سلامت روان دانش‌آموزان، زیربنای سلامت جامعه است

 مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بر ضرورت بازنگری در رویکردهای تربیتی و روان‌شناختی مدارس با محوریت تعالیم اسلامی و تربیت معنوی تأکید کرد وگفت : سلامت روان دانش‌آموزان، زیربنای سلامت جامعه است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،مصطفی اسدی در حاشیه گردهمایی رؤسای ادارات امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی  با گرامیداشت حضور مشاوران، کارشناسان و مدیران حوزه تربیتی سراسر کشور در جوار بارگاه منور رضوی اظهارکرد:سلامت روان دانش‌آموزان، زیربنای سلامت جامعه است و باید از سنین کودکی، تربیت معنوی، نیت خیر و رفتار مبتنی بر ایمان را در آنان نهادینه کنیم. دانش‌آموزی که از خانه تا مدرسه با نیت خیر حرکت کند، در مسیر درست زندگی قرار می‌گیرد و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند.

وی  با اشاره به اهمیت رویکرد تلفیقی علم روان‌شناسی و مبانی دینی در نظام تعلیم و تربیت افزود:روان‌شناسی اسلامی، مبتنی بر خودشناسی و نیت الهی است  و بسیاری از نظریه‌های مطرح روان‌شناسی غربی در تبیین رفتار انسان، از عمق و معنای الهی بی‌بهره‌اند، در حالی‌که منابع ارزشمند اسلامی نظیر احیاء علوم دین، اصول تربیت نفس و سلامت روان را با نگاهی الهی  اخلاقی تبیین کرده‌اند.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد موفق استان در اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سامانه 1570 گفت:اجرای طرح نماد با همکاری دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی موجب انسجام در شناسایی، مداخله و پیگیری آسیب‌های اجتماعی شده است. خوشبختانه در ماه‌های اخیر، بر اساس گزارش‌های میدانی، هیچ موردی از خودکشی منجر به فوت در استان ثبت نشده که این امر، حاصل تلاش مستمر مشاوران و روان‌شناسان مدارس در فرایند غربالگری و پیگیری دانش‌آموزان در معرض خطر است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با تأکید بر جایگاه کلیدی مشاوران مدارس در شکل‌دهی به آرامش روانی و تاب‌آوری دانش‌آموزان تاکیدکرد: مشاوران، تنها نقش درمان‌گر ندارند، بلکه مربیان امید، خیرخواهی و آرامش در مدارس هستند. باید با توانمندسازی مستمر آنان، گفتمان جدیدی در حوزه سلامت روان و تربیت اخلاقی ایجاد کنیم تا مدرسه به پناهگاه امن تربیت نسل آینده تبدیل شود.

اسدی خاطرنشان کرد:کاهش آسیب‌های اجتماعی تنها با بخشنامه و دستور ممکن نیست؛ بلکه نیازمند هم‌افزایی علمی، ایمانی و انسانی در نظام تعلیم و تربیت است. هر گامی که در جهت تربیت اخلاقی و روانی دانش‌آموز برداشته می‌شود، سرمایه‌ای ماندگار برای جامعه و آینده کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/282

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا