تاکید استاندار مرکزی بر توجه جدی به دغدغه اجتماعی دانش‌آموزان

استاندار مرکزی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما ایجاد دغدغه اجتماعی در میان جوانان است. جوانی که هیچ دغدغه‌ای نسبت به جامعه ندارد، خطرناک‌تر از جوانی است که حتی دغدغه‌ای اشتباه دارد. فرد دغدغه‌مند جستجوگر است و پاسخ پرسش‌هایش را خواهد یافت.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، مهدی زندیه‌وکیلی، استاندار مرکزی پیش از ظهر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره بر اهمیت نقش دانش‌آموزان در آینده کشور گفت: ما در حوزه دانش‌آموزی و رده سنی نوجوانان کارهای بسیاری بر زمین مانده داریم. همه تحلیل‌ها نشان می‌دهد که شخصیت انسان در همین سنین شکل می‌گیرد و دانش‌آموزانی که امروز پشت نیمکت‌های مدارس هستند، فردا گردانندگان آینده این کشور خواهند بود. روند جایگزینی نسل‌ها به سرعت اتفاق می‌افتد؛ همان‌طور که بسیاری از مسئولان امروز، دانش‌آموزان دیروز بوده‌اند.

وی افزود: سازمان دانش‌آموزی با تشکیل مجلس دانش‌آموزی و تشکیلات پیشتازان، گام‌های ارزشمندی برداشته است. اما باید توجه داشت که پرورش اجتماعی و شخصیتی دانش‌آموزان تنها به عضویت در تشکل‌ها محدود نمی‌شود. ما باید برای همه دانش‌آموزان برنامه داشته باشیم تا هیچ‌کس از دایره آموزش و پرورش شخصیت و مهارت‌های اجتماعی خارج نماند. بسیاری از دانش‌آموزان عضو هیچ تشکلی نیستند و اگر برای آنان برنامه‌ریزی نشود، از مهارت‌های لازم برای اداره خانواده و اجتماع محروم خواهند شد.

زندیه وکیلی تصریح کرد: دانش‌آموزان دهه 60 در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند و شاکله بدنه نظام جمهوری اسلامی را تشکیل دادند. امروز نیز با وجود شرایط متفاوت، جهانی‌سازی، فضای مجازی و انفجار اطلاعات، نیازمند برنامه‌های متنوع و متناسب با شرایط روز هستیم. خانواده‌ها باید دغدغه تربیت فرزندانشان را داشته باشند؛ صرفاً نمره خوب یا موفقیت تحصیلی کافی نیست. مهارت‌های زندگی، حضور در جامعه، انضباط، شرکت در اردوها و فعالیت‌های اجتماعی باید جزو اولویت‌های تربیتی باشد.

استاندار مرکزی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما ایجاد دغدغه اجتماعی در میان جوانان است. جوانی که هیچ دغدغه‌ای نسبت به جامعه ندارد، خطرناک‌تر از جوانی است که حتی دغدغه‌ای اشتباه دارد. فرد دغدغه‌مند جستجوگر است و پاسخ پرسش‌هایش را خواهد یافت، اما فرد بی‌تفاوت ممکن است جذب مسائل نامناسب شود یا به فکر مهاجرت بیفتد. بنابراین باید زمینه حضور فعال دانش‌آموزان در عرصه‌های اجتماعی فراهم شود.

وی افزود: موفقیت مجلس دانش‌آموزی زمانی محقق می‌شود که شوراهای دانش‌آموزی در مدارس فعال باشند و فعالیت‌ها از سطح کلاس‌ها آغاز شود. اگر فعالیت‌ها تنها در سطح مجلس دانش‌آموزی باقی بماند، حالت نمادین خواهد داشت. اما زمانی که شوراهای دانش‌آموزی در مدارس فعال باشند و سپس نمایندگان به مجلس دانش‌آموزی راه یابند، خروجی آن برای کل جامعه مؤثر خواهد بود.

زندیه وکیلی عنوان کرد: پرورش دانش‌آموزان تنها به آموزش دروس یا کنترل مفاهیم مذهبی محدود نمی‌شود؛ پرورش عرصه‌ای وسیع‌تر است که از توانایی فرد در اداره امور شخصی آغاز می‌شود و تا حضور در اجتماع و دغدغه مسائل سیاسی و اجتماعی ادامه دارد. در کشورهای توسعه‌یافته، پرورش شخصیت افراد حتی پررنگ‌تر از آموزش دروس است. ما نیز باید با برنامه‌ریزی منسجم در حوزه پرورش، زمینه شکل‌گیری نسلی توانمند و دغدغه‌مند را فراهم کنیم.

انتهای پیام/711/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا