بازطراحی برنامه درسی پایه اول ابتدایی/ رویکرد به سمت مهارتآموزی تغییر کرد

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در دیدار با آیتالله محمدرضا ناصری، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه یزد، بر ضرورت تحول بنیادی در نظام آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: برنامه درسی مدارس، شریان اصلی حرکت آموزش و پرورش است و اگر این مسیر دچار انحراف باشد، سایر بخشها نیز به بیراهه میروند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی آموزش و پرورش تربیت انسان متفکر، دیندار و توانمند است، افزود: باید از نظام حافظهمحور و تکیه صرف بر محفوظات عبور کنیم و به سمت تربیتمحوری و مهارتگرایی حرکت کنیم؛ چراکه آموزش بدون تربیت، نسل آینده را از رشد واقعی بازمیدارد.
کاظمی در ادامه به روند اجرای سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: برای تحقق این سند، 147 پروژه طراحی شده و اکنون بازطراحی برنامه درسی پایه اول ابتدایی بهصورت آزمایشی در هشت مدرسه در حال اجراست. پس از ارزیابی نتایج، این الگو به تدریج در سایر پایهها نیز گسترش مییابد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدرسه محور اصلی تحول است تصریح کرد: تمام تغییرات باید از مدرسه آغاز شود. در برنامه درسی جدید، رویکرد از حفظیات و آموزشهای تکراری به سمت تربیت عقلانی، خلاقیت، فعالیتمحوری و مهارتآموزی تغییر خواهد کرد تا دانشآموزان برای ورود به زندگی اجتماعی و بازار کار آماده شوند.
وی درباره فعالیتهای پرورشی نیز اظهار داشت: تحول در حوزه پرورشی باید از مدرسه آغاز شود. دیگر نیازی به برنامههای نمایشی نیست؛ بلکه باید روح تربیت و اخلاق در فضای مدرسه جاری باشد. تمرکز ما بر ترویج فرهنگ اقامه نماز، انس با قرآن و پرورش معنوی دانشآموزان است.
کاظمی از تدوین سه برنامه ملی برای توسعه فرهنگ نماز خبر داد و گفت: برگزاری نماز جماعت در همه مدارس، تجلیل از مروجان و فعالان نماز و تعمیق معرفت دینی دانشآموزان سه محور اصلی این طرح است. همچنین در زمینه آموزش قرآن، روخوانی، روانخوانی و استعدادیابی قرآنی دنبال میشود و گسترش مدارس حافظ قرآن در دستور کار است.
وی دانشگاه فرهنگیان را «قلب تپنده آموزش و پرورش» خواند و تأکید کرد: این دانشگاه باید همزمان با نظام آموزشی کشور متحول شود. دوره سهساله جدید برای دانشجومعلمان بهگونهای طراحی شده که علاوه بر مهارتهای حرفهای، در زمینه نماز و قرآن نیز توانمند شوند تا الگوی نسل آینده باشند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با قدردانی از حمایت دولت و استانداریها گفت: در چارچوب نهضت عدالت آموزشی، تاکنون بیش از دو هزار و چهارصد فضای آموزشی جدید ساخته و تجهیز شده است. مسیر ما دستیابی به آموزش و پرورشی است که عدالت، مهارت و ارزشهای دینی را در محور خود قرار دهد.
انتهای پیام/781/.