میزان مشارکت در انتخابات با معیشت و زندگی روزمره مردم گره خورده است

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری اصفهان با تأکید بر لزوم تقویت احساس تأثیرگذاری مردم، گفت: انتخابات شوراها باید بر محور منافع روزمره مردم و مدیریت شهری و روستایی تبیین شود.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ایوب درویشی در اولین نشست میز مشارکت و ششمین جلسه ستاد انتخابات استان که با حضور اعضای ستاد و فرمانداران به‌صورت وبینار برگزار شد، با تأکید بر لزوم تقویت احساس تأثیرگذاری مردم در انتخابات شوراها، خواستار تغییر نگاه ساده و کلیشه‌ای به مشارکت انتخاباتی شد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در راستای اقناع‌سازی گروه‌های مختلف و افزایش رضایتمندی عمومی وارد عمل شوند.

وی افزود: انتخابات باید با زندگی روزمره مردم از جمله مسائل شهری و امور فرهنگی مرتبط دانسته شود و انتخابات شوراها رویکردی معطوف به منافع روزمره مردم و مدیریت شهرها و روستاها دارد.

درویشی با اشاره به آسیب‌های موجود در فرآیند انتخابات، اظهار کرد: نباید برگزاری انتخابات را صرفاً به عنوان یک رویداد نمایشی محدود کرد، بلکه باید با اقناع‌سازی و گفت‌وگو با همه گروه‌ها حتی منتقدان، زمینه مشارکت حداکثری فراهم شود.

وی ادامه داد: مشارکت زمانی محقق می‌شود که مردم احساس کنند در زندگی آنان تأثیرگذار هستند و دستگاه‌های خدمت‌رسان باید رضایتمندی مردم را افزایش دهند تا مشارکت معنا پیدا کند.

معاون استاندار با انتقاد از نگاه کلیشه‌ای به مشارکت گفت: تنها با تبلیغات رسانه‌ای و شورآفرینی نمی‌توان انتظار مشارکت گسترده داشت، بلکه باید با کار کارشناسی و هدفمند، گروه‌های مختلف از جمله زنان، جوانان، نخبگان و اصناف به صحنه آورده شوند.

درویشی بر لزوم آغاز نهضت دعوت از داوطلبان شایسته تأکید کرد و گفت: همه دستگاه‌ها باید نسبت به شناسایی و تشویق افراد واجد شرایط برای کاندیداتوری اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت تولید محتواهای اقناعی، از صدا و سیما خواست تا با جهت‌دهی و نظارت بر تولید محتوا در دستگاه‌های مختلف، خوراک لازم برای برنامه‌های تبلیغاتی را فراهم کند.

درویشی در پایان بر ضرورت انجام نظرسنجی‌های بومی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی برای سنجش نگرش مردم نسبت به شوراها تأکید کرد و گفت: باید با داده‌های دقیق و رویکرد استانی، برنامه‌ریزی لازم برای افزایش مشارکت مردمی انجام شود.

مشارکت 60 درصدی دور از دسترس نیست

در بخش دیگری از این جلسه مسعود منتظری بر لزوم افزایش مشارکت مردمی تاکید کرد و گفت: افزایش مشارکت مردمی یکی از اولویت‌های کنونی است و شاهد هستیم گاهی با نقدهای غیرسازنده و تمرکز بر موضوعات خاص، جایگاه شوراها متزلزل می‌شود و این امر موجب دوری نخبگان از عرصه انتخابات می‌شود.

وی افزود: نقد باید به گونه‌ای باشد که موجب تضعیف مشارکت و ایجاد اختلاف نشود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نقش فرمانداران را در مدیریت اختلافات و تقویت جایگاه حاکمیت بسیار مهم دانست و گفت: فرمانداران باید با مدیریت به‌موقع از دامن‌زدن به اختلافات جلوگیری کنند.

منتظری با اشاره به برنامه‌های تدوین‌شده برای افزایش مشارکت، اظهار داشت: نقشه مشارکت در فضای مجازی، برنامه‌هایی مانند صدای شهر و شورا در قاب مردم با همکاری صداوسیما تهیه شده و استفاده از ظرفیت مساجد، مدارس، نخبگان و روحانیت برای جذب حداکثری مشارکت مردم در دستور کار قرار دارد.

وی از برنامه‌های ویژه برای رأی‌اولی‌ها و بازدیدهای میدانی از پروژه‌های عمرانی با حضور ائمه جمعه و نخبگان نیز خبر داد و گفت: هدف از این برنامه‌ها، تقویت اعتماد عمومی و ترغیب مردم به حضور پررنگ در انتخابات است.

منتظری با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری تکلیف همه نهادهاست، ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه بخش‌ها، مشارکت مردم استان اصفهان در انتخابات پیش‌رو چشمگیر و بیش از 60 درصد باشد.

نقش محوری روستاییان در انتخابات

در ادامه مجید جوهری مدیرکل دفتر روستایی استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه روستا، نقش محوری روستاییان را مورد توجه قرار داد و گفت: دفتر روستایی در کنار مردم و مسئولان برای افزایش مشارکت تلاش خواهد کرد.

وی به چند چالش موجود در مناطق روستایی از جمله دسته‌بندی‌های قومی و محلی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، وجود گروه‌بندی‌های سنتی و محلی است که نیاز به مدیریت دارند.

مدیرکل دفتر روستایی استانداری اصفهان به حضور برخی اعضا در شوراهای حل اختلاف اشاره کرد که ساکن همان روستا یا حتی استان نیستند و این موضوع را چالشی در فرآیند رسیدگی دانست.

جوهری کمبود حضور نخبگان محلی را یکی از آسیب‌های مهم دانست و گفت: شناسایی و به‌کارگیری نخبگان و چهره‌های تأثیرگذار محلی در عرصه‌های تصمیم‌گیری ضروری است.

وی در ادامه، مجموعه‌ای از راهکارها برای افزایش مشارکت مردمی و توسعه روستاها مطرح کرد و گفت: تقویت نقش جوانان و زنان، استفاده از رسانه‌های محلی، همکاری با رسانه‌ها و گروه‌های محلی برای انعکاس فعالیت‌ها و آگاه‌سازی مردم و برگزاری نشست‌های محلی با تشکیل جلسات با حضور ساکنان، بخشی از راهکارهای پیش‌ِرو است.

جوهری ایجاد شور و نشاط اجتماعی از طریق برگزاری جشنواره‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون 50 جشنواره در کمتر از سه ماه گذشته برگزار شده است.

مدیرکل دفتر روستایی استانداری اصفهان بر ضرورت داشتن برنامه عملیاتی توسط شوراهای روستایی به تعداد 911 شورا تأکید کرد و گفت: ارائه کارنامه عملکرد از سوی شوراها باید در دستور کار قرار گیرد.

جوهری با اشاره به برنامه‌های ویژه برای منطقه شرق استان اصفهان، از همه دستگاه‌های اجرایی خواست برای افزایش مشارکت روستاییان در توسعه مناطق خود همکاری لازم را به عمل آورند.

غفلت از ظرفیت بانوان مشارکت انتخاباتی را کاهش می‌دهد

در بخش دیگری از این جلسه ابراهیم معتمدی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با اشاره به نقش بانوان در توسعه کشور، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و نهادهای غیردولتی فعال در این حوزه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالان عرصه‌های مردمی را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: به نظر می‌رسد از این ظرفیت غافل هستیم و اگر بتوانیم در حوزه دختران و زنان فضای نشاط و رقابت ایجاد کنیم، قطعاً موضوع مشارکت در عرصه‌هایی مانند انتخابات متفاوت خواهد شد.

معتمدی با اشاره به حضور 55 درصدی بانوان در جامعه، افزود: با کمال تأسف آنچه مشاهده می‌شود این است که عمدتاً آقایان تصمیم‌گیرنده هستند، در حالی‌ که اگر بانوان در مراکز تصمیم‌گیری حضور یابند، بخش زیادی از مشکلات آنان در سطح جامعه و خانواده رفع خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان حضور بانوان در شوراهای شهر و روستا را آغاز مناسبی برای این جریان دانست و گفت: این روند می‌تواند به شناسایی و رشد نخبگان زن برای حضور در مجلس و پست‌های اجرایی منجر شود و به تقویت مشارکت عمومی بیانجامد.

وی با هشدار نسبت به از دست رفتن این فرصت، تصریح کرد: اگر ما وارد این عرصه نشویم، قطعاً افراد دیگری بر این فضای مهم سوار خواهند شد و این ظرفیت ارزشمند از دست خواهد رفت.

رضایت پایین از شوراها به مشارکت‌سوزی در انتخابات منجر می‌شود

در ادامه مهدی سلیمانی مدیرکل دفتر بازرسی استانداری اصفهان با اشاره به انتخابات پیش‌ِرو، مجموعه‌ای از پیشنهادها و هشدارها را درباره نحوه مدیریت و افزایش مشارکت مردمی مطرح کرد و گفت: در حوزه انتخابات باید سه تقویم اجرایی با محوریت تأمین مشارکت طراحی شود تا اقدامات لازم در بازه‌های زمانی مختلف پیش‌بینی و اجرایی شود.

وی با اشاره به وجود 40 گروه قشری پرمخاطب و مؤثر که در انتخابات گذشته شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی شده بود، افزود: از این ظرفیت می‌توان برای تأثیرگذاری بر مشارکت بهره برد.

سلیمانی ارتباطات چهره‌به‌چهره مدیران استانی برای اعتمادسازی را از الزامات دوره پیش‌ِرو دانست و گفت: تمرکز بر گروه‌های نخبگی و احزاب مؤثر برای تشویق مردم به مشارکت در آستانه ثبت‌نام‌ها، از دیگر راهکارهای قابل پیگیری است.

مدیرکل دفتر بازرسی استانداری اصفهان با اشاره به نتایج یک پیمایش ملی که در اسفندماه سال گذشته انجام شده است، اظهار داشت: استان اصفهان در رتبه رضایت‌مندی مردم از عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا در جایگاه بالایی قرار ندارد.

وی این وضعیت را مشارکت‌سوزی و نشانه‌ای از عدم اعتماد به شوراها توصیف کرد و گفت: دفتر امور شهری و روستایی استانداری باید به‌صورت ویژه به این موضوع توجه کند.

ایجاد سامانه رصد فضای مجازی برای هدایت هوشمندانه انتخابات ضروری است

در پایان محسن مهربانی رئیس کمیته فناوری اطلاعات استانداری اصفهان با اشاره به تأثیرگذاری عمیق فضای مجازی بر جریانات اجتماعی و رفتار رای‌دهندگان، بر ضرورت حرکت از اقدامات پراکنده و منفرد به سمت ایجاد چارچوبی نظام‌مند تأکید کرد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی عرصه بازی دشمن است، گفت: ادامه رویکرد فعلی بدون بهره‌گیری از ابزارهای نوین، به معنای واگذاری ابتکار عمل است.

مهربانی افزود: با استفاده از هوش مصنوعی و قرار گرفتن بر میز رصد، می‌توان فضای مجازی را به تفکیک شهرستان‌ها و مناطق مورد پایش دقیق قرار داد و وضعیت موجود را تحلیل کرد.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات استانداری اصفهان ایجاد یک سامانه یا پلتفرم یکپارچه برای رصد فضای مجازی با محوریت موضوعات انتخاباتی را پیشنهاد کرد و گفت: این ابزار در اختیار فرمانداری‌ها قرار خواهد گرفت تا با درک بهتر فضای موجود، زمینه برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات در شهرستان خود آماده و هدایت شود.

وی تأکید کرد: این اقدام پیشگیرانه و مدیریت شده، امکان مقابله هوشمندانه با تبلیغات مخرب و تأثیرگذاری بر الگوهای تصمیم‌گیری رای‌دهندگان را فراهم می‌آورد.

 

انتهای پیام/170

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا