زیست بوم اقتصاد دیجیتال ایران تکمیل شده است

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ما جزو کشورهای هستیم که توسعه بومی در زمینه اقتصاد دیجیتال داریم و زیست‌بوم ما تکمیل است و حالا باید خدمات سطح بالایی را برای مردم فراهم کنیم.

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی _ عصر روز چهارشنبه(۱۴۰۴/۰۸/۲۸) در همایش جام رسانه امید، ضمن تقدیر از زحمات سازمان بسیج رسانه برای برگزاری این رویداد، با اشاره به افکارسنجی انجام شده درباره میزان مصرف جامعه بصورت روزانه از شبکه های اجتماعی، گفت: بطور متوسط مردم ما بیش از سه ساعت در فضای مجازی وقت صرف می‌کنند که بیشتر از زمان متوسط جامعه برای کسب درآمد است.

وی با بیان اینکه جنگ امروزه در ۵ حوزه تعریف می‌شود، گفت: بصورت کلاسیک جنگ سه حوزه جنگ زمینی، دریایی و هوایی را شامل می‌شد که جنگ فضایی از زمان جنگ سرد شکل گرفت و حوزه سایبری نیز بعنوان نوع پنجم سطح درگیری تعریف شده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابعاد مختلف جنگ سایبری را به ۴ دسته تقسیم کرد و گفت: یکی از این ابعاد حملات سایبری است که قبل و بعد جنگ ۱۲ روزه ما با آن درگیر بودیم اما خوشبختانه اکثر حملات دشمن به همت جوانان متخصص کنترل و مهار شد؛ همچنین استفاده از اطلاعات فضای مجازی برای اهداف نظامی و جنگ افزارهای سایبری مثل ویروس اکستاکس نت که ما جزو اولین کشورهای هدف بودیم، ابعاد دیگر است.

وی افزود: مورد چهارم که موضوع این جلسه است، مسئله جنگ شناختی و عملیات روانی است.

آقامیری با بیان اینکه از طریق فضای مجازی دسترسی به آحاد جامعه بدون دخالت دولت ها فراهم شده است، خاطرنشان کرد: امروز بحث محتوا و تولیداتی که مردم می بینند باید مهم باشد که آیا محتوای خنثی و بی طرف است یا جهت دهی شده؟ امروز در اسناد مختلف مثل اسناد اخلاق در هوش مصنوعی که در یونسکو در حال بررسی است، بحث عدم استفاده از شبکه های اجتماعی بعنوان ابزار دستکاری در جوامع مطرح می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: صرفاً مسئله آسیب‌های فضای مجازی محدود به تهدیدات نسل اول وب مثل محتواهای غیراخلاقی یا توهین به مقدسات نیست بلکه دستکاری اجتماعی مطرح هست که مانع از آرامش جامعه و حفظ حقوق مردم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حکمرانی بر فضای مجازی افزود: مطلب مهم بعدی بحث سکوداری و توسعه خدمات دیجیتال است چرا که تا مادامی که مصرف کننده باشیم، صاحب سکو و پلتفرم توانایی کنترل را برعهده دارد؛ برای مثال آمریکا تلاش کرد تا صاحب فناوری و مالک سکو باشد و در مقابل اروپا به حوزه تنظیم‌گری ورود کرد اما آمریکا چون فناوری را در اختیار داشت توانست قدرت غالب را به دست بگیرد و تنظیم گر مجبور به اطاعت شد چون توانمندی دست صاحب سکو بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی به لزوم ایجاد بسترهای لازم برای توسعه خدمات در اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: ما سالها مقررات و دستورالعمل نوشتیم تا فرایندی شفاف طی شود و باید یک هدفگذاری در حوزه نوآوری و حکمرانی در کشور باشد تا سرمایه گذاری بیشتر و رضایت جامعه را در پی داشته باشد.

آقامیری خاطرنشان کرد: ما جزو کشورهای هستیم که توسعه بومی در زمینه اقتصاد دیجیتال مثل تاکسی اینترنتی، نمایش خانگی، سیستم‌های پرداخت و … داریم و زیست بوم ما تکمیل است و باید کمک کنیم و همراه باشیم تا بتوانیم سطح بالایی از خدمات را برای مردم فراهم کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا این قبیل مراسم‌ها سرآغازی برای هم افزایی بیشتر و ارتقاء آگاهی در جامعه نسبت به فضای مجازی کشور شود.

انتهای پیام 

 

دکمه بازگشت به بالا