پیشرفت 95 درصدی قطعه اول کمربندی گرگان؛ قطعه دوم لَنگِ اعتبار

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ جاده‌ای گلستان با بیان اینکه قطعه اول کمربندی گرگان بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است، گفت: اجرای قطعه دوم به دلیل نیاز به آزادسازی زمین و تأمین منابع مالی هنوز آغاز نشده است.
استانها

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گرگان اظهار کرد: قطعه اول کمربندی گرگان به طول 15.5 کیلومتر بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با همکاری اداره کل راهداری، نصب نیوجرسی و روشنایی آن تکمیل شده است. این محور هم‌اکنون به صورت همسط به محورهای گرگان-علی‌آباد و گرگان- آق‌قلا متصل شده و در آینده با اجرای تقاطع ابتدایی و میانی به صورت غیرهمسط بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ جاده‌ای گلستان افزود: قطعه دوم به طول 11 کیلومتر نیازمند آزادسازی بیش از 60 هکتار زمین برای مسیر و 24 هکتار برای تقاطع‌ها است و به دلیل محدودیت منابع مالی تاکنون اجرایی نشده است. تاکنون 16 پلاک زمین کاداستری ارزیابی شده و مذاکرات اولیه با مالکین انجام شده است تا در گام اول خرید زمین و در گام دوم اجرای پروژه آغاز شود.

وی گفت: برای تأمین منابع مالی قطعه دوم، استفاده از سرمایه و اعتبار بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. یکی از روش‌ها، بهره‌گیری از ارزش زمین‌های مجاور پروژه و مشارکت سرمایه‌گذار در اجرای آزادراه با دریافت عوارض عبور ترافیک است که درآمد آن برای تأمین هزینه‌های پروژه پرداخت می‌شود.

رفیعی‌نژاد گفت: در این 11 کیلومتر، 167 پلاک مستقل با چندین مالک وجود دارد و ساماندهی تمامی مالکیت‌ها و اجرای پروژه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تأمین منابع است. با این وجود، با پیگیری‌های استاندار و معاونان، جلسات متعددی با سازمان مدیریت برنامه و بودجه برای تأمین اعتبارات برگزار شده و امید است در آینده نزدیک روند اجرایی تسریع شود.

وی افزود: بهره‌برداری از کمربندی گرگان نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی شهر دارد و بخش شرقی این کمربندی، مسیر حرکت از علی‌آباد به مشهد و جاده امیرآباد را تسهیل می‌کند. با رفع محدودیت‌های مالی و تکمیل قطعه دوم، انتظار می‌رود کمربندی گرگان بتواند بخش عمده‌ای از ترافیک شهری را به مسیرهای برون‌شهری منتقل کند.

رفیعی‌نژاد تاکید کرد: پروژه کمربندی با هدف تسهیل حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های مالی، معافیت‌های قانونی و همکاری بخش خصوصی، روند اجرای قطعه دوم نیز هرچه سریع‌تر آغاز شود.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا