ضرورت تعیین تکلیف سهم 3 درصدی عوارض شهرداریها برای آموزش و پرورش

بهگزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، بهرام سرمست در نشست شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم همافزایی دستگاهها، خیرین و نهادهای محلی، اظهار کرد: هدف نهضت عدالت آموزشی، صرفاً توسعه فضاهای آموزشی نیست، بلکه ارتقای کیفیت، بهبود زیرساختها و ایجاد عدالت در دسترسی به آموزش در تمام مناطق شهری و روستایی است. باید همه نهادها با نگاهی آیندهنگر و برنامهمحور در این مسیر گام بردارند.
وی با اشاره به نقش مؤثر مولدسازی داراییها در سرعتبخشیدن به پروژههای آموزشی گفت: در پروژههایی که هنوز آغاز نشدهاند باید از ظرفیت مولدسازی بهصورت حداکثری استفاده شود. بهویژه در کلانشهر تبریز که چند طرح مهم آموزشی در دست اجراست، مدیریت منابع و زمان اهمیت دوچندان دارد.
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه افزایش کمی پروژهها باید بر پایهی نیازسنجی علمی و دقیق انجام گیرد، گفت: تعدد پروژهها بهخودیخود ارزشمند نیست؛ آنچه اهمیت دارد کیفیت و تناسب آنها با نیاز هر منطقه است. بازسازی مدارس سنگی، کانکسی و ناایمن باید در کنار توسعه فضاهای آموزشی و با نگاهی آیندهمحور انجام گیرد.
سرمست با قدردانی از خیرین مدرسهساز، بر مردمیسازی نهضت مدرسهسازی تأکید کرد و گفت: مردمیسازی به معنای تبدیل روحیه خیرخواهی فردی به یک حرکت اجتماعی است. اگر تاکنون یک خیر صد مدرسه ساخته است، امروز باید صد نفر را برای ساخت یک مدرسه همراه کنیم. این رویکرد، مشارکت جمعی و حس مسئولیت اجتماعی را در استان گسترش میدهد.
وی عنوان کرد: میزان مشارکت مردمی در این حوزه، بهعنوان یکی از شاخصهای اصلی ارزیابی عملکرد فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش مناطق لحاظ خواهد شد تا میزان اثرگذاری هر شهرستان در نهضت عدالت آموزشی بهصورت دقیق سنجیده شود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت شکلگیری پویشهای اجتماعی و مردمی در شهرستانها خاطرنشان کرد: تمام فرمانداران باید بهصورت داوطلبانه به پویش “بساز مدرسه” بپیوندند و هر شهرستان یک پروژه آموزشی را بهصورت نشاندار و با محوریت مردم اجرا کند. این حرکت میتواند الگویی برای تعمیق حس همدلی و مسئولیتپذیری در جامعه باشد.
سرمست به پروژههای مهم در تبریز اشاره کرد و گفت: دبیرستانهای ماندگار فردوسی و وحدت از پروژههای مهم و اثرگذار هستند و انتظار میرود فرماندار تبریز در جلسه آینده شورا، گزارش دقیق و مستندی از وضعیت پیشرفت این طرحها ارائه دهد. همچنین باید از ظرفیت مولدسازی برای پشتیبانی ویژه از پروژههای آموزش و پرورش در تبریز استفاده شود.
وی بر تعیین تکلیف سهم سه درصدی عوارض شهرداریها برای آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: ضروری است آخرین نتایج مربوط به اجرای این مصوبه بهصورت جامع احصا شود تا منابع قانونی آموزش و پرورش بهطور کامل وصول گردد. تحقق این امر میتواند به بهبود وضعیت مالی طرحهای عمرانی آموزش کمک قابلتوجهی کند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تفاهمنامه امضاشده در دفتر رئیسجمهور درباره حمایت از طرحهای آموزشی استان گفت: براساس این توافق، شرکت مس سونگون از محل مسئولیتهای اجتماعی خود و با فهرستی که سازمان نوسازی مدارس ارائه کرده، مبلغ 185 میلیارد تومان برای اجرای پروژههای مدرسهسازی در استان اختصاص خواهد داد. این اعتبار میتواند تحولی چشمگیر در نوسازی مدارس فرسوده ایجاد کند.
سرمست از برنامهریزی برای تهاتر مطالبات پیمانکاران آموزش و پرورش از محل طرحهای مولدسازی خبر داد و گفت: این اقدام ضمن کاهش بار مالی دولت، باعث تداوم فعالیت پیمانکاران و تسریع در تکمیل پروژههای نیمهتمام خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم تجلیل از دانشآموزان ممتاز استان گفت: از رتبههای زیر 100 کنکور سراسری باید بهصورت ویژه تقدیر شود تا الگویی برای سایر دانشآموزان باشند. دکتر اشراقی مسئول هماهنگی برگزاری این آیین خواهد بود.
استاندار آذربایجان شرقی به گزارشهای دریافتی از روند اجرای پروژه مهر و بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: گزارشها نشان میدهد که امسال نسبت به سال گذشته، در آمادهسازی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید توفیقات چشمگیری حاصل شده است. این موفقیت نتیجه همافزایی آموزش و پرورش، دستگاههای اجرایی و همراهی مردم است.
انتهای پیام/