آغاز گفت‌وگوی جامع برای عملیات ایمن و مدیریت مشارکتی در بنادر

نخستین سمینار دو روزه راهنمایان دریایی حوزه جنوب شرق کشور که با مشارکت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خیلج‌فارس امروز سه‌شنبه 27 آبان‌ماه در بندرعباس آغاز شد؛
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس؛ در این رویداد با محوریت «بررسی سهم واقعی و قابل محاسبه در افزایش اقتصادی دریایی»، 9 مقاله برگزیده از میان ده‌ها اثر علمی انتخاب و طی این دو روز ارائه می‌شود.

موضوعاتی که محور آن‌ها هوش مصنوعی در عملیات راهنمایی، ارتباط فراگیر بین داده‌های دریایی و مدرن‌سازی تجهیزات کمک‌ناوبری از جمله بویه‌های هوشمند، رادارهای نسل جدید و سامانه‌های آنلاین پایش دریا، فناوری‌های نوین و اصول هماهنگی عملیاتی، دوربین‌های حرارتی و سامانه‌های باز API است. در این همایش، راهنمایان و کارشناسان دریایی از بنادر جنوبی و حوزه جنوب‌شرق کشور حضور دارند.

در جنگ 12 روزه با جنگ الکترونیک در بنادر روبرو بودیم

معاون دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان هدف از برگزاری این همایش را به‌اشتراک‌گذاری تجربیات ارزشمند راهنمایان و بررسی عملکرد آنان در عملیات راهنمایی کشتی‌ها عنوان کرد و افزود: این گردهمایی فرصتی است تا از روش‌های نوین راهنمایی برای ایجاد عملیات ایمن ناوبری در آبراه‌ها بهره‌گیری شود.

اسماعیل مکی‌زاده‌ گفت: یکی از محورهای اصلی همایش، بررسی الگوی مدیریت مشارکتی میان راهنمایان، خدمه کشتی‌ها و نیروهای خشکی است؛ مدلی که قرار است پایه‌ای تازه برای هماهنگی، تعامل و تصمیم‌گیری ایمن در بنادر ایران باشد.

وی با بیان اینکه راهنمای کشتی بودن یک هنر و مهارت است که می تواند با استفاده از تجهیزات عملیات به این بزرگی را انجام دهد، گفت: این گردهمایی فرصتی است تا از روش‌های نوین راهنمایی برای ایجاد عملیات ایمن ناوبری در آبراه‌ها بهره‌گیری شود.

معاون دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نقش اساسی راهنماها در بهره‌وری یک بندر افزود: در این همایش، راهنمایان و کارشناسان دریایی از بنادر شمالی، جنوبی و حوزه جنوب‌غرب کشور حضور یافته‌اند و مقالات منتخب آنان درباره ایمنی، فناوری‌های نوین و اصول هماهنگی عملیاتی معرفی و ارائه خواهد شد.

دانش بومی راهنمایان کشتی مکتوب شود

مکی‌زاده با بیان اینکه حلقه اتصال خشکی و دریا توسط راهنمایان کشتی انجام می‌شود، عنوان کرد: با وجود روی کار آمدن کشتی‌های جدید و خودران، نقش راهنما مورد تاکید ویژه‌ای قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با هم‌فکری متخصصان حاضر، بتوانیم در این دو روز به راهکارهای اجرایی مؤثری دست یابیم تا عملیات راهنمایی کشتی‌ها با ایمنی، سرعت و هم‌افزایی بیشتر در بنادر کشور انجام شود.

معاون دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری به جنگ 12 روزه و اثرات جنگ الکترونیک اشاره و ابرازداشت: راهنمایان در این مدت سنگ تمام گذاشتند و در بحث رساندن کالاهای اساسی به کشور، ایفای نقش اساسی داشتند.

مکی‌زاده در این رابطه توضیح داد: تجهیزات پیشرفته به راهنماها کمک می کند در بحث راهنمایی ایمن کشتی به بندر و موضوعات حفاظت محیط زیست موفق عمل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با هم‌فکری متخصصان حاضر در این همایش بتوانیم در این دو روز به راهکارهای اجرایی مؤثری دست یابیم تا عملیات راهنمایی کشتی‌ها با ایمنی، سرعت و هم‌افزایی بیشتر در بنادر کشور انجام شود؛ لذا از شرکت‌های فعال در این بخش نیز انتظار می‌رود نگاه ویژه‌ای به راهنمایان خود داشته باشند و تجربیات بومی، محلی و تخصصی آن‌ها را به کتاب تبدیل کنند.

 عملکرد حرفه‌ای‌تر و علمی‌تر راهنمایان 20 درصد بهره‌وری بندری را به دنبال دارد

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری هدایت کشتی خلیج‌فارس نیز راهنمایان را «چشم و چراغ بنادر کشور» دانست که با تلاش شبانه‌روزی خود سهمی بزرگ در ضریب ایمنی و اعتبار جهانی کشور دارند.

حسین صاحبی با اشاره به بررسی سهم واقعی و قابل محاسبه در افزایش اقتصادی دریایی هدف این هم‌اندیشی علمی را بررسی تازه‌ترین مقالات بین‌المللی و ارتقای جایگاه راهنمایان در عملیات ایمن و فناورانه بنادر کشور است.

وی سهم مستقیم راهنمایان حرفه‌ای در افزایش اقتصاد دریا محور را بین 10 تا 20 درصد در بهره‌وری بندری و 1 تا 2 درصد در افزایش اقتصادی ملی ارزیابی کرد و آن را معادل افزایش دوبرابری شاخص ایمنی بنادر دانست.

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری هدایت کشتی خلیج‌فارس با اشاره به عقب‌ماندگی نسبی کشور در استفاده از سامانه‌های هوشمند راهنمایی افزود: ضروری است داده‌های سازمان‌های بندری به‌صورت منسجم و یکپارچه در اختیار سامانه‌های تحلیلی قرار گیرد تا هوش مصنوعی بتواند مسیر امن‌تر و تصمیم سریع‌تر را برای راهنما فراهم کند.

به گفته صاحبی؛ ادامه داد: تا زمانی که این اطلاعات یکپارچه نشود، سامانه‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند تصمیم‌های سریع و ایمن را برای راهنمایان صادر کنند بنابراین هرچقدر راهنمایان ما حرفه‌ای‌تر و علمی‌تر عمل کنند، بنادر ایران در سطح جهانی ایمن‌تر و معتبرتر خواهند شد و هزینه‌های بیمه کشتی‌ها کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری هدایت کشتی خلیج‌فارس خلیج‌فارس با نگاهی آینده‌نگر از برنامه‌های نوین برای ارتقای ایمنی بنادر سخن گفت و یادآور شد: بهبود عملکرد راهنمایی در بنادر می‌تواند تا 20 درصد بهره‌وری بندری را افزایش دهد.

به گزارش تسنیم؛ در پایان این سمینار دو روزه با حضور مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی از راهنمایان برجسته کشور که در سال گذشته عملیات ویژه‌ای انجام داده‌اند، قدردانی خواهد شد.

انتهای پیام/864

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا