کاهش 59 درصدی طول صف ترافیک در اصفهان

معاون شهردار اصفهان گفت: تحلیل داده‌های پایش هوشمند ترافیک نشان می‌دهد طول صف خودروها در دو هفته نخست مهر 1404 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 59 درصد کاهش یافته و جریان عبور و مرور در تمام رینگ‌های شهر روان‌تر شده است.
استانها

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، به تشریح نتایج پایش هوشمند شاخص‌های ترافیکی شهر پرداخت و گفت: تحلیل داده‌های ثبت‌شده در دو هفته اول مهر 1404 در مقایسه با مدت مشابه سال 1403 نشان می‌دهد میانگین طول صف خودرو در معابر و تقاطع‌های شهر اصفهان 59 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات استخراج‌شده از سامانه‌های پایش هوشمند ترافیک، میانگین طول صف روزانه در هفته اول مهر از 34 هزار و 254 متر در سال گذشته به 13 هزار و 898 متر در سال جاری رسیده و در هفته دوم این شاخص از 33 هزار و 440 متر به 13 هزار و 665 متر کاهش یافته است.

ساکت ادامه داد:کاهش شدت ازدحام و طول صف‌ها در تمام رینگ‌های ترافیکی شهر مشاهده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در محدوده بین رینگ دوم تا سوم میزان کاهش به 65 درصد، در محدوده بین رینگ سوم تا مرز شهر به 60 درصد، در فاصله رینگ اول تا دوم به 50 درصد و در محدوده مرکزی شهر به 51 درصد رسیده است.

کاهش طول صف در بزرگراه‌ها و نقاط پرتردد

وی تصریح کرد:بررسی محورهای بزرگراهی رینگ سوم نیز نشان می‌دهد تغییر محسوسی در میزان انتظار خودروها ایجاد شده است؛ به‌عنوان نمونه، در بزرگراه شهید خرازی طول صف‌ها بیش از 40 درصد، در بزرگراه شهید کشوری حدود 50 درصد و در محور آقابابایی 14 درصد کمتر شده است.

ساکت خاطرنشان کرد: علت کاهش چشمگیر در برخی معابر، از جمله بزرگراه شهید خرازی، اتمام عملیات اصلاح هندسی و بهسازی رفیوژ میانی این محور است که سال گذشته موجب ایجاد ترافیک موقت شده بود.

وی افزود: پایش دقیق داده‌ها نشان می‌دهد تعداد تقاطع‌های بحرانی با صف‌های بیش از 800 متر در ساعت‌های اوج تردد نیز کاهش یافته است؛ در هفته اول مهر تعداد تقاطع‌های پُر ازدحام از 12 نقطه در سال 1403 به 8 نقطه در سال 1404 و در هفته دوم از 11 به 4 تقاطع رسیده است. میانگین کاهش طول صف در تقاطع‌های مشترک مطالعه‌شده از 9 تا 34 درصد متغیر بوده و بیشترین بهبود در نقاط هزارجریب – آزادی، شمال پل ابوذر و تختی ثبت شده است.

ساکت با بیان اینکه تحلیل روند دوساله نشان‌دهنده توزیع متوازن‌تر ترافیک در سطح شهر است، گفت: اصلاح هندسی معابر، بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک، بازنگری در زمان‌بندی چراغ‌ها، افزایش هماهنگی با پلیس راهور و نظارت پیوسته در ساعات اوج تردد، از عوامل اصلی کاهش صف‌های انتظار در اصفهان به‌شمار می‌رود.

وی تأکید کرد:شاخص‌ها نشان می‌دهد بار ترافیکی از مرکز به پیرامون شهر منتقل و جریان عبور و مرور روان‌تر شده است. کاهش صف‌ها علاوه بر کاهش تأخیر سفر، تأثیر مستقیمی بر کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد و این موضوع از دستاوردهای قابل توجه سال 1404 محسوب می‌شود.

ساکت در پایان گفت: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تداوم پایش هوشمند شبکه معابر و تکمیل طرح‌های اصلاح هندسی، سیاست پایداری کاهش ترافیک را دنبال می‌کند تا شاخص‌های عبور و مرور شهری در ماه‌های آتی به وضعیت مطلوب‌تری برسد.

 

انتهای پیام/170

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا