افزایش160 میلیاردی تسهیلات صنایع دستی و گردشگری همدان

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، سیدمجتبی حسینی، معاون اموراقتصادی استانداری همدان صبح امروردرنخستین همایش ملی زنجیره ارزش سفال وسرامیک(بامحوریت لالجین شهرجهانی سفال)، شهر لالجین را میراث زنده فرهنگ ایرانی خواند و بر پیوند عمیق مردم این منطقه با طبیعت و هنر سفالگری تأکید کرد.
وی با اشاره به تفاوت نگاه دانشگاهی و اجرایی، عنوان کرد: همواره با نگاه صرفاً تئوریک و توصیفی در مواجهه با مسائل اجرایی مشکل دارم. دنیای اجرا متفاوت است و باید تصمیمسازیها با تلفیق این دو نگاه صورت پذیرد. توسعه زمانی محقق میشود که ملاحظات محیطزیستی و اقتصادی در کنار یکدیگر دیده شوند.
معاون امور اقتصادی استانداری همدان بااشاره به زنجیره ارزش سفال، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته به این زنجیره ارزش کمتر پرداخته شده است. استان همدان سال 1403 با بهرهگیری از ظرفیت دو شهر جهانی خود، لالجین و ملایر، مطالعات زنجیره ارزش در دو حوزه سفال و کشمش را کلید زد و امسال نیز مطالعات پنج زنجیره ارزش دیگر آغاز شده است تا ارزش افزوده بیشتری در این هفت حوزه ایجاد شود.
حسینی در تشریح زنجیره ارزش سفال، آن را چرخهای صنعتی، فرهنگی و اقتصادی توصیف کرد و حلقههای آن را در پنج گام اصلی برشمرد و گفت: استانداردسازی در استخراج مواد اولیه، به ارتقای کیفیت، استحکام و ماندگاری محصول نهایی میانجامد. طراحی و مهارت سفالگری یک هنر و مهارت است و جایگزینی استادکاران لالجین با دستگاه و تجهیزات مدرن ممکن نیست، چرا که این هنرمندان با عشق، خاک را به اثری فاخر و ماندگار تبدیل میکنند.
وی بر لزوم توسعه تکنولوژی در امتداد تغییرات اقلیمی تأکید کرد و گفت: انتقال دانش از استاد به شاگرد، کلید تداوم این هنر است و این روند هماکنون نیز در شهر لالجین در جریان است. استانداردسازی و بهکارگیری فناوری در تمامی مراحل تولید از شکلدهی و خشککردن تا آبدهی و پخت ضروری است. هدف از این کار، دستیابی به بیشترین اثربخشی در این بخش است.
معاون امور اقتصادی استانداری همدان بیان کرد: معتقدم هر اقدامی باید در بستر خود استان همدان اتفاق بیفتد تا چرخش مالی و پولی آن در استان حفظ شود. اگرچه استفاده از پلتفرمهایی مانند دیجیکالا در ابتدای راه میتواند مفید باشد، اما برای ایجاد یک زنجیره ارزش واقعی، بستهبندی و برندسازی باید در خود استان انجام پذیرد.
حسینی با اشاره به ضعفهای گذشته در حوزه برندسازی برای محصولات و حتی خود استان همدان، از برنامهریزیهای در دست اجرا خبر داد و گفت: زمینهسازی این برندسازی آغاز شده و در آیندهای نهچندان دور شاهد نتایج آن خواهیم بود.
معاون استاندار با اشاره به وجود 1200 کارگاه سفال در لالجین،بر لزوم تولید محصول صادراتی برای دستیابی به بازارهای جهانی تأکید کرد و عنوان کرد: نباید تصور کنیم محصولی که برای بازار داخلی تولید شده، قابلیت صادرات دارد. این عزیزان برای توسعه کار خود نیازمند یک بسته حمایتی کامل هستند.
وی بابیان اینکه میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای صنایع دستی و گردشگری استان در چارچوب تبصرههای 15 و 16 قانون بودجه، به 160 میلیارد تومان افزایش یافته است افزود: امسال برای این بخش تسهیلات در نظر گرفته شده بود که این میزان تا دیروز 78 میلیارد تومان بود. به مناسبت این نشست و با حضور در میان شما عزیزان، این مبلغ را به 160 میلیارد تومان افزایش دادیم.
انتهای پیام/