بندر مقام، پایتخت مروارید ایران می‌شود؟

معاونت گردشگری هرمزگان از آغاز طرح امکان‌سنجی برای انتخاب روستاهای هدف استان با محوریت “برند ملی گردشگری” خبر داد. در این طرح، بندر مقام به عنوان پایلوت اولیه با محوریت احیای میراث “صید و تجارت مروارید” انتخاب شده است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، فرزانه زاهدی، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از اجرای طرحی نوآورانه برای امکان‌سنجی و انتخاب روستاهای هدف استان به منظور معرفی برند ملی گردشگری خبر داد و با بیان اینکه مطالعات تخصصی و بازدید میدانی از روستای هدف گردشگری بندر مقام در سواحل غربی استان آغاز شده، گفت: محور اصلی این طرح، احیا و باززنده‌سازی میراث تاریخی صید و تجارت مروارید است که ریشه در فرهنگ و هویت مردمان این منطقه دارد.

سرپرست معاونت گردشگری هرمزگان تشریح کرد: طی سه ماه گذشته با برگزاری نشست‌های مشورتی با متخصصان برندسازی و توسعه بازار گردشگری، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با بازنگری سند توسعه گردشگری استان و انجام مطالعات بازار، پنج نقطه کانونی در سواحل شرقی و غربی، پس‌کرانه‌های شمالی خلیج‌فارس و جزایر استان را شناسایی و هدف‌گذاری کنیم.

وی افزود: در نخستین گام، منطقه ساحلی غرب هرمزگان با محوریت بندر مقام برای اجرای پایلوت طرح انتخاب شده است در این راستا، با دعوت از مدیر ژئوپارک جهانی یونسکو در جزیره قشم، ایده‌ها و تجربیات این مرکز بین‌المللی در زمینه توسعه گردشگری پایدار به جامعه محلی بندر مقام منتقل شده است.

زاهدی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه این روستای ساحلی گفت: بندر مقام به دلیل همجواری با دو اثر طبیعی–ملی گردنه مقام و ساحل مکسر و نیز نزدیکی به جزایر لاوان و شیدور، می‌تواند به کانون گردشگری هویت‌مدار دریایی و ساحلی غرب هرمزگان تبدیل شود.

وی تأکید کرد: احیای میراث صید و تجارت مروارید علاوه بر تقویت هویت برند منطقه، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش ارتباطات فرهنگی و تعاملات میان‌فرهنگی با کشورهای همسایه از جمله بحرین، کویت، قطر و امارات باشد.

زاهدی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره بزرگ گردشگری بندر مقام در اواسط زمستان 1404 خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف برندسازی ملی و معرفی بندر مقام به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق گردشگری هویت‌محور برگزار خواهد شد.

وی به بازدیدهای میدانی 14 تا 16 آبان‌ماه اشاره کرد و افزود: تیم کارشناسی معاونت گردشگری ضمن ارزیابی زیرساخت‌ها و جاذبه‌های منطقه، از 12 واحد اقامتگاه بوم‌گردی، خانه‌مسافر، مراکز خدماتی و رستوران‌ها بازدید کرده و بررسی میدانی برای صدور مجوز اقامتگاه‌ جدید در روستاهای همجوار مانند نخیلو و لاوان انجام شده است.

سرپرست معاونت گردشگری هرمزگان در پایان تأکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی در راستای اجرای سیاست‌های توسعه متوازن روستایی، طرح انتخاب و برندسازی روستاهای شاخص را در دستور کار قرار داده است این رویکرد با هدف تبدیل چند روستای منتخب هر استان به برند ملی و الگوی توسعه پایدار محلی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/864

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا