خودروسازان ژاپنی از چین دل میکنند و به هند رو میآورند

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، تویوتا و سوزوکی، بهطور جداگانه از سرمایهگذاریهایی بیش از ۱۱ میلیارد دلار برای تقویت قابلیتهای تولید و صادرات خودرو در سومین بازار بزرگ خودروی جهان، خبر دادند.
هزینههای پایین و نیروی کار گسترده هند مدتهاست که برای تولیدکنندگان جذاب بوده است.
چندین مدیر صنعتی، اظهار کردند: در حال حاضر، خودروسازان ژاپنی با فاصله گرفتن از چین، چه به عنوان بازار و چه به عنوان پایگاه تولید، فعالیت خود را افزایش می دهند.
جنگ قیمت بیرحمانه میان تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی، سودآوری در چین را دشوار کرده است. علاوه بر این، خودروسازان چینی اکنون فعالیتهای خود در خارج از کشور و ربودن سهم بازار از رقبای ژاپنی در جنوب شرقی آسیا را گسترش می دهند.
تویوتا و سوزوکی هر کدام مالکیت اکثریت واحدهای خود در هند را در اختیار دارند. هوندا ۱۰۰ درصد از کسب و کار خود در آنجا را در اختیار دارد.
سرمایهگذاری مستقیم سالانه ژاپن در بخش حمل ونقل هند که شامل خودروسازان نیز میشود، بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ بیش از هفت برابر رشد کرد و سال گذشته به ۲۹۴ میلیارد ین (دو میلیارد دلار) رسید.
همزمان با افزایش سرمایهگذاری خودروسازان ژاپنی در هند، آنها از چین فاصله گرفتند و سرمایهگذاری مستقیم در بخش حمل ونقل چین در مدت مشابه ۸۳ درصد کاهش یافت و در سال گذشته به ۴۶ میلیارد ین رسید.
تویوتا با فروشندگان ژاپنی و هندی برای کاهش هزینهها و گسترش تولید قطعات هیبریدی همکاری میکند. هند یکی از بازارهایی است که سال جاری با وجود افزایش تقاضا، با کمبود عرضه قطعات هیبریدی مواجه شده است.
رویترز هفته گذشته، گزارش داد که این خودروساز ژاپنی قصد دارد تا پایان دهه جاری، ۱۵ مدل جدید در هند عرضه کند و شبکه روستایی خود را گسترش دهد. این خودروساز قصد دارد تا پایان دهه، ۱۰ درصد از بازار خودروهای سواری را نسبت به سهم هشت درصدی فعلی، در اختیار داشته باشد.
تویوتا سال گذشته، بیش از سه میلیارد دلار سرمایهگذاری برای افزایش تولید در کارخانه فعلی خود در جنوب هند به میزان حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بر مبنای سالانه و ساخت یک کارخانه جدید در ایالت غربی ماهاراشترا اعلام کرد که پیشبینی میشود تولید آن قبل از سال ۲۰۳۰ آغاز شود. انتظار میرود این امر ظرفیت تولید تویوتا در هند را به بیش از یک میلیون دستگاه برساند. این خودروساز در گزارش درآمد سهماهه خود به اهمیت روزافزون هند برای سودآوری اشاره کرد
هوندا اعلام کرد: سه بازار اصلی تمرکز آن برای تجارت خودرو، آمریکا و پس از آن هند و ژاپن هستند.
بر اساس گزارش رویترز، سرمایهگذاری هشت میلیارد دلاری سوزوکی در هند عمدتا برای افزایش ظرفیت تولید داخلی آن به چهار میلیون خودرو در سال نسبت به حدود ۲.۵ میلیون خودرو فعلی است.
انتهای پیام