برای بهره‌برداری از برند جهانی گردوی تویسرکان همه دستگاه‌های شهرستان باید پای کار بیایند

رئیس اتاق بازرگانی تویسرکان با اشاره به ثبت جهانی گردوی این شهرستان، تاکید کرد: برای بهره‌برداری شایسته از این دستاورد بزرگ، همکاری و همفکری تمامی نهادهای مربوطه ضروری است.
استانها

عبدالله قمری، رئیس اتاق بازرگانی تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به ثبت جهانی گردو به عنوان یک برند، اظهار کرد: اکنون که گردوی ما به عنوان یک برند جهانی تثبیت شده است، با هم‌فکری و همکاری همه‌جانبه، این هنر ما خواهد بود که بتوانیم از این برند به نحو مطلوب و شایسته‌ای استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه متأسفانه برخی مسئولان آنگونه که شایسته است به این موضوع توجه نمی‌کنند و به نوعی گردوی تویسرکان مغفول مانده است، افزود: به نظر بنده حداقل صدا و سیما می‌توانستند گردوی تویسرکان را بسیار بهتر برجسته کنند. باید به طور واضح به مردم نشان داده شود که محصول گردوی تویسرکان به عنوان یک برند برتر جهانی شناخته شده است. متأسفانه در حوزه بازاریابی و اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم و برای بهبود این روند، پیگیری‌هایی در دست انجام است.

وی برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در سطح استانی و ملی در موضوع گردو، صادرات و بازاریابی را از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست باید حداقل هموطنان خودمان آگاه شوند که چه جایگاهی کسب کرده‌ایم تا مسئولان مربوطه نیز به این امر مهم توجه کنند. گردوی تویسرکان نیازمند توجه ویژه است و برای حفظ و بهره‌برداری از این برند، تمام نهادهای مربوطه باید پای کار بیایند.

اخبار استان همدان ,

قمری در ادامه بر لزوم تلاش خود تولیدکنندگان و آشنایی آنان با علوم روز تأکید کرد و افزود: باید با تلاش همه‌جانبه، ناهمواری‌های مسیر تولید را هموار کرده و از صاحب‌نظران حوزه برندینگ دعوت کنیم تا برای معرفی و بازاریابی بهتر به یاری ما بیایند و برای تولیدکنندگان جلسات توجیهی برگزار کنند. با به‌کارگیری کارشناسان مجرب این عرصه و با یک برنامه مدون و کامل، می‌توان گام‌های مؤثری در راستای فرهنگ‌سازی و آشنایی با مراحل بازاریابی و برندینگ در سطح ملی و جهانی برداشت.

وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به افزایش تولید و حرکت به سمت ارقام تجاری گردو، توضیح داد: ما باید به سمت گردوهای تجاری برویم و میزان برداشت در واحد سطح را افزایش دهیم. در حال حاضر در تولید گردو جایگاه سوم جهان را داریم و در صورت همکاری با تولیدکنندگان، می‌توانیم با بازار جهانی رقابت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تویسرکان با اشاره به آمار تولید گردو در این شهرستان اظهار کرد: ماهانه حدود هشت هزار تولید گردو داریم و سالانه حدود 20 هزار تن گردوی خشک از باغ‌ها برداشت می‌شود. اما متأسفانه صادرات تعریف‌شده‌ای نداریم و صادرات به صورت چمدانی و با توجه به سفارش افراد از کشورهای مختلف مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سوءاستفاده از برند گردوی تویسرکان در سایر مناطق، گفت: در بسیاری از نقاط کشور با سوءاستفاده از برند تویسرکان، محصولات نامرغوب سایر مناطق نیز به فروش می‌رسد. اما اگر بسته‌بندی و برندینگ انجام شود و گردو با برند تویسرکان به خارج از کشور صادر شود، قطعاً مشتریان واقعی به محصول اصلی دسترسی پیدا کرده و از سوءاستفاده سودجویان جلوگیری می‌شود.

قمری درباره میزان اشتغال‌زایی این حوزه نیز افزود: در حال حاضر حدود هفت هزار نفر به طور مستقیم باغدار هستند که در تولید گردو مشغول به کارند. همچنین بر اساس آمار رسمی، حدود 250 مغازه فروش گردو و مغز گردو وجود دارد. علاوه بر این، عده‌ای نیز بدون جواز کسب و به صورت سیار فعالیت می‌کنند. صفحات اینستاگرامی نیز وجود دارند که فروش اینترنتی انجام می‌دهند و حجم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند.

وی در پایان درباره محل و نحوه ثبت این برند جهانی تاکید کرد: دستاورد اصلی این برند در رم ایتالیا ثبت شده است. از سال 96 با همکاری اداره میراث فرهنگی، مستندات، مشاهدات میدانی، فنی و علمی این پروژه تهیه و پس از تهیه عکس‌ها و فیلم‌ها، بارگذاری و ارسال شد. پس از بررسی‌های انجام شده، در نهایت در جلسه‌ای که در فائو برگزار شد، ثبت رسمی انجام گرفت. لوح مربوطه نیز به ما اعطا شده است.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به رقبای جهانی این محصول بیان کرد: کشورهای مختلفی در این حوزه فعال هستند. ما با آمریکا، ترکیه و چین رقابت داریم و توانسته‌ایم از نظر طعم، مزه و روغن، گردوی خود را در سطح جهانی مطرح کنیم. درهمین راستا برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن بزرگی با حضور مردم و دست‌اندرکاران این حوزه در ماه‌های آینده انجام شده است.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا