وظیفه ستاد امر به معروف مطالبهگری مستقیم نیست، ایجاد بستر برای تحقق آن است

میثم صابریون در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اشاره به ماهیت و مأموریت این نهاد گفت: مأموریت اصلی ستاد ایجاد بستر و زمینهای برای مردمیسازی امر به معروف و نهی از منکر است. با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، غایت و هدف ستاد همین مردمیسازی است و برنامهها نیز در همین راستا طراحی شدهاند.
وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، طبق آیات و روایات، 3 سطح دارد؛ امر مردم بر مردم، مردم بر مسئولان، و مسئولان بر مسئولان. بخش اول از ابتدای انقلاب تاکنون جریان داشته است، اما امروز تمرکز ویژه ستاد بر بخش دوم یعنی مردم بر مسئولان است که در قالب «مطالبهگری» مطرح میشود. مقام معظم رهبری در دهه 90 بارها بر تشکیل لشکر مطالبهگری از جوانان انقلابی تأکید فرمودند تا این مطالبهگری ناظر بر مطالبات مردم و در جهت کمک به دولت و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند ابزارهایی همچون آموزش، فرهنگسازی، اطلاعرسانی، حمایت و مطالبه است که ستاد نیز در همین مسیر گام برداشته است.
راهاندازی 30 شعبه ویژه برای حمایت از مطالبهگران در همدان
صابریون با اشاره به برنامههای عملیاتی ستاد گفت: در 42 ماه گذشته تمرکز ما بر حمایت از مطالبهگران بوده است. در این راستا، 55 وکیل تبری در سطح استان و شهرستانها فعال هستند تا در چارچوب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر از مطالبهگران پشتیبانی کنند. همچنین با همکاری دادگستری و دادستانی، حدود 30 شعبه ویژه در سطح استان ایجاد شده است.
وی افزود: وظیفه ستاد مطالبهگری مستقیم نیست، بلکه ایجاد بستر برای تحقق آن است. از این رو، معاونت اجتماعی ستاد در دو بخش شوراهای امر به معروف دستگاههای اجرایی و تشکلهای مردمی فعالیت میکند. طبق قانون، ستاد موظف است تشکلهای دارای ظرفیت را در قالب گروههای مطالبهگر سازماندهی و مجوز فعالیت برای آنان صادر کند. در حال حاضر 11 هسته تخصصی مطالبهگری در سطح استان فعال هستند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال 1373 در نخستین دیدار هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر فرمودند که باید کاری کنید مردم امر به معروف کنند، نه اینکه ستاد خود بهصورت مستقیم اقدام کند. بر همین مبنا، ستاد موظف است بسترهای حضوری و غیرحضوری را برای مطالبهگری فراهم آورد.
صابریون با اشاره به راهاندازی سامانه و اپلیکیشن «سو» گفت: این سامانه از سال گذشته بهصورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در «مایکت» و «بازار» قابل دانلود رایگان است. تاکنون حدود 750 عضو دارد و بیش از 360 گزارش مردمی در آن ثبت شده که حدود 50 مورد از سوی دستگاهها پاسخ داده شده است. در این سامانه هیچ گزارشی بیپاسخ نمیماند و در صورت عدم پاسخ یا پاسخ نامناسب دستگاه مربوطه، موضوع به ستاد و در نهایت به مرجع قضایی ارجاع میشود.
وی در تشریح حوزههای گزارشهای مردمی گفت: بیشترین گزارشها در زمینه مسائل اجتماعی، آموزشوپرورش، شهرداریها و شرکتهای خدماترسان مانند آبفا بوده است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان در پاسخ به پرسشی درباره اجرای قانون حجاب و عفاف اظهار کرد: موضوع حجاب مسئلهای چندوجهی است و نباید با نگاه تکبعدی به آن نگریست. ستاد امر به معروف متولی مستقیم اجرای قانون عفاف و حجاب نیست، بلکه نقش نظارتی دارد. بالاترین نهاد تصمیمگیر در این حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که برای همه دستگاهها وظایفی را تعیین کرده است.
وی تأکید کرد: اجرای قانون عفاف و حجاب بر عهده دولت است و ستاد امر به معروف در کنار حاکمیت وظیفه نظارتی و فرهنگی خود را انجام میدهد. در 42 ماه گذشته، ستاد نظارتهای متعددی بر دستگاههای اجرایی داشته و آنها را از سطح بسیار عالی تا بسیار ضعیف رتبهبندی کرده است.
صابریون اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی قانون عفاف و حجاب را با کارشناسی دقیق تصویب و ابلاغ کرده و با اجرای آن، بسیاری از مسائل و منازعات فرهنگی موجود قابل حل خواهد بود. ستاد نیز در کنار دولت، به وظایف نظارتی و فرهنگی خود ادامه میدهد.
وی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد گفت: در جلسه فصلی اخیر، طرحی ایجابی و فرهنگی با محوریت استانداری و حضور ستاد به تصویب رسیده است که هدف آن ایجاد فضای فرهنگی مناسب، محتوای متناسب و نظارت دقیق بر عملکرد دستگاهها با مشارکت مردم است. این طرح در حال نهایی شدن است و انشاءالله در جلسه فصلی پاییز ارائه و اجرا خواهد شد تا تا زمان اجرای کامل قانون عفاف و حجاب در سطح ملی، بتوان اقدامات متناسب با شرایط بومی استان را پیش برد.
انتهای پیام/