پیشبینی 1500 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه قطار شهری کرمانشاه

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، مهدی غلامرضایی شامگاه گذشته در نشست مدیران شهرداری کرمانشاه با استاندار اظهار کرد: اولین قسمت پروژه عرشهای قطار شهری در بلوار شهید بهشتی احداث شده و 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این سازه یکی از بخشهای کلیدی فاز اول پروژه است که عملیات آن بهطور کامل به پایان رسیده است.
وی افزود: قطعه اول تونل قطار شهری از سهراه 22 بهمن تا میدان آزادی نیز 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخشی از آن ریلگذاری شده است. قرارداد تأمین، تهیه و اجرای روسازی و ریلگذاری فاز اول تاکنون 59 درصد پیشرفت داشته و حدود 2700 متر ریل در مسیر نصب شده است.
همه ایستگاههای فاز نخست پروژه فعالاند
رئیس سازمان حملونقل شهری شهرداری کرمانشاه درباره وضعیت ایستگاههای فاز نخست پروژه گفت: در حال حاضر، تمام ایستگاههای عبوری (روگذر) فعال هستند. ایستگاه M2 واقع در محدوده کارمندان 20 درصد، ایستگاه M3 با 94 درصد، ایستگاه M4 مقابل پارک شاهد با 40 درصد، ایستگاه M5 با 75 درصد، ایستگاه M6 در سهراه 22 بهمن با 31 درصد، ایستگاه M7 در تقاطع بسیج با 53 درصد و ایستگاه M8 در میدان آزادی با 71 درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت هستند.
غلامرضایی خاطرنشان کرد: ایستگاه M7 با زیربنای 15 هزار مترمربع و ایستگاه M8 با 18 هزار مترمربع از بزرگترین ایستگاههای این فاز هستند.
پیشرفت 75 درصدی در قطعه دوم تونل
وی با اشاره به اجرای قطعه دوم تونل گفت: قطعه دوم تونل در مسیر میدان آزادی تا چهارراه مدرس 75 درصد پیشرفت دارد و تاکنون یک کیلومتر از تونل بهطور کامل حفاری شده است.
رئیس سازمان حملونقل شهری شهرداری کرمانشاه افزود: ساختمان مرکز کنترل عملیات قطار شهری (OCC) در حال ساخت است. این ساختمان سهطبقه با زیربنای 7700 مترمربع طراحی شده و کارگاه آن فعال است. همچنین قرارداد تأمین سوزنها و کراساورهای مسیر با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی در حال اجراست.
غلامرضایی به وضعیت اعتباری پروژه اشاره کرد و گفت: سهم دولت در پرداخت اعتبارات پروژه تاکنون 855 میلیارد تومان بوده که از این میزان 554 میلیارد تومان معادل 65 درصد پرداخت شده است، سهم شهرداری نیز به همین میزان یعنی 855 میلیارد تومان تعیین شده که تاکنون 220 میلیارد تومان آن معادل 26 درصد محقق شده است.
جذب 2070 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت
وی درباره تأمین مالی پروژه از محل اوراق مشارکت عنوان کرد: از سال 1398 تا 1403 توانستیم هر سال از محل اوراق مشارکت منابع مالی جذب کنیم. تاکنون 2070 میلیارد تومان از این محل برای پروژه قطار شهری جذب شده که از این رقم، حدود 1300 میلیارد تومان هزینه و 770 میلیارد تومان باقی مانده است.
رئیس سازمان حملونقل شهری شهرداری کرمانشاه گفت: از مجموع این اعتبار، 70 میلیارد تومان در حساب سازمان و 700 میلیارد تومان در بانک شهر مسدود است. همچنین بر اساس مصوبات سفر ریاستجمهوری، برای سالهای 1404 و 1405 نیز اعتبار جدید پیشبینی شده است.
اعتبار مصوب جدید 1500 میلیارد تومان
غلامرضایی گفت: اعتبار مصوب امسال برای ادامه پروژه 1500 میلیارد تومان است که از محل اوراق مشارکت تأمین خواهد شد. مکاتبات لازم انجام شده و بهزودی تخصیص اعتبارات نهایی میشود. با تحقق این منابع، شاهد جهش جدیدی در پیشرفت قطار شهری کرمانشاه خواهیم بود.
انتهای پیام/