لزوم رفع کمبودهای تعذیه‌ای ‌در دانش‌آموزان در حال رشد و یادگیری

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم رفع کمبودهای تعذیه‌ای ‌در دانش‌آموزان در حال رشد و یادگیری تاکید کرد.
استانها

مریم مهارت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از شیراز، با اشاره به اجرای طرح مکمل‌یاری در سطح مدارس استان فارس، به مشکلات متعدد ناشی از تغذیه در جوامع مختلف اشاره و اظهارداشت: از جمله مشکلات تغذیه‌ای که در جامعه ما در بین گروه‌های سنی مختلف شیوع بالایی دارد، مسئله کم خونی فقر آهن و همچنین کمبود ویتامین D است.

وی با تاکید بر حائز اهمیت بودن مسئله کمبودهای مواد مغذی در همه گروه‌های سنی، تصریح کرد: این مهم در گروه‌های سنی در حال رشد همانند کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

این مشاور تغذیه ادامه داد: یکی از گرو‌ه‌هایی که معمولا کمبودهای تغذیه‌ای در آنها ما را نگران می‌کند و نیاز است برای برطرف کردن آن مداخله انجام دهیم، دانش آموزان هستند که هم در سنین رشد قرار دارند و در هم در سنین یادگیری هستند. بنابراین توجه کافی به رفع کمبودهای تغذیه‌ای به ویژه ریزمغذی‌ها در آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی یکی از راهکارهایی که معمولا در برنامه‌های تغذیه برای رفع کمبودهای تغذیه اتخاذ می‌شود را مکمل یاری گروه‌های سنی عنوان کرد و افزود: البته این استراتژی در کنار سایر استراتژی‌ها مانند غنی سازی مواد غذایی و آموزش تغذیه در همه جوامع دنیا از جمله در کشور ما کاربرد وسیعی دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به توزیع مکمل آهن در بین دانش‌آموزان دختر در مقاطع دوره اول و دوم متوسطه با توجه به وسعت کمبود آهن و کم خونی در دختران سنین نوجوانی اشاره کرد و گفت: مسئله کم خونی فقر آهن می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری آموزشی دانش‌آموزان شود. از سوی دیگر کمبود آهن کم‌خونی در دانش آموزان دختر می‌‌تواند قدرت کسب مهارت‌های پیچیده در آنها را دچار اختلال کند.

وی با بیان این نکته که معمولا افرادی که دچار کم‌خونی فقر آهن هستند، دچار خستگی زودرس، ضعف، بی حوصلگی و در حقیقت کاهش تعامل با محیط اطراف می‌شوند، عنوان کرد: بنابراین مصرف مکمل آهن می‌تواند در این گروه سنی روی آموزش پذیری دانش آموزان و تقویت مهارت‌های اجتماعی آنها تاثیر بالایی داشته باشد.

این مشاور تغذیه توصیه کرد که همه دختران و زنانی که در سنین باروری قرار دارند، باید مکمل آهن را به صورت دوز هفتگی و به مدت 16 هفته مصرف کنند. این توصیه را سازمان جهانی بهداشت برای همه خانم‌های سنین در جوامع مختلف مد نظر دارد.

وی با بیان این موضوع که یکی از گروه‌های سنی که برای ما حائز اهمیت هستند، دانش آموزان هستند که اکنون این طرح در سطح مدارس در حال اجراست، گفت: ما آهن را به اندازه کافی در اختیار تمام مدارس دولتی و غیردولتی قرار داده‌ایم.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادمه داد: انتظار است که با کمک اولیاء، مسئولان مدارس و همچنین همکاری خود دانش آموزان مکمل‌ها به صورت هفتگی طی 16 هفته استفاده شود تا هم به رشد تحصیلی دانش آموزان و هم به رشد مهارت‌های اجتماعی آنها در سطح جامعه کمک شود.

مهارت خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D نیز که از ویتامین‌های محلول در چربی است نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم در بدن افراد دارد، به ویژه در جوامعی که مصرف شیر و لبنیات در آن کافی نیست.

وی با بیان این مطلب که سرانه مصرف لبنیات در ایران کم است و نیاز است که مداخلات مختلفی برای دریافت کافی کلسیم در سطح جامعه از جمله ترویج مصرف لبنیات در سطح خانواد‌ه‌ها انجام شود، گفت: در این راستا برنامه توزیع شیر در سطح مدارس ابتدایی در جریان است.

این مشاور تغذیه خاطرنشان کرد: اگرچه تامین ویتامین D برای جذب کافی کلسیم بسیار قابل اهمیت است اما باید توجه داشته باشیم که امروز به مسئله ویتامین D تنها به عنوان یک عامل برای افزایش جذب کلسیم توجه نمی‌شود و تحقیقات نشان داده که سیستم ایمنی به اندازه کافی ویتامین D دریافت می‌کنند، می‌تواند قوی تر از سایر افراد باشد.

مهارت با بیان اینکه اثرات پیشگیری کننده این ویتامین در بروز بعضی از سرطان‌ها به اثبات رسیده است، گفت: در سال جاری ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ویتامین D و البته مکمل آهن را برای کل دانش آموزان تهیه کردیم و در اختیار نواحی آموزش و پرورش و البته مدارس قرار گرفته است.

انتهای پیام/424

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا