سیاسی‌کاری در آموزش و پرورش بی‌معنا است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل، گفت: دولت چهاردهم با هرگونه سیاسی کاری و نگاه گزینشی، حزبی و جریانی با نظام تعلیم و تربیت مخالف بوده و ما نیز بر همین اساس آموزش و پرورش را بری از هرگونه سیاسی‌کاری می‌شناسیم.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، ابراهیم امامی شامگاه دوشنبه در نشست مطالبه‌گران بازار با مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، اظهار کرد: اولین جلسه تخصصی مطالبه‌گران و کمیته فرهنگیان جامعه اسلامی اصناف و بازاریان را با مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش استان شاهد هستیم که نشان از اهمیت و حساسیت امر تعلیم و تربیت است.

وی افزود: در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش اهداف در تراز نظام آموزشی متعالی تعریف شده و بر همین اساس با نگاه ملی و عادلانه در حوزه‌های توسعه فضاهای آموزشی و کیفی‌سازی فعالیت‌ها سعی بر این است تا ضعف‌های گذشته برطرف و نظام آموزش و پرورش در مسیر تحول حرکت کند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل به ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیرامونی اشاره کرد و گفت: نظام آموزش و پرورش امروز باید به الگوی معرفتی در سازندگی انسان مطلوب در رسیدن به نقطه متعالی تبدیل شود و ضروری است تا با نگاه فراگیر در این حوزه بتوانیم در تربیت انسان صاحب مهارت و فکر تلاشی جدی داشته باشیم.

امامی تصریح کرد: در دولت چهاردهم بیشترین توجه و تمرکز به نظام تعلیم و تربیت است تا در کنار توسعه فضاهای آموزشی با نگاه عادلانه، ارتقای شاخص‌های آموزشی و تربیتی نیز تحقق پیدا کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما نمود مشارکت‌پذیری مردم را در امر مدرسه‌سازی شاهد هستیم به طوری که در استان اردبیل و در دولت چهاردهم ساخت و توسعه بیش از سه هزار و 200 کلاس درس به عنوان اولویت مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل اضافه کرد: آموزش و پرورش باید در مسیر اصلاح رویه‌ها با نگاه نو حرکتی درست داشته باشد چرا که امروز مطلوب دانش‌آموزان ما نیست که در مدارس سنگی و یا کانکسی خارج از استانداردهای تعریف شده تحصیل کرده و یا از وجود معلمان با تجربه بی‌بهره باشند.

امامی بیان کرد: معلمان محوری‌ترین عنصر تعیین کننده و تحول‌آفرین در نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند که باید خروجی دانشگاه فرهنگیان به تربیت و تعالی بهترین و شایسته‌ترین معلمان تبدیل شود.

وی در ادامه یادآور شد: هر چند استان اردبیل جایگاه مناسبی در کنکور ندارد اما باید تغییر قطب‌بندی کنکور و افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های استان را شاهد باشیم تا پذیرش بیشتر دانش‌آموزان را در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها نظاره‌گر باشیم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل از سیاسی‌کاری در نظام تعلیم و تربیت به عنوان یک آفت جدی یاد کرد و گفت: آموزش و پرورش باید بری از هرگونه سیاسی‌کاری و یا گرایش به جریان‌های حزبی باشد و حتی در چینش و گزینش مدیران و متولیان تعلیم و تربیت نگاه تخصصی مقدم بر سایر نگاه‌ها مورد توجه باشد.

امامی بیان کرد: البته مشکلات در نظام تعلیم و تربیت ریشه دیرینه دارد و یک شبه نمی‌توان این مشکلات را حل کرد ولی معتقدیم خروجی عملکرد مدیران باید قابل فهم و اندازه‌گیری باشد تا بر اساس این ارزیابی عملکرد، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار گرفته و ضعف‌ها و کاستی‌ها نیز به سرعت رفع شود.

وی با قدردانی از پیشقدم بودن جامعه اسلامی اصناف و بازاریان و مطالبه‌گران استان در برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف به ویژه نظام تعلیم و تربیت تصریح کرد: باید در این جلسات شفافیت و تبیین درست عملکردها را شاهد باشیم تا افکار عمومی به صورت جامع و کامل در جریان فعالیت‌ها قرار گیرد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل از مدیران استانی خواست تا در تبیین عملکرد و روایتگری برنامه‌های شاخص پیشقدم شده و همراهی بیشتری را با رسانه‌ها انجام دهند تا در این شرایط حساس کشور، ما با وضعیت وارونه نشان دادن واقعیت‌ها از طریق رسانه‌های بیگانه روبه‌رو نشویم.

امامی گفت: باید امیدآفرینی را با تبیین درست عملکردها در جامعه مورد توجه قرار دهیم و در کنار آن، بهتر است با پمپاژ عواطف و مهربانی‌ها، به هم‌افزایی و همدلی بیشتر در جامعه کمک کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در طرح نماد آسیب‌ها، چالش‌ها و بحران‌های هویتی پیش آمده مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد تا با یک رویکرد مناسب و اقدامات درست بتوانیم آسیب‌ها را به حداقل رسانده و توانایی‌های خود را در حوزه‌های مهارتی و تربیتی ارتقا دهیم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل اضافه کرد: معلمان در دروس مختلف باید 10 تا 15 دقیقه فرصت کلاس را به تبیین درست آسیب‌های اجتماعی و آگاه‌سازی نسل آینده اختصاص دهند تا با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و صاحبان قلم بتوانیم بخشی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت و نظام آموزشی برطرف کرده و به توسعه کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/131/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا