می‌شود.

وی گفت: گازکشی بازار از مطالبات جدی بازاریان است. با وجود آمادگی گاز و آتش‌نشانی، میراث فرهنگی نگران آسیب احتمالی به بناهای تاریخی است.

رئیس اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز از طراحی و ساخت اولین کفش دیابتی در تبریز خبر داد و عنوان کرد: این کفش براساس استانداردهای جهانی و مناسب نیازهای این شهروندان طراحی شده است.

حامد آقازاده، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه نیز با تأکید بر نقش رسانه‌ها در شناساندن صنعت کفش تبریز گفت: در دوره جدید، توجه ویژه‌ای به موضوع توریسم و معرفی صنعت چرم تبریز به جهان داریم و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند.

وی، افزود: موزه کفش تبریز باید به‌صورت دائمی دایر شود و این مطالبه در دستور کار اتحادیه قرار دارد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان کلانشهر تبریز، تصریح کرد: در دوره جدید مدیریتی، رویکرد ما نسبت به گردشگری بسیار جدی‌تر شده و هدف ما معرفی صنعت چرم تبریز به‌عنوان یک برند جهانی است.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا