کهگیلویهوبویراحمد قطب تئاتر کشور است

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از دوگنبدان، امین درخشان در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر جایگاه ممتاز استان در عرصه هنرهای نمایشی، اظهار کرد: کهگیلویهوبویراحمد یکی از قطبهای تئاتر کشور است و این یک تعارف نیست.
وی با اشاره به اینکه بخش قابلتوجهی از متون نمایشی جشنواره تئاتر فصل در سطح کشور، محصول این استان است، افزود: این امر نشاندهنده قدرت تئاتر و ظرفیت غنی استان است؛ ظرفیتی که ریشه در تاریخ، تمدن و فرهنگ مردم این دیار دارد.
درخشان ادامه داد: وقتی نمایشنامهنویسان ما بخش قابل توجهی از تئاترهای فاخر کشور را خلق میکنند، این نشان از ریشههای فرهنگی و تاریخی استان دارد و باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان تئاتر کشور قرار گیرد و من اطلاعات کاملی از وضعیت تئاتر در دیگر استانها دارم و ضمن احترام به ظرفیتهای سایر نقاط، معتقدم توان تئاتری این استان فراتر از یک جشنواره استانی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد همچنین به دشواری داوری آثار اشاره کرد و گفت: انتخاب تنها دو یا سه اثر و یا حتی پنج اثر برای جشنواره ملی، برای داوران به دلیل وجود متون غنی و اجرای قدرتمند هنرمندان استان، بسیار سخت است.
درخشان تأکید کرد: در جریان تماشای چند اثر، واقعاً وارد دنیایی دیگر شدم و در هیچ عرصه هنری دیگری بهاندازه این آثار به زیستبوم فرهنگی، ریشههای تاریخی، تمدنی و روح حماسی مردم توجه نشده است و هنرمندان ما بدون تأکید مسئولان، خودشان به مسائل مهمی چون ایرانیت، انسجام اجتماعی و هویت فرهنگی پرداختهاند و بنابراین لازم است این آثار در سطح ملی مورد توجه ویژه قرار گیرند.
وی به رضا مردانی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد: از جناب مردانی خواهشمندم که تنها با نگاه به چند کار، درباره جشنواره قضاوت نکنند و آثار غنی و توانمند این استان میتواند به پربار شدن جشنواره ملی و جشنواره بینالمللی تئاتر فجر کمک شایانی کند و اطمینان دارم که داوران ارزیابی کامل و دقیقی را انجام دادهاند.
نیاز جامعه به هنر و رسالت هنرمند
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین بر نقش محوری هنرمندان در جامعه تأکید کرد و گفت: هنرمندان بخشی از رهبریت فکری جامعه را بر عهده دارند و هنر، آیینه فرهنگ مردم و زبان گویای اندیشهها، ایدهها و احساسات آنها محسوب میشود و در واقع تئاتر عمیقترین و مؤثرترین عامل در فرهنگ جامعه بوده و بستری برای گفتوگو، نقد سازنده، تقویت آگاهی عمومی و نشاط اجتماعی است و میتواند تأثیرات فوقالعادهای بر پویایی جامعه بگذارد.
فتاح محمدی دو دلیل عمده برای نیاز جامعه به هنر و هنرمندان نمایشی برشمرد و ادامه داد: هر یک از این نمایشها پیام ارزشمندی برای تقویت فرهنگ و سنت جامعه منتقل میکند، اما این پیام باید رسا، دقیق، نافذ، اثرگذار، جامع و ماندگار باشد تا بتواند فرهنگ را برای سالها زنده نگه دارد.
وی با اشاره به نقش رسانهها در تحمیل ارادهها در جریان جهانیسازی، گفت: اگر بتوانیم از ظرفیتهای هنری مانند تئاتر بهره ببریم، فرهنگ ملی را ارتقا داده و در برابر این شبیخون فرهنگی مصونیتسازی کنیم و در واقع آنچه در هنر اصل است عشق و زیبایی، و آنچه در هنرمند اهمیت دارد، جهتگیری و هدف است.
محمدی سپس خطاب به غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، گفت که علیرغم برگزاری فوقبرنامههای متعدد در سطح کشور و استان، دستگاههای دولتی و خصوصی برای حمایت مالی از آنها با مشکل مواجهاند.
وی افزود: برای برنامههایی مانند اربعین حسینی، منابع مالی مشخصی جز بخش جزئی ابلاغی در بودجه نداریم و متأسفانه استان ما از ظرفیت کافی در بخش خصوصی برخوردار نیست و برای نمونه در کرمان، یک شرکت خصوصی 4 میلیارد تومان برای جشنواره تئاتر کمک میکند، در حالی که ظرفیت ما محدود است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از شرکت بهرهبرداری نفت، گاز و پتروشیمی و سایر دستگاههایی که تاکنون حمایت کردهاند، قدردانی کرد و گفت: اگر بخش خصوصی فعال شود، میتوانیم جشنوارههای فاخر و در شأن مردم استان برگزار کنیم.
محمدی با اشاره به تجربه فرمانداریاش در گچساران، تأسف خود را از دست رفتن ظرفیتهای فرهنگی ابراز کرد: جشنواره ملی کودک و نوجوان را سالها پیش با کمترین اعتبار کشوری در گچساران برگزار کردیم و حتی برای سال 1385 نیز تصویب شد تا نهادینه شود، اما به دلیل غفلتهایی که رخ داد، این ظرفیت ارزشمند از شهرستان زرخیز گچساران گرفته شد، ظرفیتی که نیروی انسانی فوقالعادهای در هنر داشت.
وی با تأکید بر ضرورت عدالت فرهنگی، تقاضایی را مطرح کرد: برای استانهایی که از ظرفیتهای گسترده بخش خصوصی برخوردار نیستند، توجه ویژهای صورت گیرد.
محمدی خطاب به رضا مردانی، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، افزود: استانهایی که از حمایت بخش خصوصی برخوردارند، اعتبارات کافی دارند؛ اما انتظار ما این است که همان اندک اعتبارات به استانهایی تخصیص یابد که چنین ظرفیتی ندارند تا بتوانیم این عرصه را شکوفا کنیم.
به گزارش تسنیم، در پایان این جشنواره، نمایش پرخواب چشم به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی مهرداد علیپور با رأی هیئت داوران به عنوان اثر منتخب، راهی جشنواره تئاتر فجر شد.
انتهای پیام/