موافقان و مخالفان کلیات طرح اصلاح قانون مهریه چه گفتند؟

در گزارش ذیل به جزئیات نقطه نظرات موافقان و مخالفان اصلاح قانون مهریه پرداخته‌ایم.
سیاسی

به گزارش بخش اخبار سیاسی وبانگاه به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و قانون مدنی (مهریه)  در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت که برخی از نمایندگان به عنوان مخالف و موافق درباره این طرح نقطه نظراتی داشتند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

اولین موافق این طرح زهره‌سادات لاجوردی نماینده تهران بود که گفت: این طرح اشکالاتی وارد است، ایراداتی دارد لازم است در وهله اول عنوان کنم. بحث مهریه یک فرهنگ‌سازی می‌خواهد، این تصور غلطی که جا افتاده چه کسی مهریه را داده و چه کسی گرفته حتما باید با فرهنگ‌سازی اسلامی شود. در حقیقت دین مبین اسلام مهریه را حق زن دانسته و این دِین بر گردن مرد است و باید ادا شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم مهریه‌های سنگین موجب این شده که برخی از مردان بدون توجه به اینکه این دین نیست بر گردن آن‌ها این مهریه را قبول می کنند در نهایت با مشکل مواجه می‌شوند لذا اولا باید این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و دختران ما بدانند که خوشبختی در سنگین بودن مهریه نیست.

نماینده تهران افزود: اما اشکالاتی به این طرح وارد است که لازم می‌دانم حتما اگر کلیت آن رأی آورد و دو شوری شد عنوان کنم اولا این مسئله تعارض دارد با فتوای مشهور فقها از جمله امام راه (ره) و مقام معظم رهبری، دومین مورد این مسئله عدم ارائه ضابطه صحیح وجود دارد یعنی در اینجا ضابطه صحیحی ارائه نشده است.

لاجوردی ادامه داد: برخی از موادی که در این طرح آمده گنگ است و باید دقیقاً مورد بررسی قرار بگیرد خلاصه بنده به شرطی موافق هستم که حتماً در شور دوم بررسی شود، ایرادات آن رفع شود و نکته مهم دیگر ما نمی‌توانیم یک بحث را در مورد حقوق زنان به تنهایی بگیریم و برای آن قانون بنویسیم.

وی تصریح کرد: حتما باید طرحی جامع برای حقوق مالی زوجین تهیه شود از جمله برای زنان تا مجبور نشویم به دلیل تورم و افزایش قیمت سکه هر چند سال یکبار قانون را تغییر دهیم لذا آن حقوق مالی زوجین باید نهایتاً دقیق بررسی شود تا قانون درست و مناسبی ارائه شود.

در ادامه حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: مخالفین محترم دقت لازم را ظاهراً نداشتند بحث تعیین سقف برای مهریه نیست بلکه موضوع میزان برخورد کیفری و زندان است. ایران تنها کشوری است که جوان را به جرم ازدواج به زندان می‌اندازد. ما اینجا موضوع حبس را جلوگیری کردیم و سقف مهریه هر میزان باشد پرداخت می‌شود و مشکلی نیست.

وی ادامه داد: نکته دوم پیرامون منافعی است که برای بانوان به شکل خاص در ماده 7 آمده است، همکاران لطفاً مطالعه کنند در جایی که زوجین طی 2 سال از هم جدا زندگی کرده باشند و عسر و حرج باشد در اینجا ما حق طلاق را به زن داده‌ایم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مخالفین نکته‌ای را پیرامون فتوای علما مطرح کردند، 10 سال قبل آیت الله مکارم شیرازی مکرر در درس خارج فرمودند که این عندالمطالبه، مهریه‌هایی که سنگین هستند خلاف شرع است، یعنی دختر امشب عقد می‌کند و فردا صبح مهریه را به اجرا می‌گذارد مرد باید به استناد این قانون مهریه را پرداخت کند و به استناد قانون محکوم به حبس شود، این به نوعی تبدیل به کاسبی شده است. زن می‌تواند مهریه را تا ریال آخر نگرفته به خانه شوهر نرود. مقام معظم رهبری فتوایشان این است که حق حبس فقط خاص است یعنی وظایف زناشویی و شوهرداری را زن باید رعایت کند.

نماینده خمینی‌شهر در ادامه تاکید کرد: نمایندگان به کلیت قانون توجه کنند، تک‌تک مواد را مطالعه کنند اما دقت کنند 6 میلیون پرونده مهریه و زندانی از مجلس ششم تاکنون برای مهریه به زندان رفته‌اند، همکاران گرامی این موضوع یکی از مطالبات جدی جامعه است.

نقدعلی در ادامه یادآور شد: نکته بعدی در مورد تعدیل است امروز اگر مردی چه به‌خاطر مهریه چه به‌خاطر محکومیت مالی دیگر بخواهد اقساط خود را تعدیل کند باید یک پروسه قضایی را طی کند. ما یک سازگاری را در نظر گرفته‌ایم که بدون طی کردن آن پروسه قضایی برحسب نوسانات بازار تعدیل انجام پذیرد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: امروز مردی در زمانی ازدواج کرده که سکه یک میلیون تومان بوده است و در چند سال دیگر قیمت آن افزایش پیدا کرده و امروز مجبور است آن را با چند میلیون تومان بخرد بنابراین طرح به‌گونه‌ای طراحی شده که تعدیل متناسب بدون روند طولانی قضایی صورت گیرد.

نقدعلی در پایان خاطرنشان کرد: سقف برای مهریه تعیین نشده اینگونه تصور نکنید اخیراً آیت‌الله سبحانی دو بار به رئیس قوه قضائیه نامه نوشتند که اکثر این مهریه‌ها عندالاستطاعه است.

الهام آزاد نماینده نائین در مجلس با عنوان موافق دیگر کلیات این طرح با بیان اینکه مخالفان آن تصور می‌کنند این قانون قرار است سقف مهریه را کاهش دهد گفت: دختران و پسران مجازند هرچقدر تمایل داشتند مهریه تعیین کرده و دریافت کنند و در هیچ ماده‌ای برای آن سقف تعیین نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح می‌تواند توازن میان زن و مرد براساس اسلام تعیین کند، گفت: امتیاز فقه ما پویا بودن و تناسب با مکان و زمان و امکان تغییر در شرایط خاص است.

نماینده نائین با بیان اینکه در این قانون صرفاً حبس و زندان حذف شده و اقدامات باید با نظارت سامانه‌های الکترونیکی باشد، اظهار داشت: زن در شرایطی که در عسر و حرج باشد می‌تواند درخواست طلاق کند اما حق طلاق با مرد است، لذا اساس ما باید حفظ بنیان خانواده باشد که این طرح به نفع بانوان است.

بنابراین گزارش، مخالفان طرح اصلاح موادی از قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (مهریه) نیز به بیان دلایل خود درباره مخالفت با کلیات طرح مذکور پرداختند که سیدفرید موسوی نماینده مردم مراغه با بیان اینکه بخش بزرگی از جامعه ما را دختران و مادران تشکیل می‌دهند گفت: مهریه تنها یک سنت خشک نیست بلکه پناهگاه بانوان است که وقتی تکیه‌گاه آنان می‌شود به آن پناه می‌برند و دژی برای زنانی است که شاید روزی تنها بمانند.

وی در ادامه مهریه را سنت نبوی در اسلام و نشانه احترام به زن دانست و افزود: ما نباید آنها را محدود کنیم و نباید پایگاه زن سست شود که خانواده از هم می‌پاشد و جامعه دچار آسیب می‌شود.

نماینده مراغه تصریح کرد: این طرح حمایت از بانوان را تضعیف کرده و علیرغم اینکه برای کاهش زندانیان مهریه است، موجب آن نمی‌شود.

همچنین حجت الاسلام جواد نیک‌بین نماینده کاشمر هم به‌عنوان مخالف دیگر کلیات این طرح عنوان کرد: هرچه مهریه کمتر باشد مهر بین زوجین بیشتر می‌شود، ضمن اینکه قالب طلاق‌ها مهریه بالایی داشتند و باید توجه شود ثبت طلاق صرفاً با حکم دادگستری انجام می‌شود.

وی در ادامه این طرح را مخالف آزادی انسان‌ها دانست و افزود: مرد عاقل و بالغ هنگام ازدواج باید بداند سکه‌ها را باید عندالمطالبه بپردازد و اگر توانایی آن را ندارد، نپذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مهریه تنها پشتوانه زن است اظهار داشت: وقتی قرار است حق طلاق به زن داده نشود و مهریه او پایین در نظر گرفته شود، پشتوانه آنان از بین می‌رود و ضمانتی وجود ندارد که بعد از کاهش قسط اول، بقیه اقساط پرداخت شود.

نماینده کاشمر ادامه داد: این طرح مخالف آزادی و تعهدات اولیه مردان و زنان و مخالف اصلی پشتوانه زن در جامعه اسلامی است.

در پایان هم علی اکبر علیزاده نماینده دامغان به عنوان دیگر مخالف کلیات این طرح گفت: هدف این طرح حبس زدایی از محکومان مهریه است، با تضعیف و ضایع نمودن گسترده حقوق زنان در نکاح است، شرح مقدس و حتی قرآن مجید حقی برای زنان در زمان ازدواج مشخص کرده است که در این طرح با نابودی این حق قصد داریم مشکل را حل کنیم.

وی افزود: فرد در هنگام عقد فردی عاقل و بالغ است و حق اختیار دارد و امری را می‌پذیرد. وقتی عاقد می‌گوید مهریه عندالمطالبه است؛ و صاحب حق (زن) عددی را مشخص می‌کند و مطالبه گر آن خواهد بود؛ به دلیل اینکه می‌خواهیم بگوییم مردسالاری حاکم است تنها پرداخت 14 سکه آن را مجاز می‌دانیم و الباقی آن را صاحب حق نمی‌تواند دنبال کند. البته می‌گویند اصلاح شده است.ولی این دلیل نمی‌شود، در قرآن آمده است که مهریه هرچقدر که تعیین شده باشد نباید ضایع شود موضوع طلاق مسئله فرهنگی است و ارتباطی با مهریه ندارد، چگونه توانستید بستن کمربند ایمنی را در کشور قانونی کنیم و به یک رویه عادی تبدیل شود. مگر ابتدای انقلاب نبود که با یک قرآن مجید و سکه‌های 10 ریالی ازدواج می‌کرد.

نماینده کاشمر در مجلس اظهار داشت: موضوع مهریه کار فرهنگی است، در ماده 5 قانون حتی به فتوای مقام معظم رهبری بر وحدت رویه و قانون 718 دیوان عالی را زیر پا گذاشته‌ایم تا بتوانیم قانون را اعمال کنیم.

انتهای‌پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا