نوروزپور: کاغذ دولتی در اختیار نداریم

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اعلام اینکه کاغذ دولتی در اختیار نداریم. از رد درخواست وزارت ارشاد برای تخصیص ارز دولتی جهت خرید کاغذ خبر داد.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدرضا نوروزپور، معاون امور فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه با تقدیر از دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ، هنر و رسانه همدان گفت: در همدان جشنواره‌ای بسیار فاخر و باکیفیت را ویژه اهالی مطبوعات سازماندهی کردند و زحمات بسیاری برای آن کشیده شد، صمیمانه از همه شما تقدیر می‌کنم که با حضور و مشارکت خود، گرمابخش این جشنواره بودید و به ارتقای آن کمک کردید. امیدواریم این اقدامات تداوم یابد و ما تا حد توان برای استمرار، تقویت و برگزاری هرچه بهتر آن تلاش خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح‌شده از سوی اصحاب رسانه، گفت: مطالبی که مطرح شد، تقریباً مشابه دغدغه‌هایی است که در سطح کشور وجود دارد. دغدغه تغییر و انتقال روزنامه‌نگاری از حالت چاپی به دیجیتال و حرکت به سمت شبکه‌های اجتماعی، چالشی فراگیر است.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان پیشینه این موضوع عنوان کرد: سال‌ها پیش، در حدود دو دهه قبل، در مقاله‌ای ترجمه‌شده از گاردین، جام جهانی 1381، که همزمان با راه‌اندازی اولین روزنامه آنلاین کشور بود، به این مسئله پرداخته شد که عصر مطبوعات چاپی به پایان خود نزدیک می‌شود و جهان به سمت فناوری‌های نوین در حرکت است.

نوروزپور تأکید کرد: توصیه آن مقاله این بود که رسانه‌های چاپی برای بقا باید خود را با فناوری‌های نوین تطبیق دهند. اگر روزنامه‌ای خود را با این تغییرات همسو نکند و تطبیق ندهد، نه تنها ممکن است عقب بماند، بلکه احتمال از بین رفتن آن نیز وجود دارد.

وی درادامه افزود: همان‌طور که در گذشته یک کالا با 50 کارگر تولید می‌شد و امروز با یک دستگاه صنعتی و یک اپراتور تولید می‌شود، در رسانه نیز این تحول اجتناب‌ناپذیر است. ما باید خود را روزآمد کنیم و با فناوری‌های نوین همسو شویم. اگر همسو نشویم، عقب خواهیم ماند.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه روزنامه به تنهایی و صرفاً با تکیه بر شکل سنتی خود نمی‌تواند باقی بماند.تصریح کرد: اگرچه داشتن روزنامه چاپی مهم است، اما اکتفا به آن کافی نیست. امروزه روزنامه‌های بزرگ جهان بخش اندکی از منابع و توان خود را به نسخه چاپی اختصاص می‌دهند و بیشترین حجم کار و نیروی انسانی‌شان معطوف به فعالیت در شبکه‌های مجازی است.

وی با اشاره به ارزش نمادین رسانه‌های قدیمی بیان کرد: یک رسانه که برای مثال50، 60 یا 70 سال در شهری مانند همدان حضور داشته، نباید تعطیل شود. آن رسانه، نماد دموکراسی و نماد گردش آزاد اطلاعات است.امروز افرادی با ایده‌های نو، همراهی با فناوری، راهکارهای جدید و درک دقیق از نیازهای مخاطب موفق می‌شوند. مخاطب امروز به خبر، گزارش، تحلیل، افشاگری و انتقاد نیاز دارد.

نوروزپور با اشاره به واقعیت‌های فضای رسانه‌ای امروز اظهارکرد: با توجه به گسترش خبرگزاری‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها، نمی‌توانیم از واقعیت مخاطب فرار کنیم. مخاطبان امروز به سمت این فضاها رفته‌اند. ما باید محتوایی ارائه دهیم که مخاطب ما را در این فضا ببیند. اگر مخاطب داشته باشیم، درآمد نیز به دنبال آن خواهد آمد، اما اگر مخاطبی نباشد، ادامه کار دشوار است.

وی با اشاره به نیاز امیدآفرینی در محتوای رسانه‌ها گفت: متأسفانه از رسانه ملی تا رسانه‌های محلی، همگی به یک ژانر واحد گفتگو روی آورده‌اند؛ به گونه‌ای که تنها یک بلندگو در اختیار مصاحبه‌شونده قرار می‌گیرد. در این شرایط، صحت گفته‌های فرد، اثرات آن بر اعصاب و روان مردم و راست یا دروغ بودن اظهارات، مورد غفلت واقع شده است. پرسش اساسی اینجاست که ژانر گفتگوی مورد نیاز کجاست؟

معاون فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان خلأ برنامه‌های سرگرمی فاخر افزود: برنامه‌های سرگرمی‌محور فاخر که در عین سرگرم‌کنندگی، دارای عمق و محتوا باشند، کجاست؟ همکاران رسانه‌ای به درستی به فقدان تاک‌شوها و مناظره‌های سازنده انتقاد دارند. بخش بزرگی از وظایف رسانه، تدوین‌گری و آفرینش محتوایی است که مانع از غلبه آسیب‌های اجتماعی شود.

وی هشدار داد: زمانی که هر رسانه‌ای موجی از ناامیدی، احساس نداشتن، ناتوانی، مشکلات و کمبودها را منتشر کند و در کنار آن، هیچ سرگرمی مثبت، امیدبخش و دل‌خوش‌کننده‌ای ارائه ندهد، چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به زندگی امیدوار شوند؟ رسانه موظف است در قالب سرگرمی، مردم را آگاه کند، آموزش دهد و آنان را به سوی زندگی سوق دهد.

نوروزپور با اشاره به آمار رشد رسانه‌ها در کشور گفت: همه شما از مشکلات گله دارید و حق با شماست. من نیز این مشکلات را به خوبی می‌شناسم و راه‌حل‌های بهتری برای آن سراغ دارم. اما واقعیت این است که با وجود همه این چالش‌ها، زمانی که در سال1393، یعنی حدود 11 سال پیش، آمارگیری دقیقی انجام شد، مجموع رسانه‌های کشور کمتر از 3800 مورد بود. امروز اما نزدیک به 15 هزار مجوز برای انواع رسانه‌ها از جمله پایگاه خبری ، ماهنامه و فصلنامه صادر شده است. این رقم رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی با بیان دیدگاه شخصی خود اظهار کرد: من به شخصه معتقدم رسانه، مانند هر صنف دیگری، باید توسط متخصصان آن اداره شود. اما متأسفانه قوانین کشور در ادوار مختلف به گونه‌ای تنظیم شده که نه تنها همسو با این نظر نیست، بلکه برخلاف آن عمل کرده و حتی اقدامات معکوس را تشویق می‌کند.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح فرآیند صدور مجوز رسانه‌ها افزود: قانون به هر شهروند ایرانی که واجد شرایط باشد، این حق را می‌دهد که برای دریافت مجوز رسانه درخواست دهد. وزارت ارشاد نیز در چارچوب قانون، میکوشد تا افراد متقاضی را آموزش داده و با وظایف مطبوعاتی آشنا سازد تا فعالیتشان را به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به چالش جهانی کاهش مصرف کاغذ در صنعت نشر، توضیح داد: موضوعی که باید به طور جدی به آن بپردازیم، کاهش مصرف کاغذ و جایگزینی آن با فضای دیجیتال است. این امر علاوه بر کمک به محیط زیست با کاهش قطع درختان و مصرف آب، یک ضرورت جهانی محسوب می‌شود.

نوروزپور در پاسخ به درخواست برخی اصحاب رسانه درباره کاغذ دولتی تصریح کرد: در حال حاضر کاغذ دولتی در اختیار نداریم و درخواست‌های ما برای تخصیص ارز دولتی جهت کاغذ نیز رد شده است. از نظر قانونگذار، کاغذ در زمره کالاهای اساسی قرار ندارد. فهرست کالاهای اساسی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، عمدتاً شامل مواردی مانند دارو و کنجاله است که مستقیماً با امنیت غذایی و سلامت مردم مرتبط هستند.

وی در پایان با اشاره به موضوع یارانه رسانه‌ها در سال 1405، بیان کرد: یارانه بر اساس شیوه‌نامه‌ای خاص توزیع می‌شود. باید پذیرفت که مبلغ یارانه در مقایسه با هزینه‌های سنگین رسانه رقم قابل توجهی نیست. ما میکوشیم تا بر اساس شاخص‌های عادلانه و رتبه‌بندی دقیق، این توزیع به صورت منصفانه انجام گیرد. اگرچه ممکن است مواردی از اعتراض درباره رتبه‌بندی وجود داشته باشد، اما این فرآیند با دقت پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا