80 کیلومتر آماده 44 کیلومتر بلاتکلیف؛ گزارش تازه از یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی و زیارتی جنوب‌شرق کشور

جاده کرمان – دیهوک، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی و زیارتی از جنوب‌شرق به شمال‌شرق کشور است؛ پروژه‌ای ملی با سابقه بیش از یک دهه که همچنان نیمه‌تمام است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، جاده کرمان – راور – دیهوک، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی و زیارتی از جنوب‌شرق به شمال‌شرق کشور است؛ پروژه‌ای ملی با سابقه بیش از یک دهه. هرچند کل مسیر (188 کیلومتر در حوزه استانی کرمان) از سال 1391 کلنگ‌زده شده، اما هنوز کامل دوبانده نشده است و مشکلات اعتباری‌ و اجرایی کار را پیچیده کرده‌اند با این وجود علی حاجی‌زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، با اعتراف به کندی پیشرفت، با شرط تأمین اعتبار، چشم‌اندازی سه‌ساله برای تکمیل کل پروژه ترسیم کرده است.

طبق گفته‌ علی حاجی‌زاده محور کرمان – راور – دیهوک، در محدوده استان کرمان، حدود 188 کیلومتر طول دارد که از ابتدا در قالب 6 قطعه (قرارداد) تعریف شده که تاکنون 80 کیلومتر از مسیر در استان کرمان بهره‌برداری شده است، حدود 68 کیلومتر در دست اجرا بوده و 40 کیلومتر دیگر هنوز هیچ‌گونه عملیات اجرایی در آن‌ها شروع نشده است.

حاجی‌زاده بر این نکته تأکید دارد که منابع مالی محدود مهم‌ترین مانع در روند تکمیل پروژه است و عنوان کرد: 1.8 هزار میلیارد تومان معادل 1.8 همت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، با تشریح آخرین وضعیت پروژه دو‌بانده‌سازی محور کرمان–راور–دیهوک، روند طولانی اجرای این طرح را ناشی از محدودیت‌های اعتباری دانست و اعلام کرد: وجود تکمیل بخشی از مسیر، برای اتمام کامل آن در شرایط فعلی بودجه‌ای، دست‌کم سه سال زمان نیاز است.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه محور کرمان–راور–دیهوک یکی از مسیرهای مهم و پرتردد استان است، گفت: این محور که به سمت استان خراسان جنوبی امتداد می‌یابد و در مجموع 188 کیلومتر در حوزه استان کرمان طول دارد، از سال 1391 و در قالب طرح‌های مهر ماندگار آغاز شده است. برای اجرای آن ابتدا شش قطعه قراردادی تعریف شد.

وی افزود: از زمان آغاز عملیات، تاکنون حدود 80 کیلومتر از مسیر تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفته است. همچنین در حال حاضر، 41 کیلومتر دیگر در قالب عملیات زیرسازی، احداث ابنیه فنی و آسفالت در دست اجراست که پیشرفت فیزیکی آن‌ها بیش از 65 درصد است که این قطعات توسط چندین پیمانکار فعال در حال انجام است.

چرا پروژه طولانی شد؟

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان درباره علل طولانی شدن روند اجرا توضیح داد: طول کل مسیر بسیار زیاد است و طبق روال معمول پروژه‌های راه‌سازی، اجرای آن وابسته به بودجه عمومی کشور و اعتبارات ملی است. اگرچه بخشی از مسیر طی سال‌های گذشته بهره‌برداری شده، اما همین گستردگی پروژه موجب می‌شود تخصیص‌های سالانه پاسخگوی سرعت مورد انتظار نباشد.

وی تأکید کرد: پروژه از ابتدا با برنامه‌ریزی بودجه‌ای تعریف شده بود، اما محدودیت‌های اعتباری در سطح ملی، سبب شد روند کار با سرعت کمتری پیش برود. هر زمان که اعتبارات بیشتری در اختیار داشتیم، طبیعتاً سرعت اجرایی بالاتر بوده است.

قطعات باقی‌مانده و هزینه‌های سنگین تکمیل پروژه

حاجی‌زاده با اشاره به بخش‌هایی که هنوز آغاز نشده است، بیان کرد: در کنار 41 کیلومتر در حال ساخت، حدود 44 کیلومتر دیگر از این مسیر تا انتهای حوزه استان کرمان باقی مانده که هنوز عملیات اجرایی آن شروع نشده و نیازمند تعریف و انعقاد قراردادهای جدید است.

او درباره هزینه نهایی پروژه گفت: عملیات راه‌سازی هزینه‌های سنگینی دارد. با وجود اینکه بخشی از مسیر در منطقه دشتی قرار گرفته، اما تکمیل باقی‌مانده پروژه بیش از 1.2 همت (هزار و دویست میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد و مجموع اعتبار لازم برای قطعات باقیمانده و بخش‌های نیمه‌تمام، در شرایط امروز، حدود 1.8 همت برآورد می‌شود.

بودجه؛ اصلی‌ترین مانع پیش روی راه‌سازی

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان درباره محدودیت‌های اعتباری گفت: واضح است که بودجه‌ها در حد نیاز پروژه تأمین نمی‌شود؛ در حوزه راه، از نظر نیروی انسانی، توان فنی و ظرفیت پیمانکاران در استان کرمان هیچ کمبودی نداریم؛ مشکل اصلی، کمبود منابع مالی است، نه مسائل فنی یا مهندسی.

حاجی‌زاده درباره زمان تکمیل نهایی دو‌بانده شدن محور کرمان–دیهوک تصریح کرد: اگر تمام اعتباری که در سال جاری برای پروژه پیش‌بینی شده، به‌طور کامل تخصیص یابد و روند تأمین مالی بدون وقفه ادامه پیدا کند، برای تکمیل کل پروژه حداقل سه سال زمان نیاز داریم. این پیش‌بینی بر اساس اعداد و ارقام و قیمت‌های سال جاری انجام شده است.

به گزارش تسنیم، این محور به دلیل تردد بالا و طبیعت منطقه، به‌عنوان یک مسیر حادثه‌خیز شناخته می‌شود. علاوه بر این وقوع تصادفات مرگبار و واژگونی اتوبوس در این مسیر یک هشدار جدی برای مسئولان است که فشار برای تسریع در اتمام و ایمن‌سازی آن را تشدید کرده است؛ عملیات ایمن‌سازی بخشی از راهبرد کلان اجرای پروژه دوبانده کردن است تا خطرات ترافیکی کاهش یابد.

محور کرمان–راور–دیهوک یک مسیر راهبردی و ملی است؛ طول آن در محدوده استان کرمان 188 کیلومتر است که تا امروز حدود 80 کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده، حدود 68 کیلومتر در دست ساخت است و تقریباً 40 کیلومتر دیگر هنوز عملیات اجرایی‌اش آغاز نشده است. پروژه‌ای که با مشکلات بودجه جدی مواجه است؛ برای تکمیل قطعات باقیمانده آن حدود 1.8 هزار میلیارد تومان نیاز است.

به گفته مسئولان از نظر فنی، مشاوران، پیمانکاران و تیم اجرایی استان کرمان ظرفیت بسیار خوبی دارند. چالش اصلی، محدودیت بودجه است و اگر اعتبارات لازم تأمین شود، حداقل سه سال زمان خواهد برد تا کل محور به‌صورت دو بانده کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام/511/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا