بهره‌برداری از سکوی دوم خط 3 متروی مشهد/ فاصله زمانی ایستگاه‌ها کوتاه شد

شهردار مشهد گفت: امروز وعده دو سکو شدن فاز اول خط 3 متروی مشهد محقق شد و فاصله زمانی ایستگاه‌ها به 8 الی 10 دقیقه رسید.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،محمدرضا قلندرشریف،امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از سکوی دوم خط سه قطار شهری در ایستگاه میدان شهدا با اشاره به جایگاه مشهد به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت کشور و پایتخت معنوی ایران اسلامی اظهارکرد:سالانه بیش از چهار میلیون زائر خارجی به مشهد سفر می‌کنند و با احتساب اتباع و مجاوران، جمعیت شهر در بیشتر ایام سال دو برابر ظرفیت عادی است. در چنین شرایطی، بی‌توجهی به موضوعات زیست‌محیطی و حمل‌ونقل عمومی می‌تواند مشهد را به سرنوشت تهران از نظر آلودگی هوا دچار کند.

توسعه وساخت خطوط قطار شهری در اولویت قرار دارد

شهردار مشهد ادامه داد: یکی از خطوط قرمز ما در مدیریت شهری، توجه جدی به مسائل زیست‌محیطی است. بر همین اساس، در دوره ششم شورای شهر، توسعه خطوط قطار شهری در اولویت قرار گرفت و خوشبختانه توانستیم فاز نخست خط سه را به بهره برداری برسانیم. همچنین خطوط یک و دو نیز تکمیل و تقویت شده‌اند؛ به‌ویژه در خط دو، ایستگاه‌های ناقص تکمیل و ایستگاه‌های جدیدی همچون شهید مفتح و ولایت افتتاح شد.

قلندر شریف افزود:خط یک از ابتدا با 50 درصد ظرفیت فعال بود؛ چرا که از 120 واگن مورد نیاز تنها 60 دستگاه خریداری شده بود، در این دوره اقدامات لازم برای خرید 60 واگن جدید انجام شد و با همراهی دولت و نمایندگان مجلس، امید است، ظرفیت جابه‌جایی خط یک به دو برابر افزایش یابد و تعداد مسافران روزانه از 150 هزار نفر به بیش از 250 هزار نفر برسد.

وی با اشاره به اهمیت خط سه گفت: خط سه نخستین خط ریلی زیارت در کشور است که زائران را مستقیماً به حرم مطهر امام رضا(ع) منتقل می‌کند. فاز نخست این خط از میدان شهدا تا باب‌الجواد(ع) به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود و امروز با افتتاح سکوی دوم، بهره‌برداری کامل آغاز شد. پیش از این، تنها یک ریل فعال بود و قطارها با فاصله حدود بیست دقیقه حرکت می‌کردند، اما از امروز با فعالیت هم‌زمان دو قطار، فاصله حرکت‌ها به کمتر از ده دقیقه کاهش یافته است.

شهردار مشهد ادامه داد: تا پیش از این، سرویس‌دهی خط سه تا ساعت 14 انجام می‌شد، اما از امروز خدمات‌رسانی همانند خطوط یک و دو از ساعت 6 صبح تا 22 شب برقرار خواهد بود. از شهروندان به‌ویژه مجاوران مشهدی درخواست دارم برای سفر به حرم مطهر، از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو استفاده کنند تا ضمن صرفه‌جویی در زمان و هزینه، به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت هوای مشهد نگران‌کننده است،گفت:در چهار سال اخیر، مجموع روزهای ناسالم در مشهد برابر با یک سال کامل بوده و در سال جاری نیز تنها هفت روز هوای پاک ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد که گسترش حمل‌ونقل عمومی، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت برای حفظ سلامت شهروندان است.

قلندر شریف با اشاره به توسعه سایر خطوط قطار شهری افزود: یکی از پروژه‌های مهم ایستگاه میدان بسیج است که نقش مبادله‌ای بین خطوط یک و سه را ایفا می‌کند، با برنامه‌ریزی و تأمین مالی انجام‌شده، این ایستگاه تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای تکمیل خط سه از میدان شهدا تا میدان فردوسی در حال نهایی شدن است و عملیات عمرانی آن به‌زودی آغاز می‌شود همچنین پیگیری احداث خط چهارم نیز در حال انجام است.

شهردار مشهد همچنین با اشاره به بهبود ناوگان اتوبوسرانی تصریح کرد: تاکنون بیش از 300 دستگاه اتوبوس جدید وارد خطوط شهری شده و تا پایان سال حدود 340 دستگاه دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد. از این تعداد، 25 دستگاه دوکابین هستند که پس از دو دهه دوباره وارد ناوگان شده‌اند. علاوه بر این، بیش از 150 دستگاه اتوبوس فرسوده نیز در حال بازسازی کامل هستند.

وی با قدردانی از تمامی کارکنان حوزه حمل‌ونقل شهری گفت: در خطوط متروی مشهد بیش از چهار هزار نیروی انسانی درگیر فعالیت هستند تا قطار شهری آماده خدمت رسانی به مردم شود.

سرفاصله زمانی ایستگاه‌ها کوتاه شد

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد نیز اظهارکرد: دو سکو شدن خط سه و افتتاح ایستگاه «بسیج» این خط از وعده‌های مهم مدیریت شهری بود که امروز، یکی از این دو محقق شد.

کیانوش کیامرز، با اشاره به بهره‌برداری آزمایشی از فاز یک خط سه با یک سکو در چند ماه گذشته، بیان کرد: از سالروز ولادت امام‌رضا(ع)، حرکت آزمایشی فاز یک خط سه با یک قطار و فقط در یک سمت آغاز شده بود و مترو در این خط، فقط از ساعت 6 صبح تا ظهر فعال بود که امروز و پس از گذشت پنج‌،شش ماه کار فشرده، سکوی دوم خط سه افتتاح و مسافرگیری کامل انجام می‌شود و مترو در این خط همانند خطوط دیگر، از ساعت 6 صبح تا 10 شب در خدمت مردم خواهد بود.

وی افزود: تمام تلاش ما این بود که فاصله حرکت قطار‌ها را مثل خطوط 1 و 2 به زیر 10 دقیقه برسانیم که خوشبختانه این موضوع محقق شده است و مردم می‌توانند از ایستگاه‌های میدان شهدا، باب‌الجواد(ع) و پایانه مسافربری امام‌رضا(ع) استفاده کنند و به‌راحتی به حرم مطهر رضوی دسترسی داشته باشند. همچنین امیدواریم تا پایان سال، ایستگاه «بسیج» را هم در این خط به مدار مسافرگیری اضافه کنیم تا اتصال خط 3 به خط یک به شکل کامل برقرار شود.

افزایش ساعت سرویس‌دهی تا ساعت 22 و تسهیل دسترسی به حرم مطهر

پوریا محمدیان‌یزدی،معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز، با اشاره به اهمیت این پروژه در شبکه حمل‌ونقل شهری افزود: خط 3 قطار شهری مشهد با عبور از ایستگاه‌های شاخصی همچون میدان شهدا، باب‌الجواد(ع) و پایانه مسافربری امام رضا(ع)، نقش حیاتی در اتصال شرق و غرب شهر و تسهیل تردد شهروندان و زائران ایفا می‌کند.

وی افزود: بهره‌برداری از سکوی دوم در این مسیر به‌ویژه در ایام پرتردد، باعث کاهش ازدحام، افزایش نظم حرکتی و ارتقای کیفیت سفرهای درون‌شهری خواهد شد.

محمدیان‌یزدی تصریح کرد: راه‌اندازی سکوهای دوم به ما امکان می‌دهد سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم و ظرفیت جابه‌جایی مسافر را در ساعات اوج تردد افزایش دهیم. این موضوع به‌ویژه برای زائرانی که از ایستگاه پایانه مسافربری به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند، اهمیت زیادی دارد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: افزایش ساعت سرویس‌دهی تا ساعت 22، علاوه بر رفاه بیشتر شهروندان و گردشگران، موجب کاهش ترافیک در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی و خیابان‌های مرکزی شهر خواهد شد.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران پروژه، ابراز امیدواری کرد: با تکمیل فازهای بعدی خط 3 و توسعه سایر خطوط قطار شهری، شاهد ارتقای چشمگیر کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی در مشهد مقدس خواهیم بود.

تردد زائران به حرم مطهر با افتتاح سکو دوم خط سه ایستگاه میدان شهدا آسان‌تر شد

حسن موحدیان،رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در دوره ششم شورای اسلامی شهر، یکی از اولویت‌های اصلی شورا و شهرداری این بود که زیارت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از مسیر ریل انجام شود.

وی افزود: حدود سه تا چهار ماه پیش یک اقدام فوری برای راه‌اندازی خط 3 قطار شهری انجام شد تا مردم بتوانند از طریق آن به حرم مطهر دسترسی داشته باشند. البته برای تجهیز خط مقابل نیاز به زمان بود اما تلاش شد هرچه سریع‌تر این امکان فراهم شود و امروز خوشبختانه آن مسیر نیز به بهره‌برداری رسید.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به برخی نگرانی‌های شهروندان درباره محدودیت ساعت فعالیت خط سه گفت: یکی از دغدغه‌های مردم این بود که چرا فعالیت قطار تا ساعت 14 انجام می‌شود. علت آن انجام عملیات اجرایی در ساعات پس از پایان سرویس‌دهی بود که اکنون با راه‌اندازی کامل خط، این نگرانی برطرف شده است.

موحدیان با قدردانی از تلاش شرکت قطار شهری و شرکت بهره‌برداری بیان کرد: این مجموعه‌ها با برنامه‌ریزی، راهبرد و شجاعت قابل‌توجهی کار را پیش بردند و در کنار شهردار مشهد، علی‌رغم مشکلات متعدد، پروژه‌های شهری را با موفقیت به انجام رساندند.

وی تأکیدکرد: در بسیاری از کلان‌شهرها پروژه‌های قطار شهری راکد مانده است اما در مشهد مقدس، با همت مدیران و کارکنان شهرداری، روند توسعه خطوط با سرعت خوبی در حال انجام است.

رئیس شورای شهر مشهد با عذرخواهی از شهروندان و زائران به‌دلیل کمبود قطارها افزود: متأسفانه این کمبود در کوتاه‌مدت قابل جبران نیست و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ممکن است رفع کامل آن تا دو سال و نیم آینده زمان ببرد. با این حال با سه رام قطاری که در حال حاضر در خط سه فعالیت دارد، خدمات‌رسانی در وضعیت قابل قبولی انجام می‌شود.

انتهای پیام/282

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا