ورود اولین اتوبوسهای برقی به اصفهان تا پایان پاییز

سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان از ورود اولین اتوبوسهای برقی به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان در فصل پاییز خبر داد و گفت: این اقدام باهدف بهبود کیفیت هوا و کاهش آلایندههای ناشی از تردد وسایل نقلیه انجام شده است.
وی با اشاره به تغییر شرایط جوی و آغاز فصل سرما افزود: با شروع سرما و در ماههای پاییز و زمستان شهروندان نگران افزایش آلودگی هوا هستند و این نگرانی کاملاً طبیعی است. شهرداری اصفهان نیز در همین راستا برنامهریزی دقیقی برای ارتقای ناوگان حملونقل عمومی و کاهش آلایندگی خودروها انجام داده و اتوبوسهای برقی نیز در همین راستا به ناوگان حملونقل عمومی شهر وارد شدند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهری نسبت به سلامت شهروندان و نقش ناوگان حملونقل عمومی در کیفیت هوای شهر حساسیت ویژهای دارد،تصریح کرد: این موضوع در سالهای گذشته نیز مورد توجه بوده و امسال با جدیت بیشتری پیگیری میشود. یکی از برنامههای اصلی ما، تجهیز سامانههای حملونقل عمومی به سیستمهای کنترلی پایش آلایندگی است. در حوزه اتوبوسرانی، این طرح بهصورت ویژه در حال اجراست و خط قرمز ما این است که هیچ اتوبوس دارای نقص فنی یا آلایندگی بالا اجازه تردد در سطح شهر ندارد؛ چنین اتوبوسهایی تا رفع کامل نقص در تعمیرگاه متوقف میشوند و وارد چرخه خدمت نخواهند شد.
نظارت سختگیرانه بر عملکرد ناوگان عمومی
ساکت با بیان اینکه شهردار و شورای اسلامی شهر بر لزوم نظارت مستمر بر ناوگان حملونقل عمومی تأکید ویژهای دارند،گفت: همانطور که شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی انتظار دارند که خدمات مطلوبی ارائه کند، ما هم با حساسیت و دقت، عملکرد این بخش را رصد میکنیم. نظارت روزانه بر کیفیت سوخت، وضعیت فنی اتوبوسها و سلامت سیستمهای موتوری از برنامههای مستمر ماست.
وی با بیان اینکه روزانه حدود چهار میلیون لیتر گازوئیل در کل شهرستان اصفهان مصرف میشود، ادامه داد: سهم ناوگان اتوبوسرانی از این میزان تنها حدود 100 هزار لیتر در روز است، در حالی که بیش از 900 دستگاه اتوبوس، روزانه نزدیک به 400 هزار نفر را جابهجا میکنند. اگرچه سهم مصرف سوخت این ناوگان در مقایسه با کل شهر زیاد نیست، اما بهدلیل تراکم تردد در محدوده مرکزی، تأثیر آن در کیفیت هوای اصفهان محسوستر است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بخشی از آلودگی هوای اصفهان ناشی از سرویسهای حملونقل کارخانجات صنعتی و مراکز بزرگ خارج از شهر است که معمولاً پیش از آغاز فعالیت روزانه شهر، در مسیرهای منتهی به اصفهان تردد دارند و بسیاری از آنها فرسوده یا فاقد معاینه فنی معتبر هستند. هدف ما مقصر جلوه دادن هیچ نهادی نیست، بلکه تأکید داریم که وظایف هر بخش در قبال کاهش آلودگی هوا باید بهدرستی مشخص و اجرا شود.
آغاز برقیسازی ناوگان حملونقل شهری
ساکت با اشاره به تلاش شهرداری برای کاهش آلایندگی وسایل نقلیه گفت: شهرداری اصفهان تمام توان خود را در این زمینه به کار بسته اما واقعیت این است که بخش قابلتوجهی از آلودگی هوای اصفهان به فعالیت صنایع بزرگ اطراف شهر مربوط است و همه نهادهای مسئول هم این موضوع را تایید کردهاند.
وی اظهار داشت: در همین فصل پاییز اولین ناوگان اتوبوسهای برقی به اصفهان وارد میشود. این طرح با ظرفیت اولیه 15 دستگاه آغاز میشود و نقطه عطفی در مسیر برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر خواهد بود. این اقدام، اولین گام جدی برای تحقق حملونقل پاک و احترام عملی به محیطزیست به شمار میآید.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان یادآور شد: پیش از این، شهرداری با ورود تاکسیهای برقی، حرکت در مسیر برقیسازی ناوگان شهری را آغاز کرده بود و اکنون با گسترش این روند در بخش اتوبوسرانی، زمینه برای کاهش محسوس آلایندهها فراهم میشود.
وی در پایان تصریح کرد: هدف ما این است که اصفهان بهتدریج به شهری با حملونقل سبز و پایدار تبدیل شود؛ شهری که در آن هم آسایش شهروندان تأمین گردد و هم محیطزیست از آسیبهای ناشی از آلودگی مصون بماند.
انتهای پیام/170