راهبرد جدید وزارت آموزش و پرورش برای پرورش دانشآموزان

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، صادق حسینزاده ملکی در نشست هماندیشی معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و صدرا اظهارداشت: مسائل تربیتی بسیار گسترده است و اگرچه در دهههای اخیر برنامهها و طرحهای متعددی ارائه شده، اما آنگونه که باید، به تحقق اهداف کمک نکرده است.
وی افزود: در حوزه پرورشی همواره با حجم بالایی از بخشنامهها، طرحها، برنامهها و جشنوارهها مواجه بودهایم که گاهی مانع بهرهمندی کامل دانشآموزان از فرصتهای تربیتی شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت فعالیتهای پرورشی و انتخاب آموزش و پرورش بهعنوان اولویت دولت چهاردهم، فرصت کمنظیری را برای این دستگاه ایجاد کرده است. باید نهایت تلاش را برای استفاده از این فرصت به کار ببندیم.
وی افزود: نوع گزارشخواهیهای حوزههای ستادی باعث شده است تا تنها درصد محدودی از دانشآموزان نقشهای مختلف در تشکیلات دانشآموزی ایفا کنند و اغلب دانشآموزان از این فرصت طلایی در دوران تحصیل غافل بمانند.
حسینزاده ملکی با اشاره به فناوریهای نوین و رویکردهای جهانی گفت: استفاده از فناوریهای نوظهور و تجربه سایر کشورها از محورهای فعالیت معاونت پرورشی و فرهنگی در این دوره خواهد بود. بسیاری از مهارتهای خوشبختی در کلاس درس ارائه میشود اما دانشآموز فرصت تمرین آنها را ندارد.
وی ادامه داد: در طرح پرورشی نوین که گامهای متعدد دارد، یکی از فوریتهای ما کاهش حجم جشنوارهها، بخشنامهها، دستورالعملها و برنامههای متعدد است تا تمرکز بر فعالیتهای اثرگذار افزایش یابد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سعی داریم معاونت پرورشی از مرکز صدور بخشنامهها و دستورالعملها به مرکز تولید فناوریها و محتواهای فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.
وی بیان کرد: در سال تحصیلی جاری، دو شاخص اصلی برای سنجش فعالیتهای مدارس تعیین شده است: درصد مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی و برگزاری اردوها. در این مسیر مربیان پرورشی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
حسینزاده ملکی با اشاره به جشنواره «نقشینه» اظهار کرد: جشنوارهها فعالیت جدیدی به مدارس اضافه نمیکنند، بلکه میزان مشارکت دانشآموزان در برنامهها را رصد میکنند. تجربه کار پرورشی گاهی از برخی دروس دانشگاهی کاربردیتر و اثرگذارتر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با این رویکرد، نسل خوشبختی را برای آینده ایران تربیت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت توازن ساحتهای تربیتی، گفت: دانشآموزان امروز نیازمند برنامههای متناسب با نیاز روز جامعه و مهارتآموزی هستند و حضور در مدرسه و تعامل با همسالان و مربیان برای تربیت آنان ضروری است.
محسن کلاری با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین، ساحتهای ششگانه تربیتی باید در مدارس بهطور همزمان و متوازن محقق شوند، افزود: اگر برنامههای تربیتی تنها به یک یا دو ساحت بپردازد، رشد شخصیت فرد ناقص و کاریکاتوری خواهد شد و این امر چالشآفرین است.
وی با اشاره به پیشرفت فناوری و امکان ارائه آموزشها در منزل، تصریح کرد: تربیت در منزل به تنهایی کافی نیست و دانشآموزان باید در مدرسه حضور یابند و تحت تعلیم معلمان و مربیان پرورش پیدا کنند.
کلاری ادامه داد: نسل امروز نیازمند برنامههای متناسب با نیاز روز جامعه و فهم مخاطبان است و تربیت دانشآموزان باید به گونهای باشد که آنان پس از آموزش، توانایی مشارکت و کمک به تربیت نسل بعد را داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس تأکید کرد: دانشآموزان امروز آگاه، پرتلاش، باهوش و بهروز هستند و نیازمند توجه ویژهاند. هر دانشآموز باید در یک مهارت خاص تشویق شود، در غیر این صورت، مهارتهای لازم را فرا نگرفته است.
کلاری بیان کرد: لازم است مربیان با مهارت و مدیریت خود، خلأهای تربیتی موجود در مدارس را پر کنند و این مسئولیت نباید بر دوش دیگران بیفتد.
انتهای پیام/424