نان لرستانی‌ها در آتش بی‌تدبیری/‌ جوابیه‌هایی که دردی از مردم دوا نمی‌کند/ تناقض گفتار با واقعیت!

گزارش‌های مردمی از افت کیفیت نان در لرستان حکایت دارد، اما مسئولان با ارائه آمار گسترده بازرسی و برخورد با متخلفان، از عملکرد خود دفاع می‌کنند.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از لرستان، گزارش‌های مردمی از شهرستان‌های مختلف لرستان از افت محسوس کیفیت نان و تبدیل شدن آن به یک معضل روزمره حکایت دارد؛ نان‌هایی که گاه خمیری، گاه سوخته و گاه بی‌دوام هستند. در این میان، نانوایان و کارخانه‌داران آرد، یکدیگر را مقصر می‌دانند و مردم نیز نظارت مؤثر را مفقوده می‌بینند.

در واکنش به این انتقادات، سازمان‌های جهاد کشاورزی و غله لرستان با انتشار جوابیه‌هایی، از اقدامات نظارتی گسترده و برنامه‌های بهبود کیفیت دفاع کردند.

گزارش مردمی؛ از نان خمیری تا بی‌برکتی سفره‌ها

نان در استان لرستان دیگر آن عطر و طعم سابق را ندارد. بررسی‌های میدانی و گله‌های مردمی از شهرستان‌های مختلف این استان نشان می‌دهد که نان‌های نیم‌پخته، خمیری، سوخته و بی‌دوام، به کابوسی روزمره برای مردم تبدیل شده است.

شهروندان لرستانی در گفت‌وگو با تسنیم از نان‌هایی گِلایه می‌کنند که یا به خوبی نمی‌پزد یا پس از سرد شدن، به سرعت غیرقابل مصرف می‌شود. این در حالی است که نان روزگاری نماد برکت سفره‌های لرستانی محسوب می‌شد.

چرخه مقصرنگری بین حلقه‌های زنجیره تولید

در میانه این بحران کیفیت، نانوایان و کارخانه‌های آرد، یکدیگر را مقصر اصلی می‌دانند. نانوایان کیفیت پایین آرد تحویلی را دلیل مشکل عنوان می‌کنند و در مقابل، کارخانه‌داران آرد، کیفیت پایین گندم داخلی را عامل اصلی می‌خوانند.

این چرخه مقصرنگری در نهایت به زیان مصرف‌کننده نهایی تمام شده و مردم معتقدند نظارت مؤثر و مستمری بر کیفیت نان وجود ندارد.

از 33 هزار بازرسی تا پلمب 46 نانوایی

در پی انتشار این انتقادات، سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در جوابیه‌ای، اقدامات نظارتی خود را تشریح کرد.

بر این اساس، در هفت‌ماهه نخست امسال، 33 اکیپ نظارتی این سازمان در مجموع 33 هزار و 962 مورد از نانوایی‌های سطح استان بازرسی انجام داده‌اند.

در نتیجه این بازرسی‌ها، 1,534 پرونده تخلف تشکیل، بیش از 9 میلیارد تومان جریمه نقدی اعمال و 50 مورد قطع موقت سهمیه آرد صورت گرفته است. همچنین 46 نانوایی متخلف نیز پلمب شده‌اند.

این سازمان با تأکید بر پایش مستمر کیفیت گندم تولیدی، اعلام کرد که نتایج آزمایشگاهی نمونه‌برداری‌های دوره‌ای، نشان‌دهنده رعایت استانداردهای ملی در بخش عمده‌ای از گندم لرستان است.

جهاد کشاورزی خود را تنها در ابتدای زنجیره تولید نان دانسته و بر همکاری نزدیک با سایر دستگاه‌ها تأکید کرد.

کیفیت نان، محصول یک زنجیره کامل است

اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان لرستان نیز در جوابیه‌ای جداگانه با بیان اینکه کیفیت نان محصول یک زنجیره کامل است، مسئولیت‌های دستگاه‌های مختلف را برشمرد.

بر این اساس، اداره کل غله و خدمات بازرگانی مسئولیت نظارت بر تحویل گندم، ذخیره‌سازی در سیلوها و کنترل کیفیت آرد تولیدی را بر عهده دارد. سازمان ملی استاندارد ماموریت پایش و تأیید کیفیت آرد و گندم را بر اساس شاخص‌های علمی و آزمایشگاهی انجام می‌دهد. بازرسی جهاد کشاورزی نیز وظیفه کنترل کیفیت گندم تولیدی و تحویلی از مزارع به سیلوها را به عهده دارد.

 نظارت بر بهداشت، نه کیفیت نان

در ادامه این میانه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در پاسخ به این موضوع اعلام کرد: پایین بودن کیفیت نان پخته شده از نظر درصد سوختگی، خمیری بودن و سایر شاخص‌های کیفی در حیطه وظایف این دانشگاه نیست و مسئولیت اصلی ارتقای کیفیت نان بر عهده سایر ادارات متولی است.

بر اساس این جوابیه، نظارت بازرسان بهداشت محیط این دانشگاه معطوف به رعایت بهداشت نانوایی‌ها، سلامت مواد اولیه، نمونه‌برداری از آرد و نان و کنترل افزودنی‌های غیرمجاز است. این نظارت‌ها به صورت مستمر و فراتر از برنامه‌ریزی اولیه انجام می‌شود به طوری که بازرسان حداقل هر فصل یکبار از نانوایی‌ها بازدید می‌کنند.

در نیمه اول سال 1404 بازرسان بهداشت محیط از 2110 نانوایی بازدید کرده و در موارد تخلف، 647 اخطار بهداشتی صادر کرده‌اند. همچنین 173 نانوایی به مراجع قضایی معرفی و 51 واحد متخلف پلمب شده‌اند. از میان 1035 نمونه آرد و نان آزمایش شده، بیش از 95 درصد از نظر میزان نمک و افزودنی‌های غیرمجاز مانند جوش شیرین در وضعیت مطلوبی قرار داشته‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مشکلاتی مانند کم بودن مساحت نانوایی‌ها، فرسوده بودن دستگاه‌های پخت و نیاز به بهسازی، بر آمادگی خود برای مشارکت در گشت‌های مشترک نظارتی با دیگر دستگاه‌ها تأکید کرد.

انتظار مردم برای عمل به وعده‌ها

با وجود این جوابیه‌های مشروح و آمارهای ارائه شده از اقدامات نظارتی، پرسش اصلی مردم لرستان این است؛ چرا با این حجم از بازرسی و برخورد، کیفیت نان روی مطلوب را به خود ندیده است؟

اکنون نگاه شهروندان لرستانی به وعده مسئولان سه نهاد برای انتشار گزارش‌های کارشناسی و اقدامات آتی دوخته شده است؛ گزارش‌هایی که باید پاسخی قانع‌کننده برای حل معضل نان بی‌برکت سفره‌هایشان باشد.

گزارش از: هانیه حقیقی

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا