تحقیقات کشورهای اروپایی از اتوبوس‌های ساخت چین

چندین کشور اروپایی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده امنیت ملی در مورد زیرساخت‌های ساخت چین در سراسر این منطقه، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا اتوبوس‌های برقی ساخت چین می‌توانند از راه دور غیرفعال شوند یا خیر.

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، گفته می‌شود نروژ، دانمارک و انگلیس، نگران «حفره امنیتی» بالقوه در اتوبوس‌های برقی ساخته شده توسط تولیدکننده چینی یوتونگ هستند. این شرکت مستقر در ژنگژو، بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در جهان از نظر حجم فروش است.

این تحقیقات جدیدترین مورد از مجموعه‌ای از اقدامات متاثر از این واهمه است که زیرساخت‌های فناوری ساخته شده در چین، در صورت تیره شدن روابط با پکن، ممکن است علیه اپراتورهای آن استفاده شود. نگرانی‌های مشابه باعث شده است که چندین کشور در سال‌های اخیر، استفاده از تجهیزات غول‌های مخابراتی چینی، هواوی و «زد تی ای» را در شبکه‌های نسل پنجم (۵G) محدود کنند.

 این تحقیقات جدید در مورد اتوبوس‌ها در حالی انجام می‌شود که هلند و چین بر سر کنترل شرکت تراشه‌سازی «نکسپریا» اختلاف نظر دارند؛ اختلافی که اگر حل نشود، می‌تواند زنجیره تامین جهانی خودرو را تهدید کند.

نروژ اولین کشوری بود که زنگ خطر را به صدا درآورد. روتر (Ruter) که حدود نیمی از شبکه حمل و نقل عمومی نروژ از جمله در اسلو را اداره می‌کند، ماه گذشته اعلام کرد یک اتوبوس جدید از یوتونگ و یک مدل سه ساله از تولیدکننده هلندی «وی دی ال» (VDL) را در یک معدن زیرزمینی آزمایش کرده است تا ببیند آیا می‌توان آنها را هک کرد یا خیر.

این شرکت دریافت که گروه یوتونگ، دسترسی دیجیتال مستقیم به وسایل نقلیه خود برای به‌روزرسانی‌ها و تشخیص نرم‌افزار دارد، در حالی که اتوبوس «وی دی ال»، چنین دسترسی را به تولیدکننده خود ارائه نمی‌دهد. در تئوری، اتوبوس می‌تواند توسط تولیدکننده متوقف یا غیرقابل استفاده شود.

شرکت موویا که ارائه‌دهنده حمل و نقل عمومی در دانمارک است، اندکی پس از آن تحقیقات خود را آغاز کرد، اما خاطرنشان کرد این نوع خطر امنیتی منحصر به چین نیست. جپه گارد، مدیر ارشد عملیات موویا، به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت: «اتوبوس‌های برقی مانند خودروهای برقی، اگر سیستم‌های نرم‌افزاری آنها به اینترنت دسترسی داشته باشند، در اصل می‌توانند از راه دور غیرفعال شوند.» وی افزود: «این نگرانی فقط به اتوبوس‌های چینی منحصر نیست؛ بلکه چالشی برای همه انواع وسایل نقلیه و دستگاه‌هایی است که این نوع لوازم الکترونیکی در آنها تعبیه شده است.»

انگلیس جدیدترین کشوری است که تحقیقاتی را در مورد این موضوع آغاز کرده است.  وزارت حمل و نقل انگلیس به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: «ما در حال بررسی این مورد هستیم و از نزدیک با مرکز ملی امنیت سایبری همکاری می‌کنیم تا مبنای فنی اقدامات انجام شده توسط مقامات نروژی و دانمارکی را درک کنیم.»

بر اساس گزارش گیزمودو، یوتونگ در بیانیه‌ای ایمیلی به ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد نگرانی‌های مردم در مورد ایمنی خودرو و حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها را درک می‌کند و برای آن بسیار ارزش قائل است و به شدت از قوانین، مقررات و استانداردهای صنعتی مربوطه پیروی می‌کند. این شرکت چینی افزود: داده‌های خودرو در مرکز داده خدمات وب آمازون ذخیره می‌شوند، توسط رمزگذاری محافظت می‌شوند و بدون اجازه مشتری قابل دسترسی نیستند.

انتهای پیام

 

دکمه بازگشت به بالا