سیاسیکاری در آموزش و پرورش بیمعنا است

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، ابراهیم امامی شامگاه دوشنبه در نشست مطالبهگران بازار با مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، اظهار کرد: اولین جلسه تخصصی مطالبهگران و کمیته فرهنگیان جامعه اسلامی اصناف و بازاریان را با مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش استان شاهد هستیم که نشان از اهمیت و حساسیت امر تعلیم و تربیت است.
وی افزود: در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش اهداف در تراز نظام آموزشی متعالی تعریف شده و بر همین اساس با نگاه ملی و عادلانه در حوزههای توسعه فضاهای آموزشی و کیفیسازی فعالیتها سعی بر این است تا ضعفهای گذشته برطرف و نظام آموزش و پرورش در مسیر تحول حرکت کند.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل به ضرورت توسعه فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و مهارتآموزی دانشآموزان در مقابله با آسیبهای اجتماعی و پیرامونی اشاره کرد و گفت: نظام آموزش و پرورش امروز باید به الگوی معرفتی در سازندگی انسان مطلوب در رسیدن به نقطه متعالی تبدیل شود و ضروری است تا با نگاه فراگیر در این حوزه بتوانیم در تربیت انسان صاحب مهارت و فکر تلاشی جدی داشته باشیم.
امامی تصریح کرد: در دولت چهاردهم بیشترین توجه و تمرکز به نظام تعلیم و تربیت است تا در کنار توسعه فضاهای آموزشی با نگاه عادلانه، ارتقای شاخصهای آموزشی و تربیتی نیز تحقق پیدا کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما نمود مشارکتپذیری مردم را در امر مدرسهسازی شاهد هستیم به طوری که در استان اردبیل و در دولت چهاردهم ساخت و توسعه بیش از سه هزار و 200 کلاس درس به عنوان اولویت مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل اضافه کرد: آموزش و پرورش باید در مسیر اصلاح رویهها با نگاه نو حرکتی درست داشته باشد چرا که امروز مطلوب دانشآموزان ما نیست که در مدارس سنگی و یا کانکسی خارج از استانداردهای تعریف شده تحصیل کرده و یا از وجود معلمان با تجربه بیبهره باشند.
امامی بیان کرد: معلمان محوریترین عنصر تعیین کننده و تحولآفرین در نظام تعلیم و تربیت محسوب میشوند که باید خروجی دانشگاه فرهنگیان به تربیت و تعالی بهترین و شایستهترین معلمان تبدیل شود.
وی در ادامه یادآور شد: هر چند استان اردبیل جایگاه مناسبی در کنکور ندارد اما باید تغییر قطببندی کنکور و افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاههای استان را شاهد باشیم تا پذیرش بیشتر دانشآموزان را در رشتههای مختلف در دانشگاهها نظارهگر باشیم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل از سیاسیکاری در نظام تعلیم و تربیت به عنوان یک آفت جدی یاد کرد و گفت: آموزش و پرورش باید بری از هرگونه سیاسیکاری و یا گرایش به جریانهای حزبی باشد و حتی در چینش و گزینش مدیران و متولیان تعلیم و تربیت نگاه تخصصی مقدم بر سایر نگاهها مورد توجه باشد.
امامی بیان کرد: البته مشکلات در نظام تعلیم و تربیت ریشه دیرینه دارد و یک شبه نمیتوان این مشکلات را حل کرد ولی معتقدیم خروجی عملکرد مدیران باید قابل فهم و اندازهگیری باشد تا بر اساس این ارزیابی عملکرد، فعالیتهای آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار گرفته و ضعفها و کاستیها نیز به سرعت رفع شود.
وی با قدردانی از پیشقدم بودن جامعه اسلامی اصناف و بازاریان و مطالبهگران استان در برگزاری نشستهای تخصصی در حوزههای مختلف به ویژه نظام تعلیم و تربیت تصریح کرد: باید در این جلسات شفافیت و تبیین درست عملکردها را شاهد باشیم تا افکار عمومی به صورت جامع و کامل در جریان فعالیتها قرار گیرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل از مدیران استانی خواست تا در تبیین عملکرد و روایتگری برنامههای شاخص پیشقدم شده و همراهی بیشتری را با رسانهها انجام دهند تا در این شرایط حساس کشور، ما با وضعیت وارونه نشان دادن واقعیتها از طریق رسانههای بیگانه روبهرو نشویم.
امامی گفت: باید امیدآفرینی را با تبیین درست عملکردها در جامعه مورد توجه قرار دهیم و در کنار آن، بهتر است با پمپاژ عواطف و مهربانیها، به همافزایی و همدلی بیشتر در جامعه کمک کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در طرح نماد آسیبها، چالشها و بحرانهای هویتی پیش آمده مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد تا با یک رویکرد مناسب و اقدامات درست بتوانیم آسیبها را به حداقل رسانده و تواناییهای خود را در حوزههای مهارتی و تربیتی ارتقا دهیم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل اضافه کرد: معلمان در دروس مختلف باید 10 تا 15 دقیقه فرصت کلاس را به تبیین درست آسیبهای اجتماعی و آگاهسازی نسل آینده اختصاص دهند تا با بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و صاحبان قلم بتوانیم بخشی از نگرانیها و دغدغهها را به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت و نظام آموزشی برطرف کرده و به توسعه کشور کمک کنیم.
انتهای پیام/131/