زیرساختهای کریدور شمال–جنوب کامل شد/ نوبت بهرهبرداری عملیاتی رسیده است

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، هادی حقشناس، استاندار گیلان عصر امروز در حاشیه برگزاری اجلاس خزر در تالار مرکزی شهر رشت، با تأکید بر اهمیت این رویداد، آن را «کمسابقه در گیلان» توصیف کرد و گفت: در این اجلاس «سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر، مدیران منطقه آزاد، نمایندگان اتاقهای بازرگانی و استانداران» حضور داشتند؛ ترکیبی که به گفته او «پیامی روشن از دریای خزر بهعنوان دریای صلح و دوستی» به همراه دارد، همانگونه که در شعار اجلاس نیز برجسته شده است.
وی با اشاره به مزیتهای نسبی کشورهای حاضر در حاشیه خزر افزود: روسیه در تولید آهنآلات، چوب و کاغذ، قزاقستان در تولید گندم و دان، ترکمنستان در نفت و گاز، و آذربایجان نیز در همین حوزهها ظرفیت بالایی دارند، همچنین ایران و بهویژه گیلان نیز مازاد تولید محصولات کشاورزی همچون کیوی، مرکبات و زیتون را دارد.
حقشناس با بیان اینکه در سال 2004 در سنپترزبورگ، سه کشور ایران و هند و روسیه بحث کریدور شمال–جنوب را مطرح کردند، گفت: امروز پس از 20 سال، 10 کشور دیگر نیز به این طرح اضافه شدهان و در این 2 دهه، سرمایهگذاریهای چشمگیری در حوزه سختافزاری انجام شده؛ از جمله ایجاد حدود 30 میلیون تن ظرفیت بندری در سواحل خزر، اتصال بندر انزلی و بندر امیرآباد به شبکه ریلی، ورود ریل آذربایجان به خاک ایران در آستارا، و بهرهبرداری از راهآهن تهران–قزوین–رشت.
به گفته استاندار گیلان، اکنون زیرساختهای لازم در حوزه بندری، ریلی، جادهای و حتی فرودگاهی فراهم شده و زمان آن رسیده تا از مرحله سختافزاری به نرمافزاری ورود کنیم و برنامهریزی کنیم تا این ظرفیتها بهطور عملیاتی مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
وی اجلاس خزر در رشت را «گام اول اما گامی محکم» دانست و تصریح کرد: اینبار به جای رؤسایجمهور و نخستوزیران، استانداران پای میز نشستند؛ زیرا آنها در میدان میتوانند سیاستهای اتخاذشده توسط دولتهای پنج کشور را با زیرساختهای موجود تلفیق و به خدمت تبدیل کنند.
حقشناس با بیان اینکه نام این خدمت آن است که کالای ایران بتواند عبور کند؛ جنوب فعال شده است و اکنون زمان بهرهگیری حداکثری از فرصتهای شمال است، گفت: برای تحقق این هدف، نیاز است پنج کشور بیش از گذشته گفتوگو و نشست مشترک داشته باشند.
انتهای پیام/