ائتلاف قلوب مؤمنین؛ پیششرط تحقق عدالت اجتماعی

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، هماندیشی علمی با موضوع «ابعاد نظریه اجتماعی علامه طباطبایی» به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با مشارکت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و مجمع عالی حکمت اسلامی، در سالن همایش انجمنهای علمی حوزه در قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در سخنرانی خود در این هماندیشی، ضمن تبیین نگاه علامه طباطبایی (ره) به «اعتباریات» به عنوان ریشه فرهنگها، بر ضرورت تألیف قلوب مبتنی بر ایمان برای رسیدن به اوج عدالت اجتماعی تأکید کرد.
اعتباریات پیش از اجتماعی، بنیان فرهنگها
وی به تشریح ظرفیتهای فکری علامه طباطبایی (ره) در مواجهه با مکاتب رایج زمانه پرداخت و با اشاره به اینکه «اعتباریات» در مبانی علامه از یک پندار صرف نیست، اظهار کرد: انسان دارای یک ساختمان وجودی است که خداوند آن را خلاق و مطبوع آفریده است. اعتباریات پس از اجتماعی (مانند قوانین رایج فرهنگی) تابع اعتباریات پیش از اجتماعی هستند که ریشه در ساختار زیست انسانی و نیازهای فطری مشترک دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه داد: این دیدگاه که ریشه در نیازهای بنیادین انسان دارد، باعث میشود که در علوم انسانی، مباحثی چون حق و باطل، فرهنگ حق و فرهنگ باطل معنا یابد و فطرتگرایی در برابر نسبیگرایی فرهنگی قرار گیرد.
تألیف قلوب، پلی میان ایمان و عدالت
در بخش دوم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بر محور اصلی عدالت اجتماعی در زمان امام زمان (عج) تمرکز کرد و آن را منوط به ائتلاف حقیقی قلوب دانست.
حجتالاسلام خیری با استناد به آیه شریفه «وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الأَرْضِ مَا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـٰکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ»، بیان کرد: ائتلاف حقیقی قلوب، یعنی پیوند قلوب مؤمنین، امری است که خداوند آن را برای پیامبر (ص) منت نهاده است. این ائتلاف از توحید آغاز میشود و به ائتلاف میرسد. تألیف قلوب، لازمه اش ایمان است.
وی اضافه کرد: ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که عدالت اجتماعی به میزان کامل آن محقق شود، مگر آنکه جامعهای موحد شود. در زمان امام زمان (عج) است که این تحقق کامل صورت میگیرد، زیرا در آن زمان است که عقول و قلوب انسانها به حد کمال میرسد و دیگر تحت تأثیر هوا و غریزه نیست.
حجتالاسلام خیری در پایان نتیجه گرفت که عدالت اجتماعی فعلی ما به میزان ایمان ماست و چون ظرفیت موحد بودن در جهان انسانی فعلاً کامل نیست، عدالت نیز به طور کامل محقق نخواهد شد و حرکت به این سمت مستلزم توسعه ایمان اجتماعی است.
انتهای پیام/