راهیان نور باید میدان مواجهه تمدنی حوزه‌های علمیه باشد

معاون امور طلاب حوزه‌های علمیه گفت: راهیان نور نباید فقط بازنمایی تاریخ باشد، بلکه باید در خدمت تربیت مأموریتی و مواجهه تمدنی طلاب قرار گیرد.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم،  حجت‌الاسلام والمسلمین علی قنواتی در همایش مسئولان امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه استان ها که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد با بیان اینکه «خدمت خالصانه به طلاب و سربازان حضرت ولی‌عصر(عج) حقیقتاً بدیلی ندارد» اظهار داشت: خداوند متعال به ما مدال افتخاری عطا کرده است که خادمان طلاب در حوزه علمیه باشیم.

وی افزود: من همیشه گفته‌ام که معاونت امور طلاب، سنگ زیرین آموزش، تهذیب و پژوهش است. کار شما عزیزان می‌تواند متمم، مکمل و پیشران موفقیت طلاب در مأموریت‌های بزرگ باشد؛ کاری که به اخلاص و گمنامی نزدیک است.

قنواتی تأکید کرد: شاید در ظاهر مأموریت‌های دیگر حوزه بیشتر دیده شود، اما ارکان اصلی حوزه، تعلیم، تربیت، تهذیب و پژوهش هستند و اگر برخی امور پشتیبانی و مدیریتی طلاب انجام نشود، این پایه‌ها به نتیجه نخواهند رسید.

اهمیت رسالت مسئولان امور طلاب حوزه‌های علمیه

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه اضافه کرد: مدیران امور طلاب حوزه‌های علمیه، نقش محوری در راهبری طلاب دارند. اگر این بخش از حوزه فعال و پویا نباشد، نه آموزش به سرانجام می‌رسد، نه پژوهش و نه تهذیب. بنابراین مسئولیت شما، یک مأموریت خطیر و بی‌بدیل است که باید شبانه‌روز بابت این رسالت بزرگ، شاکر خدا باشید.

این استاد حوزه علمیه قم، ارتباط نزدیک با طلاب را عامل صیقل روح و رشد معنوی دانست و گفت: درهم‌تنیدگی با دغدغه‌ها و نیازهای طلاب، انسان را دردمند و آماده سلوک معنوی می‌سازد. کار شما صرفاً اداری نیست، بلکه رسالتی الهی در مسیر تربیت انسان‌های مؤمن و کارآمد است.

قنواتی با اشاره به رسالت تاریخی روحانیت، اظهار داشت: وقتی می‌نگریم که خداوند چه امانتی را بر دوش انبیا گذاشت، درمی‌یابیم که روحانیت، ادامه‌دهنده همان مسیر نورانی است. در تقابل تاریخی میان جبهه حق و مظاهر طاغوت، همواره مشکلات و رنج‌های فراوانی بر دوش انبیا بوده و امروز نیز حوزه‌ها از آن جدا نیستند.

روحانیت هیچ‌گاه از مسئولیت خود غافل نبوده است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از عصر غیبت تا دوران مشروطه، از مشروطه تا انقلاب اسلامی و از انقلاب تا امروز، روحانیون مجاهد و پارسا با وجود همه سختی‌ها و محرومیت‌ها، هیچ‌گاه از مسئولیت و مأموریت خود غافل نبوده‌اند. حتی زمانی که طلبه‌ها نان شب نداشتند، باز هم دغدغه دنیای اسلام را داشتند.

 قنواتی، خدمت در حوزه علمیه را یکی از ارزشمندترین و معنوی‌ترین مأموریت‌ها دانست و گفت: این مسیر، راه انبیا و اولیاست؛ راهی که با اخلاص، صبر و مجاهدت ادامه می‌یابد.

طلاب و روحانیون در مسیر رسالت‌های خود استوار بمانند

قنواتی گفت: طلبه‌ای که خود را در مسیر انبیا بداند و عهد و میثاق خود با طلبگی را فراموش نکند، با وجود مشکلات، مسائل و کمبودها، نباید دست از رسالت‌ها و اهداف بلند خود بردارد.

وی افزود: برخی از روحانیون که با دست در دست حضرت ولی‌عصر(عج) پایبند به عهد و میثاق خود بوده‌اند، همچنان استوار ایستاده‌اند. امروز ما گرد هم آمده‌ایم تا خود را مخاطب پیام حوزه پیشرو و سرآمد قرار دهیم، پیامی که رهبر انقلاب مطرح می‌کنند و ما را برای یکصد سال آینده مهیای نقش‌آفرینی می‌سازد.

وظایف مسئولان امور طلاب در تحقق پیام رهبری

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: ما در امور طلاب مسئولیت داریم که نشاط علمی، رشد و تعالی معنوی و بصیرت طلاب را تضمین کنیم. مقام معظم رهبری در پیام خود تأکید کرده‌اند که حوزه صرفاً یک نهاد آموزشی نیست، بلکه یک پایگاه برون‌گرا و مرکز مقاومت فکری است که مخاطب اصلی آن ما مسئولان هستیم.

وی ادامه داد: اگر حضرت آقا در پیام حوزه پیشرو و سرآمد می‌فرمایند که باید برای آینده کشور نیروهای محذب و کارآمد تربیت شوند، ما به عنوان مسئولان امور طلاب باید بررسی کنیم که برای تحقق این محور و پاسخگویی به پیام رهبری چه اقداماتی باید انجام دهیم.

راهیان نور میدان مواجهه تمدنی باشد

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه تاکید کرد: اردوهای راهیان نور نباید صرفاً به بازنمایی یک روایت تاریخی محدود شوند، بلکه باید به‌عنوان میدان‌گاه مواجهه با «تمدن‌های مادی، غربی و انحرافی» بازتعریف شوند و نقش تربیتی و مأموریتی طلاب در این میدان روشن و تقویت گردد.

 قنواتی با اشاره به افق تمدنی که مقام معظم رهبری پیش‌روی حوزه گذاشته است، گفت: اردوهای راهیان نور نباید تنها به تصویرسازی یک مقطع تاریخی اکتفا کنند. باید پل زد و یادمان‌هایی چون کانال کمیل، فکه، چذابه، دهلاویه و شلمچه را «میدان مواجهه با تمدن‌های مادی و غربی و انحرافی و شیطانی» قرار داد تا نشان دهیم دفاع مقدس در امتداد انبیا بوده است.

معاون امور طلاب حوزه‌های علمیه تصریح کرد: نگاه سازمان‌دهی اردوها باید بر اساس «افق و مقیاس» مشخصی تعیین شود. باید ظرفیت طلاب و حوزه علمیه در خدمت اهدافِ «حوزه انقلابی» و «حوزه تمدن‌ساز» قرار گیرد و هیچ یک از آحاد حوزویان کنار گذاشته نشوند. باید همه این‌ها را برگردانیم و در یک نگاه جامع با یک نگاه ماموریتی تلاش کنیم این ظرفیت در خدمت اهداف و آمال حوزه بسیج بشود.

 قنواتی گفت: اگر طلبگی با چیزی جز شهادت معاوضه شود، «قیمت» طلبگی از بین می‌رود. طلبگی پاداش و قیمتِ خود را در ارزش‌هایی چون ایثار و شهادت می‌یابد.

نقش پیشگام طلبه‌ها در استمرار حرکت انقلاب اسلامی

وی با یادآوری نقش و از خودگذشتگی شهدا گفت: بسیاری از شهداء انتظار داشته‌اند «کار اصلی را طلبه‌ها انجام دهند». طلاب باید در اردوهای راهیان نور بدانند که عرصه‌ای در طول تاریخ باز شده و امروز این عرصه همچنان ادامه دارد و وظایف آنان چیست.

قنواتی اضافه کرد: از مسئولان و متولیان اردوهای راهیان نور می‌خواهیم تا بازنگری بنیادین در هدف‌گذاری و روش برگزاری این اردوها انجام دهند؛ به‌طوری‌که این برنامه‌ها نه تنها حافظه تاریخی را تقویت کنند، بلکه تربیت مأموریتی و مواجهه تمدنی طلاب و نسل‌های جوان با چالش‌های تمدنی را نیز تضمین نماید.

راهیان نور فرصتی طلایی برای ارتقای بصیرت و رسالت طلبه‌هاست

 قنواتی با اشاره به اهمیت ارتقای بصیرت و رسالت طلبه‌ها گفت: آیا توانسته‌ایم آموزه‌ها و معرفت‌های جنگ 12 روزه را به طلاب منتقل کنیم؟ بهترین مکان برای تحقق این هدف، اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت است. این اردوها نه تنها موجب رشد بصیرت فردی طلاب می‌شوند، بلکه آن‌ها را به عناصر کارآمد و مؤثر در مدرسه، دانشگاه، جامعه، منبر و مسجد تبدیل می‌کنند.

وی افزود: البته کلاس‌های درسی مانند صرف و فقه و اصول نیز باید بصیرت‌افزا باشند، اما هیچ فضایی به اندازه اردوهای راهیان نور قادر به نهادینه کردن مأموریت‌گرایی و بصیرت اجتماعی در طلبه نیست.

حفظ توازن در ماموریت‌های آموزشی و تربیتی

معاون امور طلاب حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت توازن در راهبری مأموریت‌های حوزه گفت: با وجود گستردگی مسائل و چالش‌ها، نباید از مسیر اصلی مأموریت‌های خود دور شویم. ان‌شاءالله بتوانیم با نگاه تمدنی، رسالت‌های خود را بازخوانی و تبیین کنیم و راهبردهایی تدوین کنیم که همه محورهایی را که مقام معظم رهبری در حوزه پیشرو و سرآمد مطرح کرده‌اند، در بر گیرد.

وی ادامه داد: مسئله معرفت‌افزایی و آشنا کردن طلاب با ظرفیت‌های تمدنی دفاع مقدس، فرصت ارزشمندی است که می‌تواند بسیاری از چالش‌های تعلیم و تربیت را پوشش دهد.

جشنواره فرهنگی و ورزشی؛ تجربه‌ای مثبت و توسعه‌پذیر

 قنواتی همچنین به اهمیت جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی پرداخت و گفت: الحمدلله در سال‌های اخیر روند مسائل فرهنگی و ورزشی با حرکت مثبت و روبه‌جلو همراه بوده است. تجربه برگزاری جشنواره‌ها در قم و سال گذشته در جوار نورانی حرم علی بن موسی الرضا(ع) موفقیت‌آمیز بود و امسال نیز این رویداد در استان فارس و در جوار حرم احمد بن موسی (ع) برگزار خواهد شد. هدف ما از برگزاری این همایش‌ها، فراهم کردن فرصت تعامل و همکاری بیشتر و ارائه مباحث نظری، فکری و گفتمانی به طلاب است.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا