بساط نیروهای حقالتدریس و نهضتی برچیده نمیشود

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، بهنام صحرایی شامگاه دوشنبه در نشست مطالبهگران جامعه اسلامی اصناف و بازاریان با مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، اظهار کرد: متأسفانه استخدامیهای ماده 28 بزرگترین ضربه را به پیکره نظام آموزشی و پرورشی وارد کرده به طوری که ما با ورودیهای با میانگین سنی 47 سال و بیسواد در حوزههای تخصصی روبهرو هستیم که وضعیت وخیمی را در نظام تعلیم و تربیت به وجود میآورند.
وی افزود: ما باید جلوی سیل ویرانگر ورودی بیضابطه نیروی انسانی به آموزش و پرورش را بگیریم و اجازه ندهیم تا مسیر حقالتدریس و نهضتی، به مسیری باز برای ورود افرادی بیکیفیت به نظام تعلیم و تربیت تبدیل شود.
دبیر مجمع مطالبهگران استان اردبیل تصریح کرد: باید نیروهای متخصص از طریق دانشگاه فرهنگیان و به صورت نخبه با نمرات بالا انجام شود و به هیچ وجه آموزش و پرورش اقدام به پذیرش نیروهای سفارشی نداشته باشد.
صحرایی گفت: ما با سه موضوع اصلی در آموزش و پرورش روبهرو هستیم که موضوع اول شرایط نامتعارف بودجه اختصاصی به آموزش و پرورش است که از 28 درصد در زمان جنگ به کمتر از 9 درصد در شرایط کنونی رسیده است.
وی شیوه غلط تمرکزگرایی در آموزش و پرورش و سرانه پایین فضاهای آموزشی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما با وضعیت وخیم در سرانه فضاهای آموزشی روبهرو هستیم به طوری که در همین شهر اردبیل هشت مدرسه حکم تخریب گرفتند و مدارس تازه احداث شده نیز هیچ همخوانی با معماری اسلامی، ایرانی ندارند.
دبیر مجمع مطالبهگران استان اردبیل به موضوعات عاطفی و روحی، روانی دانشآموزان و معلمان و مسئله سازماندهی ناهمگون نیروی انسانی اشاره کرد و یادآور شد: در حالی که بیش از یک میلیون معلم و نیروی آموزش و پرورش در این ساختار پرحجم وجود دارد اما ما با تمرکز 400 هزار نیرو در ساختار ستادی روبهرو هستیم در حالی که کمبود معلم بیداد میکند.
صحرایی اضافه کرد: باید به موضوع کیفیبخشی نظام آموزشی و تربیتی بها بدهیم و مسیرهای پرچالش و پراشتباه گذشته را تکرار نکنیم که در این زمینه به یک انقلاب بزرگ فکری و اصلاح ساختاری نیاز داریم تا از این شرایط گذر کنیم.
وی بیان کرد: سیاستزدگی بزرگترین آفت و توهین به نظام تعلیم و تربیت است در حالی که با این رویه غلط و سفارش نیرو از طریق نمایندگان مجلس ما در حقیقت بیاعتمادی را در نظام آموزش و پرورش بنا میگذاریم.
در این نشست رئیس کمیته فرهنگیان جامعه مطالبهگران اردبیل ادامه داد: آموزش و پرورش باید کارکرد انتقال فرهنگ و مسائل دینی و مذهبی را به دانشآموزان و همچنین تأمین زیرساخت منابع انسانی را فراهم کنند.
علی ورودی اظهار کرد: باید دست سیاسیون را از ورود به نظام تعلیم و تربیت کوتاه کنیم چرا که آموزش و پرورش محل آزمون و خطا و یا سهمخواهی و زد و بند نیست بلکه باید بهترین نیروها و متخصصترین افراد وارد این حوزه شده و در عزل و نصبها، نمایندگان هیچگونه دخالتی را نداشته باشند.
وی ضرورت ارتقای وضعیت رفاهی معلمان، توجه به بیمه تکمیلی درمان کارآمد، پرهیز از بدعتهای غلط در برگزاری آزمونهای پایههای ابتدایی و راهنمایی برای کاستن از اضطراب دانشآموزان و خانوادههای آنها، توجه به ارتقای وضعیت خانه معلم و مراکز رفاهی، ضرورت ارتقای جایگاه استان در کنکور و میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم، بهرهگیری از نیروهای متخصص در تصحیح اوراق امتحانی و اجرای درست طرح نماد و جذب نیروها از طریق مراحل قانونی و حذف مافیای کنکور را در ایجاد شرایط بهبود آموزشی بسیار ضروری اعلام کرد.
در این جلسه رئیس جامعه اسلامی اصناف و بازاریان استان اردبیل نیز تصریح کرد: این مجموعه مردمی در قالب 12 کمیته با همراهی نخبگان، مشکلات و نارساییهای جامعه را جمعبندی کرده و با دعوت از مدیران و مسئولان سعی دارند بحث مطالبهگری را به صورت جدی پیگیری کنند.
سعید ایرانیجم گفت: در 16 استان جامعه اسلامی اصناف و بازاریان و مجمع مطالبهگران فعال شده که تنها در 6 استان فعالیتهای مناسب و مطلوب را شاهد هستیم که استان اردبیل جز استانهای ممتاز و شاخص در این زمینه است.
انتهای پیام/131/