وقتی استانداری کردستان از ابتدایی‌ترین الزامات حکمرانی اطلاع‌رسانی بازمی‌ماند!

ناتوانی در اشراف مدیریتی و ضعف‌های متعددی در روابط‌عمومی استانداری کردستان وجود دارد که در این یادداشت به بررسی وضعیت این حوزه پرداخته شده است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، زمانی که استانداری همدان با تکیه بر مدیر وزارت‌ کشوری به رتبه اول روابط‌عمومی کشور می‌رسد و کردستان با اتکا به نیروهای غیر وزارت‌ کشوری، حتی آزادی واکنش آیکونی در کانال رسمی خود را محدود می‌کند، مسئله روشن است: فاصله‌ دو استان، نه جغرافیایی است و نه ساختاری؛ تفاوت در «اشراف مدیریتی» و فهم «حکمرانی اطلاع‌رسانی» است.

در روزهای اخیر، شورای اطلاع‌رسانی دولت در نشست سراسری روابط‌عمومی‌های کشور، استانداری همدان را به‌عنوان روابط‌عمومی برتر کشور معرفی و از تلاش‌های این مجموعه تقدیر کرد؛ این موفقیت، حاصل عملکرد مدیری از بدنه وزارت کشور است، مدیری که با درک نهادی از مأموریت‌های حاکمیتی، توانست نظم ارتباطی، انسجام اطلاع‌رسانی و اعتبار رسانه‌ای استانداری را در چارچوب ضوابط قانونی ارتقا دهد. 

این اتفاق نشان داد که در میان نیروهای وزارت کشوری، افراد توانمند و آزموده فراوان‌اند؛ همان‌هایی که می‌توانند موفقیت ملی رقم بزنند و ثابت کنند تکرار جمله‌ «وزارت کشور نیروی توانمند ندارد» تنها حربه‌ مدیران غیروزارت‌کشوری برای نفوذ به این وزارتخانه و تصاحب ناصوابِ جایگاه‌های مدیریتی است؛ کسانی که نه‌تنها در مسئولیت‌هایی که به آن ها واگذار شده موفق نبوده‌اند، بلکه اعتبار وزارتخانه را نیز مخدوش کرده‌اند.

اما در چند قدمی موفقیت همدان، استانداری کردستان دقیقاً خلاف مسیر حرفه‌ای حرکت کرده است؛ جایگاهی که باید در اختیار یک مدیر وزارت‌کشوری باشد، به فردی غیر وزارت‌ کشوری سپرده شده و در کنار او نیز «مشاور رسانه‌ای» دیگری به‌کار گرفته شده که او هم هیچ سابقه و پیوندی با ساختار وزارت کشور ندارد! این ترکیب، نه محصول یک انتخاب کارشناسی، بلکه نتیجه‌ کنارگذاشتن بدنه‌ تخصصی وزارت کشور است؛ تصمیمی که خروجی آن اختلال در انسجام پیام حاکمیتی است.

اکنون در فضای اطلاع‌رسانی رسمی استانداری کردستان، حتی ابتدایی‌ترین اصول ارتباط با افکار عمومی نادیده گرفته می‌شود؛ در کانال تلگرام استانداری، واکنش به اخبار به‌گونه‌ای محدود شده که کاربر تنها مجاز است خبر را تأیید کند، گویی وظیفه روابط‌عمومی اقناع افکار عمومی نیست، بلکه برگزاری آزمون وفاداری است!

این آشفتگی تنها در سطح استانداری باقی نمانده و بی‌خط‌مشی بودن روابط‌عمومی استان مستقیماً به فرمانداری‌ها نیز سرایت کرده است و روابط‌عمومی فرمانداری‌ها که باید زیر نظر و با هدایت استانداری عمل کنند، عملاً بدون معیار حرفه‌ای واحد فعالیت می‌کنند.

یک روابط‌عمومی، خبر دیدار استاندار و وزیر را در تهران، پیش از کانال رسمی استانداری منتشر می‌کند، فرمانداری دیگر خبری منتشر می‌کند با این عنوان عجیب: «در راستای کنگره 5536 شهید استان کردستان، جلسه شورای کشاورزی شهرستان بانه با محوریت بررسی مسائل و مشکلات بخش امور دام برگزار شد!» که به اعتقاد نگارنده، این ترکیب بی‌ربط و وهن‌آمیزِ عنوان و محتوا، به‌روشنی نشان می‌دهد نظارت محتوایی، راهبری رسانه‌ای و اشراف مدیریتی در سطح استان تضعیف شده است؛ این سطح از بی‌دقتی، نتیجه‌ مستقیم فقدان اشراف مدیریتی استانداری بر عملکرد روابط‌عمومی‌های زیرمجموعه و سپردن هدایت رسانه‌ای به افرادی است که از منطق اطلاع‌رسانی حاکمیتی و الزامات وزارت کشور بی‌خبرند.

نمونه‌ی آشکار دیگر، نحوه‌ی انتشار خبر مربوط به ثبت چهار فداکار خدمت کردستانی در فهرست ملی فداکاران است؛ چهار نفر از جان‌باختگان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع که با پیگیری مدیرکل وزارت‌کشوری استان در سطح ملی ثبت شدند، اما در اقدامی عجیب و غیرقابل دفاع، خبر مربوطه در کانال رسمی استانداری توسط مدیر غیروزارت‌کشوری روابط‌عمومی، به نقل از مدیرکل آبخیزداری منتشر شد! 

این اتفاق نه یک اشتباه ساده، بلکه نشانه‌ای از سپردن سفینه اطلاع‌رسانی استان به کسانی است که ریشه در دستگاه حاکمیتی ندارند، با منطق وزارت کشور ناآشنا هستند و بر مأموریت‌های اطلاع‌رسانی حاکمیتی اشراف ندارند!

روابط‌عمومی استانداری، اگر به‌جای اتکا به نیروهای وزارت‌کشوری بر دوش افراد فاقد با سابقه و شناخت نهادی قرار گیرد، عملاً از کارکرد حاکمیتی خود تهی می‌شود و نتیجه چنین رویه‌ای روشن است: ضعف در روایت رسمی، ناتوانی در مدیریت پیام و فاصله گرفتن از شأن استانداری به‌عنوان نمایندگی عالی دولت در استان؛ روابط‌عمومیِ بی‌ریشه در دستگاه حاکمیتی نه می‌تواند پاسخ‌گو باشد، نه اعتبارساز! این سازه بر خاک بیگانه بنا شده و هر روز بیش از پیش فرو می‌ریزد…

انتهای پیام/481

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا