خانواده، سنگر دفاع در برابر نفوذ فضای مجازی است

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان محمدرضا نظریان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان به نقش تعلیم و تربیت در مسیر توسعه جوامع اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش نهادی است که مسیر توسعه استان را مشخص میکند و هر کشوری که توسعه را به بالاترین حد ممکن رسانده، توجه ویژهای به آموزش و پرورش خود داشته است.
وی افزود: نقش فرهنگسازی در راستای تحقق توسعه، به ویژه در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی، بسیار حائز اهمیت است.
نظریان با اشاره به همکاری این ادارهکل با شرکت گاز استان در راستای ارتقای فرهنگ مصرف انرژی بیان کرد: با توجه به ضرورت صیانت از منابع انرژی و نقش اساسی آن در پایداری محیطزیست، کاهش مصرف انرژی و ترویج مصرف صحیح بین فرهنگیان و دانشآموزان، طرح ملی همیار گاز با انعقاد تفاهمنامه میان آموزش و پرورش و شرکت گاز استان در مدارس اجرا میشود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به چهار اولویت توسعه استان اشاره و خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که نفوذ فضای مجازی روزبهروز در حال افزایش است، خانواده تنها سنگر دفاع در برابر این نفوذ است و دانشآموز باید در این نهاد احساس آرامش داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر تقویت پیوند میان آموزش و خانواده گفت: والدین نخستین معلم دانشآموزان هستند و وظیفه خطیر تربیت را بر دوش میکشند. رسالت آموزش و پرورش توانمندسازی خانوادهها برای ایفای صحیح این نقش است.
نظریان ادامه داد: وظیفه ما سوق دادن خانوادهها از حاشیه برنامههای تربیتی به مرکز است و خانوادهمحوری در آموزش و پرورش به معنای تأثیر مثبت تمامی تصمیمات بر پیوند خانواده و مدرسه است؛ اگر در این زمینه موفق عمل کنیم، آموزش و پرورش نه تنها یک نهاد دانشمحور، بلکه مکتبی انسانساز خواهد بود.
وی تصریح کرد: بر همین اساس، مدل علمی-بومی آموزش خانواده با هدف تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، با مشارکت اساتید دانشگاهی و صاحبنظران این حوزه اجرا میشود.
خانواده سالم، درمان 90 درصد آسیبهای اجتماعی دانشآموزان است
در ادامه مهدی جمالینژاد ضمن تقدیر از رونمایی طرح ملی همیار گاز با هدف مصرف بهینه انرژی، اظهار داشت: لازم است برنامهریزیهای لازم برای اجرای چنین طرحی در حوزه آب نیز انجام شود تا فرهنگ مصرف بهینه آب در مدارس نهادینه شود.
وی با اشاره به اجرای طرح علمی-بومی در راستای تحکیم خانواده در آموزش و پرورش استان، عنوان کرد: تنها داروی درمان آسیبهای اجتماعی که امروزه در میان دانشآموزان دیده میشود، خانواده سالم و کانون گرم آن است و بسیاری از آسیبهای مطرح شده از این طریق رفع میشود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه ساخت مدرسه نباید تنها به ایجاد فضای کالبدی و فیزیکی محدود شود، گفت: خیرین استان در حوزه مدرسهسازی در جایگاه اول و سرآمد کشور هستند اما لازم است علاوه بر ایجاد فضای فیزیکی، به توانمندسازی دانشآموزان و معلمان نیز توجه و برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تدبیر شود.
وی تأکید کرد: ساختن مدرسه در حالی که دانشآموزان رها شده باشند، فاقد اثر است.
جمالینژاد با تأکید بر نقش خانوادهها در کنترل آسیبهای اجتماعی دانشآموزان بیان کرد: رکن اصلی در کاهش آسیبهای اجتماعی خانواده است و اگر این نهاد سالم باشد، 90 درصد مشکلات با کمک مدارس حل خواهد شد.
وی ادامه داد: طرحهای مختلفی برای کاهش آسیبهای اجتماعی وجود دارد اما یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش، فراموشی ظرفیت اولیا و مربیان و غفلت از آن است که باید با برگزاری برنامههای مختلف جبران شود.
انتهای پیام/170