گفتوگو | شناخت زندگی حضرت زهرا(س) چراغ هدایت جامعه است

حجتالاسلام والمسلمین امیررضا هُدایی رئیس حوزه علمیه خوزستان در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم در اهواز با تبیین جایگاه ممتاز حضرت فاطمه زهرا(س) در منظومه معرفت اسلامی اظهارداشت: شناخت مقام حضرت زهرا تنها با رجوع به قرآن و روایات معتبر امکانپذیر است.
وی اظهار کرد: وقتی سخن از حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، به میان میآید، باید دقت کنیم که شناخت مقام و جایگاه ایشان تنها یک کار تاریخی یا عاطفی نیست؛ بلکه یک ضرورت الهی و معرفتی است. حقیقت آن است که اگر بخواهیم با فرزندان معصوم ایشان هم آشنا شویم، نخست باید خود حضرت زهرا(س) را بشناسیم.
رئیس حوزه علمیه خوزستان با اشاره به قرآن کریم و شخصیتهای بزرگی که در آن معرفی شدهاند افزود: ما در قرآن کریم، شخصیتهای بزرگی را میبینیم که همگان میشناسند؛ مانند حضرت مریم(س)، که سورهای کامل به ایشان اختصاص یافته است. اگرچه ما نمیتوانیم عمق جایگاه حضرت زهرا(س) را به طور کامل دریابیم، اما با توجه به قرآن و روایات، میتوانیم نمی از یَمِ عظمت ایشان را لمس کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین هُدایی با ذکر جایگاه حضرت مریم(س) در قرآن ادامه داد: مریم مقدس(س) بانویی بود که در محراب اعتکاف حضور داشت و خداوند از بهشت بر او مائده میفرستاد. نور عبادتش عالم بالا را روشن میکرد. این نور، همان چیزی است که در محراب عبادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به طور گسترده ای وجود داشت به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «وقتی دخترم در محراب عبادت میایستد، برای آسمانیان مانند ستاره زهره میدرخشد.»
رئیس حوزه علمیه خوزستان با بیان این که شناخت زندگی حضرت زهرا(س) چراغ هدایت جامعه ماست و بدون این چراغ، راه طی نمیشود ادامه داد: رزق عالم، از محراب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جاری میشود؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «من رزق سال کشور را در شبهای فاطمیه میگیرم»
وی در ادامه با بیان ارتباط حضرت زهرا(س) با جبرئیل امین پس از رحلت پیامبر گفتند: جبرئیل بارها به حضور حضرت زهرا(س) میآمد و آنچه لازم بود برای هدایت امت و تکمیل رسالت الهی به ایشان عرضه میشد. این نشاندهنده آن است که علم الهی و مشیت خداوند در وجود ایشان متجلی بود؛ آنچه که در عالم وقوع مییافت و آنچه که نمییافت، همه به دست قدرت الهی بود.
حجتالاسلام والمسلمین هُدایی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به آیه «لا تَدْخُلوا بُیوتَ النَّبی»، خاطرنشان کرد: خانهای که قرآن مردم را از ورود بیاجازه به آن نهی کرد، پس از رحلت پیامبر(ص) مورد تعرض قرار گرفت. این حادثه، بخشی از مظلومیت تاریخی حضرت زهرا(س) را برملا میکند و نشان میدهد که جایگاه حقیقی ایشان در جامعه شناخته نشده بود.
انتهای پیام/