استخراج نظامات اجتماعی از متن فقه خود نگاهی نو و معاصر است

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، جمعی از طلاب و فضلای مدرسه عالی فقاهت آستان قدس رضوی در بازدیدی علمی از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر شرکت کرده و در نشست همافزایی حضور یافتند.
در این دیدار آیتالله سید مجتبی نورمفیدی با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان مراکز آموزشی و پژوهشگاههای تخصصی، ابتکارهای نوین در تربیت طلاب و نگاه تخصصی به فقه معاصر را نیاز اساسی دانست.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با اشاره به شیوههای جدید جذب و تربیت طلاب مستعد بیان کرد: اینکه طلاب نخبه از جهات مختلف ارزیابی میشوند و سپس در چند مرحله برای چنین مسئولیت و رسالتی گزینش میگردند، روشی نو و ارزشمند است که کمتر در مؤسسات مشابه دیده میشود.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه، با اشاره به حلقههای علمی مدرسه عالی فقاهت، این رویکرد را « ورود جدی به عرصه فقه معاصر» ارزیابی کرد و افزود: استخراج نظامات اجتماعی از متن فقه، خود نگاهی نو و معاصر است.
وی با بیان تفاوتهای میان «فقه تخصصی» و «فقه نظام» خاطرنشان کرد: تخصصی شدن فقه لزوماً به معنای حکومتی شدن یا ورود به فقه نظام نیست، بلکه میتواند رویکردی علمی و مستقل برای پاسخگویی به نیازهای نوپدید باشد.
نورمفیدی نیاز فقه معاصر به قواعد جدید اصولی و منابع تازه در استنباط را مهمترین چالش این عرصه دانست و افزود: ابزارهایی که موجب شکلگیری رویکردهای جدید در استنباط فقهی میشوند، بسیار اهمیت دارند؛ هرچند رسیدن به آنها زمانبر و دشوار است.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان این دیدار علمی را فرصتی برای تبادل نظر درباره آینده فقه معاصر و شیوههای نوین تربیت طلاب دانست و با طرح نکات کلیدی، بر ضرورت حرکت از آموزش صرفاً سنتی به سمت تربیت پژوهشگرانی با نگاه نظاممند، تخصصی و متناسب با نیازهای جامعه امروز تأکید کرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر خاطرنشان کرد: این مسیر نیازمند برنامهریزی دقیق، ابزارهای نوین و تلاش مستمر است تا بتواند پاسخگوی انتظارات نسل جدید حوزه و نیازهای روز جامعه باشد.
انتهای پیام/