گفتوگو|علل بازماندگی 900 هزار نفر از تحصیل/جزئیات تحولات جدید در نهضت سوادآموزی اعلام شد

عبدالرضا فولادوند، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان به تشریح تحولات و چالشهای این سازمان پرداخت و بر ضرورت توجه به «سواد به معنای روز» و نیاز به یک «عزم ملی» در این راستا تأکید کرد و با اشاره به برنامه هفتم توسعه در حوزه وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از مسائل و اهداف این برنامه با ارزیابی و بازبینی مجدد مواجه شده است. به دلیل وضعیت مالی کشور، برخی برنامهها نمیتوانند به صورت صد در صد اجرا شوند، اما ما در حال بررسی و بهروزرسانی مجدد این برنامهها هستیم.
بازنگری اساسنامه و اضافه شدن مأموریتهای جدید
فولادوند یکی از وظایف مهم این دوره سازمان را بازنگری در اساسنامه و اضافه کردن مأموریتهای جدید عنوان کرد و گفت: متأسفانه در گذشته توجه کمتری به تعاریف جدید سواد که در سطح جهانی مطرح است، شده بود؛ اما اکنون در اساسنامه جدید، این موضوع بهطور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: هدف ما این است که سوادآموزی تنها محدود به سواد پایه (خواندن و نوشتن) نباشد، بلکه سواد به معنای روز و با در نظر گرفتن تغییرات سریع در دنیای امروز، به مفاهیم جدیدی از جمله سواد دیجیتال و سواد اطلاعاتی نیز توجه شود.
تشکیل شورای نهضت سوادآموزی در استانها با اختیارات بیشتر
معاون وزیر آموزش و پرورش از تشکیل شورای نهضت سوادآموزی در استانها خبر داد و افزود: این شورا بهطور جدی پیگیری خواهد شد. در حال حاضر، این شورا بهطور منظم در تمامی استانها تشکیل نمیشود، اما با توجه به تغییرات در دستورالعملها و اساسنامه، این شورا قرار است با رویکردی جدید و با اختیارات بیشتر فعال شود.
وی یادآور شد: براساس برنامهریزیهای جدید، شورای پشتیبانی سوادآموزی بهعنوان مهمترین مرجع تصمیمگیری در حوزه سوادآموزی، در مرکز تحت ریاست معاون اول رئیسجمهور و در استانها تحت ریاست استانداران بازنگری و مجدداً بهروز خواهد شد. این تغییرات بهمنظور تقویت نظارت و مدیریت مؤثرتر در راستای ارتقای سواد در کشور انجام میشود.
تصویب اساسنامه جدید در کمیسیون فرهنگی دولت و انتظار برای مجلس
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تغییرات اساسنامه در قالب لایحه گفت: با تلاش کارشناسان سازمان، اساسنامه جدید در کمیسیون فرهنگی دولت مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. وی ابراز امیدواری کرد این لایحه به زودی در صحن مجلس طرح و مورد تصویب نهایی قرار گیرد.
فولادوند گفت: با تغییر ساختاری که در وزارت آموزش و پرورش در حال وقوع است، این اساسنامه جدید بهزودی اجرایی خواهد شد و امید میرود که مشکلات و چالشهای موجود در مسیر سوادآموزی مرتفع و برنامهها با موفقیت اجرا شوند.
پاسخ به چرایی ریشهکن نشدن بیسوادی پس از 40 سال
وی در پاسخ به این سوال که چرا پس از 40 سال نتوانستهایم سوادآموزی را ریشهکن کنیم، گفت: حتی دنیا هم نتوانسته است بیسوادی را ریشهکن کند، چون هر روز مفاهیم جدیدی در توسعه علم مطرح میشود. اما وزارت آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی تلاش دارد گام جدیدی برای ریشهکن کردن بیسوادی در کشور بردارد و به توصیه امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر ریشهکنی بیسوادی در کشور با مشارکت مجلس و سایر وزارتخانهها عمل کنیم.
بازگشت سوادآموزی به مدارس با ابعاد گستردهتر
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از اهداف اصلی این برنامهها، بازگشت سوادآموزی به مدارس است. سواد تنها محدود به خواندن و نوشتن نخواهد بود، بلکه بهطور کلی در جهت تقویت توانمندیهای فردی و اجتماعی دانشآموزان گسترش خواهد یافت.
علل بازماندگی 900 هزار نفر از تحصیل
فولادوند در ادامه به مسأله بازماندگان از تحصیل اشاره و اظهار کرد: آمار نشان میدهد که تاکنون حدود 900 هزار نفر از تحصیل بازماندهاند. اما باید گفت که این مسأله ناشی از کمکاری وزارت آموزش و پرورش نبوده است. در بسیاری از مناطق، به دلیل مشکلات مختلف مانند فقر، بدسرپرستی یا فرزند طلاق بودن، بسیاری از افراد از تحصیل بازماندهاند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به تلاشهای انجامشده، نهضت سوادآموزی بتواند در راستای اهداف خود، با همراهی همه ارکان جامعه، بهویژه در زمینه آشنایی مردم با مفاهیم جدید سواد، گامهای مؤثری بردارد.
انتهای پیام/