نقش منحصر به فرد موسسه امام خمینی(ره) در تربیت نیروهای فکری فرهنگی انقلاب

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله محمود رجبی در دیدار با استاندار قم که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، برگزار شد، با بیان پیشینه فعالیتهای علمی مؤسسه، گفت: این مجموعه از سال 1354 فعالیتهای خود را آغاز کرد؛ ابتدا در قالب بخش آموزش مؤسسه در راه حق، سپس با عنوان بنیاد باقرالعلوم و در نهایت با عنوان مؤسسه امام خمینی(ره) بهکار خود ادامه داد.
وی با اشاره به عنایت خاص حضرت امام خمینی(ره) به این موسسه افزود: رحیمیان نقل میکردند، امام به بسیاری از گزارشهایی که درباره تأسیس مراکز علمی ارائه میشد توجه ویژه نداشتند، اما نسبت به دو مرکز اهتمام خاص داشتند: یکی مؤسسه و دیگری حزبالله لبنان، حتی ماهانه هزینههای مؤسسه را پیگیری میکردند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: پس از امام(ره)، مقام معظم رهبری نیز همواره پشتیبان مؤسسه بودهاند؛ هم بهلحاظ معنوی و هم از نظر مدیریتی و مادی.
رجبی فعالیتهای مؤسسه را منحصر بهفرد توصیف کرد و گفت: کارهایی که اینجا انجام میگیرد، نوعاً در جاهای دیگر انجام نمیگیرد. شاید عنوانها مشابه باشد اما هویت و عمق کار متفاوت است.
وی با اشاره به بازدید یکی از مسئولان وزارت علوم افزود: قرار بود یک ساعت بماند، اما تا غروب ماند؛ چون به گفته خودش، نمونه این فعالیتها را در جای دیگری ندیده بود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به گستره فعالیتهای رسانهای بیان کرد: در بخش تصویری، بیش از 2500 برنامه شامل درسها، بیانات اساتید و دورههایی مانند طرح ولایت ضبط شده و بسیاری از آنها از صدا و سیما و شبکههای برونمرزی پخش شده است. برنامههای بینالمللی، از جمله معرفی اسلام به زبان انگلیسی نیز در همین مرکز تولید شده است.
وی ادامه داد: در بخش صوتی نیز مجموعههای گستردهای از برنامههای معارفی و کتابهای گویا تولید شده است.
رجبی درباره زیرساختهای فناوری اطلاعات گفت: 69 سامانه و 64 وبسایت فعال داریم که بسیاری از آنها پیش از این در کشور وجود نداشته یا کیفیت مطلوب نداشته است و در اینجا طراحی و تولید شده است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با تشریح ساختار آموزشی مؤسسه عنوان کرد: در مقاطع کارشناسی 13 رشته و در ارشد 39 رشته فعال است و دانشپژوهان در 15 رشته تخصصی علوم انسانی و همچنین رشتههای حوزوی مانند فلسفه، تفسیر، اخلاق و تاریخ اسلام تحصیل میکنند.
وی افزود: دو سال نخست دوره عمومی، شامل تفسیر موضوعی قرآن و فلسفه اسلامی است و پس از آن دانشپژوهان وارد رشتههای تخصصی میشوند؛ این نظام آموزشی تأثیر قابلتوجهی در توان تحلیلی آنان داشته است.
رجبی با تأکید بر میراث اخلاقی علامه مصباح یزدی(ره) گفت: مرحوم علامه به دلیل اهمیت مسائل اخلاقی، مدرسهای شبانهروزی با محوریت اخلاق تأسیس کردند که امروز از مدارس شاخص حوزه است. اساس روحانی اخلاق است و اگر روحانی اخلاق نداشته باشد، به ضرر اسلام خواهد بود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به فعالیتهای پژوهشی اشاره کرد و افزود: چهار دایرةالمعارف تخصصی در حوزههای منطق، فلسفه، عرفان و کلام در حال تدوین است؛ کاری که مشابه آن در کشور وجود ندارد. کتابخانه مؤسسه نیز بینظیر است و نمونه آن در علوم انسانی یافت نمیشود.
وی ادامه داد: مؤسسه نزدیک به 24 نشریه علمی و فرهنگی منتشر میکند و برخی از این نشریات ویژه جوانان، نوجوانان و خانوادهها مخاطبان گستردهای دارند.
رجبی درباره دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه گفت: این دفتر به دستور حضرت آقا و در دوران تهاجم فرهنگی تأسیس شد. فعالان فرهنگی را شناسایی میکرد، جلسات علمی تشکیل میداد و خروجیهای آن در پاسخگویی به شبهات نسل جوان نقش مؤثری داشت.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به مأموریتهای جدید محوله از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: حضرت آقا تأکید کردند که مؤسسه باید در غنیسازی فقه معاصر به حوزه کمک کند. در این زمینه کارگروهها تشکیل شده و طرحهای پژوهشی در حال انجام است.
انتهای پیام/