سکوت اجباری دستگاهها در قبال بحران آب اصفهان قابل پذیرش نیست

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمد نورصالحی در صد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: ابتدا آرزوی طول عمر برای همه خادمین اهلبیت و مداحان انقلابی دارم که در مراسم مختلف مردم را از فیض اهلبیت بهرهمند میسازند. همچنین سالگرد شهادت بیبی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) را تسلیت عرض میکنم و از پروردگار متعال مسئلت دارم که شفاعت آن حضرت، چه در زندگی و چه پس از مرگ، شامل حال همه ما باشد.
وی در ادامه فرا رسیدن هفته بسیج را تبریک گفت و افزود: انشاءالله همه ما با روحیه بسیجی در شرایط فعلی کشور که به شدت نیازمند کار، فکر و اهتمام بسیجی است همانگونه که در کلام رهبر معظم انقلاب آمده بتوانیم مشکلات و کمبودها را با این تفکر و روحیه مرتفع سازیم.
هشدار درباره بحران آب و انرژی
رئیس شورای اسلامی شهر گفت:یکی از ضرورتهای امروز، صرفهجویی در مصرف انرژیهاست. اکنون با کمبود آب در سطح کشور، بهویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان، مواجه هستیم. این شرایط ایجاب میکند که همه مردم اهتمام ویژهای در مصرف آب داشته باشند؛ مصرف بهینه و کاهش مصرف تا انشاءالله از بحران موجود عبور کنیم. امیدواریم با عنایت خداوند متعال شاهد بارش رحمت الهی باشیم و از این شرایط دشوار عبور کنیم. تا آن زمان، لازم است همه ما در مصرف آب و سایر انرژیها صرفهجویی کنیم، چرا که در زمستان نیز احتمال کمبود گاز وجود دارد.
وی با اشاره به آلودگی هوا ادامه داد:در این فصل، معمولاً با پدیده وارونگی هوا و تراکم آلایندهها مواجه میشویم؛ شرایطی که ناچار مدارس تعطیل میشوند، همانند روزهای پایانی این هفته. این وضعیت ایجاب میکند که همه مسئولان در سطح شهر، استان و ملی، به فکر راهکارهای جدی باشند.
اولویتهای کلان شهری؛ از توسعه مترو تا برقیسازی ناوگان عمومی
نورصالحی بیان کرد: توسعه حملونقل عمومی یکی از مهمترین اقدامات است که در این دوره وجه همت مدیریت شهری بوده است. خط 2 مترو باید به هر قیمت آغاز به کار کند، حتی در حد 5 تا 7 کیلومتر از سمت شمال اصفهان به طرف مرکز. این یک الزام و اجبار است، زیرا توسعه حملونقل عمومی به کاهش آلودگی کمک میکند. همچنین بارها از مدیریت استان درخواست کردهایم تا ناوگانی که قبلاً برای خط 2 خریداری شده، منتقل شود تا مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در حوزه اتوبوسرانی نیز تلاش شد و تعداد اتوبوسهای فعال از حدود 550 تا 600 دستگاه به نزدیک 1000 دستگاه افزایش یافت؛ یعنی تقریباً دو برابر. با این حال، شهر همچنان نیازمند توسعه ناوگان است، بهویژه ناوگان برقی. خوشبختانه نخستین اتوبوسهای برقی خریداری شده، بهزودی به ناوگان شهر ملحق خواهند شد. توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی چه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس و چه خصوصی، نیز باید جدی گرفته شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع دیگر، تعویض موتورسیکلتهای فرسوده با موتورسیکلتهای برقی است. تفاهمی در سال 1401 یا 1402 با معاون رئیسجمهور در این زمینه صورت گرفت، اما متأسفانه هیچ اقدامی عملی نشده است. درخواست ما همچنان این است که این طرح اجرایی شود.*
صنایع آلاینده؛ یکی از بزرگترین منابع آلودگی اصفهان
وی تصریح کرد: صنایع بزرگ یکی از عمده علل آلودگی شهرستان هستند؛ صنایعی که بدون رعایت ضوابط و استانداردها در نزدیکی مناطق مسکونی شهر اصفهان و شهرهای اطراف مستقر شدهاند. طبق گفته مدیرکل محیط زیست، روزانه بین 1500 تا 2000 نفتکش، تولیدات پالایشگاه اصفهان را منتقل میکنند و مجموعاً نزدیک به 3 تا 4 هزار تردد خودرو سنگین در روز به این پالایشگاه اختصاص دارد. این یکی از بزرگترین منابع آلودگی شهر اصفهان است. همچنین هزاران اتوبوس روزانه کارکنان این صنایع را جابهجا میکنند.
نورصالحی افزود: حداقل انتظار این است که اگر صنایع حاضر نیستند در بهبود شرایط حملونقل عمومی شهر کمک کنند، خودروهای خود را برقی کنند تا از صبح زود، با تردد هزاران خودرو سنگین، هوای شهر آلوده نشود.
وی در پایان گفت: از دیگر اقدامات مهم، توسعه پیادهراهها، مسیرهای دوچرخهسواری و استفاده از اسکوترهای برقی است. این موارد تا حدودی پیشرفت داشتهاند، اما نیازمند تلاش بیشتر هستند تا شرایط مناسب برای همه شهروندان فراهم شود. انشاءالله شاهد روزهایی با هوای سالم و پاک باشیم؛ روزهایی که در آن خبری از آسیب، تعطیلی و بیماری نباشد.
انتقاد رئیس کمیسیون عمران اصفهان از کندی پروژهها و ضعف سامانه سرای 10
در ادامه این جلسه رسول میرباقری رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: آراستگی و ساماندهی محیط شهری یکی از اولویتهای مهم مدیریت شهری است و نقش جدی در ارتقای کیفیت زندگی، کاهش آلودگی بصری و افزایش حس تعلق شهروندان به محیط دارد.
وی با تأکید بر اینکه نظافت و آراستگی از توصیههای دینی نیز محسوب میشود، گفت: برخی تصور میکنند پیرایش شهری به معنای پروژههای پرهزینه است، در حالیکه تنها برطرف کردن نازیباییها در سطح شهر از بهترین نمونههای پیرایش شهری است.
میرباقری با اشاره به جلسات متعدد کمیسیون عمران و معماری شورا تصریح کرد: بارها تأکید کردهایم حذف صحنههای ناپسند و نازیبا باید یک رویکرد دائمی و مستمر در مناطق باشد. نباید تصویری ناخوشایند سالها در شهر باقی بماند و نگاه هزاران شهروند و گردشگر با همان تصویر نسبت به مدیریت شهری شکل بگیرد.
به گفته میرباقری، در نقاط مهمی مانند ورودی میدان نقش جهان و محدوده مسجد جامع، سالهاست صحنههایی نابسامان باقی مانده و باید برای رفع آنها اقدام جدی صورت گیرد.
ضرورت پیرایش شهری و آثار اجتماعی و فرهنگی آن
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت حذف زوائد بصری و ایجاد چهرهای منظم در شهر گفت: پیرایش شهری یعنی حذف تابلوهای بینظم، کابلها و سیمهای رها شده، نماهای فرسوده و صحنههای آزاردهنده بصری. این اقدامات چهرهای آرام و دلنشین به شهر میبخشد و باعث افزایش رضایت عمومی میشود.
وی ادامه داد:پژوهشها ثابت کردهاند که پیرایش شهری فقط موضوع زیبایی نیست، بلکه مستقیماً بر سلامت روان، کاهش استرس و بهبود رفتارهای اجتماعی تأثیر دارد. همچنین رعایت جنبههای تاریخی و هویتی در اجرای طرحهای پیرایش شهری، اصالت شهر را حفظ میکند.
میرباقری افزود:یکی از مزایای مهم پیرایش شهری، رونق اقتصاد شهری از طریق جذب گردشگران است. برای مثال، تجهیزاتی مانند نیمکتها، چراغهای شهری، ایستگاههای اتوبوس و دیگر المانها باید هماهنگ و زیبا طراحی شوند. فضای سبز و پوشش گیاهی نیز علاوه بر کاهش آلودگی، احساس آرامش را افزایش میدهند. همچنین نورپردازی شبانه که متأسفانه در اصفهان ضعیف است، میتواند امنیت و جلوه شهر در شب را تقویت کند
کندی اجرای طرحها و ضرورت رفع گلوگاهها
میرباقری در ادامه به موضوع طرحهای شهری و روند کند اجرای آنها اشاره کرد و گفت: در جلسات اخیر کمیسیون شهرسازی تأکید شد که طرحهای آماده شده طی سالهای گذشته که هزینه زیادی برای آنها پرداخت شده، باید سریعتر به حوزه زیباسازی تحویل و مجوزهای لازم برای اجرا صادر شود. اکنون 13 منطقه دارای طرح زیباسازی هستند اما سرعت اجرا کاهش یافته است.
وی با اشاره به بودجه بالای مناطق شهری افزود: در هفته گذشته دیدیم که اکثر طرحها حدود دو تا چهار میلیارد تومان اعتبار دارند. رقم بزرگی نیست اما میتواند اثر قابل توجهی در میدانهایی مانند احمدآباد، جمهوری، دروازه شیراز و قدس داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران و معماری همچنین با بیان اینکه تعریف گلوگاههای شهری بهطور دقیق مشخص شده، گفت:در آغاز این دوره هر بخش برداشت متفاوتی از گلوگاه داشت اما اکنون با جلسات مشترک شهرسازی و ترافیک، تعریف روشن و کاملتری به دست آمده است. براساس بررسیها، 885 گلوگاه در سطح اصفهان شناسایی شده که 566 مورد از آنها در بافتهای فرسوده قرار دارند و باید با جدیت دنبال شوند.
وی با انتقاد از کندی پروژههای نوسازی شهری تصریح کرد:مدام تحت فشار و انتقاد مردم هستیم. برخی پروژهها 6 تا 8 ماه طول میکشند و هر بار بهانهای مانند عدم حضور ادارات خدماترسان مطرح میشود. پروژه بابا قاسم نمونه بارز این موضوع است؛ بارها بازدید کردهایم اما با یک یا دو کارگر نمیتوان اسم آن را کارگاه گذاشت، در حالی که حداقل 30 تا 40 نفر باید فعال باشند تا مردم نتیجه و پیشرفت کار را ببینند.
انتقاد شدید از عملکرد سامانه سرای 10
میرباقری در پایان به موضوع سامانه سرای 10 اشاره کرد و گفت: متأسفانه سطح رضایتمندی از این سامانه مناسب نیست. خطاهای متعدد سروری، سرعت بسیار پایین و قطع و وصلهای مکرر باعث نارضایتی مردم شده است.
وی افزود: وقتی سامانه کند باشد، همکاران شهرداری ناچار به استفاده از روشهای دیگر میشوند، در حالی که هزینه زیادی در حوزه فاوا و توسعه شهرسازی الکترونیک صرف شده است. اولین مواجهه مردم با مدیریت شهری همین سامانههاست و باید دقیق، سریع و بدون خطا عمل کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه ویژه مدیران شهری، مشکلات موجود رفع شده و اصفهان به شهری زیبا، منظم و درخور شهروندان تبدیل شود.
زایندهرودی که به “رویا” بدل شد؛هشدار درباره تغییر ماهیت شرکت تأمین آب و تبعات آن
در بخش دیگری از این جلسه احمدرضا مصور رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در نطقی میان دستور به موضوعات مختلف زیستمحیطی و حقوقی پرداخت و گفت:از ابتدای دوره، یکی از اولویتهای مهم شورا موضوع محیط زیست و به تبع آن مسئله آب زایندهرود بوده است؛ رودخانهای که امروز میتوان از آن بهعنوان یک رویا یاد کرد، رویای زایندهرود جاری.
در روزهای گذشته مطلع شدیم که شهرداری اصفهان کرسی مدیریتی در یکی از شرکتهای متولی تأمین آب پروژههای آبی استان از دست داده است.
وی افزود: لازم میدانم در اینجا تذکر بدهم که هر کمکی که ما به صورت قانونی در قالب تسهیلات یا معافیتها به پروژههای آبی کردهایم، به واسطه همین شرکت بوده است. اگر سهام این شرکت در اختیار صنایع بزرگ استان قرار گیرد، دیگر هیچ وجهی برای صرفنظر کردن از عوارض صدور پروانه در زمینهای مولدسازی و شهرداری وجود نخواهد داشت، چراکه آن شرکت ماهیت خصوصی و غیرعمومی پیدا میکند و این موضوع مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.
انتقاد از چالشهای حقوقی و اجرایی پیش روی شهرداری
مصور در ادامه با اشاره به چالشهای پیش رو افزود: در روزهای اخیر با چالشهای متعددی از سوی برخی دستگاههای اداری مواجه شدیم. متأسفانه علیرغم رأی هیأت حل اختلاف درباره زمینهای حاشیه رودخانه که یک مرحله رأی به نفع شهرداری اصفهان صادر شده بود مجدداً اداره آب منطقه اظهارنامهای صادر کرده که فاقد وجاهت قانونی است. موضوع مطالبه خسارت و تخصیص حقآبه شهر اصفهان اکنون در هیأت حل اختلاف مطرح است و باید به آن رسیدگی شود.
وی به موضوع انتقال آب و دریافت حقالنظاره اشاره کرد و گفت: مصوبه انتقال آب زایندهرود به شهر یزد سال گذشته پایان یافته، اما همچنان این انتقال ادامه دارد. برداشتهای آب در بالادست نیز همچنان برقرار است. در این میان برخی سازمانها شروع کردهاند به مطالبه حقالنظاره؛ حقی که حتی اگر اصل آن را بپذیریم، در نحوه محاسبهاش هیچ همکاری با شهرداری اصفهان صورت نگرفته است. چگونه میتوان حقالنظاره چاههای خشکیده را دریافت کرد؟ چگونه میتوان برای آبهایی که عملاً وجود ندارد و تخصیص داده نمیشود، حقالنظاره گرفت؟ این مصوبات قانونی محل اشکال جدی است.
مصور از هیأت رئیسه شورا درخواست کرد: از هیأت رئیسه شورا خواهش میکنم این موضوع را حتماً در سطح استان و اگر لازم شد در سطح کشور مطرح کنند. ما در برابر شهروندان مسئول هستیم؛ تصمیمگیری درباره عوارضی که مردم پرداخت میکنند باید دقیق و قانونی باشد. اگر این عوارض در غیر از محل اصلی خود هزینه شود، هم در برابر شهروندان مدیون خواهیم بود و هم در برابر قانون.
تأکید بر لزوم عقلانیت در مدیریت شهری
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر اصفهان در پایان با ابراز نگرانی از یک تصمیم مالی دیگر گفت: اخیراً نیز مطلع شدیم که معاونت عمران شهرداری اصفهان، در پروژهای که حساسیت زیادی روی آن وجود دارد، اجرای ماده 46 را آغاز کرده است. این اقدام به معنای افزودن 50 میلیارد تومان به هزینههای شهرداری است. خواهش میکنم دوستان دست از لجبازی بردارند؛ شهر جای لجبازی و کارهای شخصی نیست. مدیریت شهری باید با عقلانیت و مسئولیتپذیری عمل کند، نه با تصمیمات شتابزده که بار مالی سنگین بر دوش شهرداری و شهروندان میگذارد.
وی همچنین با اشاره به پیگیری قبلی خود افزود: لازم است مجدداً یادآوری کنم که پاسخ تذکر بنده به شرکت ارزشآفرین هنوز واصل نشده است. نمیدانم چرا دوستان کاری به این سادگی را نمیخواهند مکتوب کنند. دو نکته در آن تذکر وجود داشت که باید پاسخ داده شود.
هشدار درباره تشدید مشکلات معیشتی و فشار مالی بر مردم
در ادامه عباس حاجرسولیها رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:در سطح شهر، مردم با مشکلات متعددی در حوزههای بهداشتی، درمانی، مسکن و فرهنگی روبهرو هستند. در اصل یکصدم قانون اساسی ظرفیتهایی برای شوراها پیشبینی شده است. همه عزیزان در حال تلاش هستند، اما باید توجه داشت که این ظرفیت قانونی در کنار اصول ششم و هفتم قانون اساسی، میتواند نقش مهمی در مدیریت کشور ایفا کند.
وی افزود: آقای رئیسجمهور و دولت محترم مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. در ابتدای انقلاب، مدیریت کشور در اختیار سازمان برنامه و بودجه بود و هدف، حرکت به سمت تراز کردن منابع و مصارف بود. متأسفانه در برخی حوزهها، مانند آب، ما به عقب برگشتهایم و در بخش مسکن نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم.
انتقاد از افزایش هزینههای ساختوساز و ناترازی در مدیریت
حاجرسولیها با اشاره به مشکلات حوزه مسکن و ساختوساز گفت:شوراهای شهر طبق قانون اساسی باید پاسخگو باشند، اما در عمل بسیاری از مشکلات همچنان باقی مانده است. بارها درباره هزینههای سنگین ساختوساز، از جمله بیمههای ساختمانی، هشدار دادهایم. متأسفانه هرچه بیشتر پیگیری کردهایم، شرایط سختتر شده است. به عنوان نمونه، در دولت شهید رئیسی سهم بیمههای ساختمانی 15 درصد بود، اما در دولت جدید این رقم به 25 و سپس 27 درصد افزایش یافته و حتی صحبت از رسیدن به 30 درصد در آینده مطرح است. این فشار مالی سنگینی بر دوش مردم است، بدون آنکه حمایت کافی برای ساختوساز وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: امروز برای دریافت پروانه ساختمانی، شهروندان باید 30 درصد عوارض پرداخت کنند. این در حالی است که اصل 31 قانون اساسی دولت را موظف کرده تا زمینه تأمین مسکن برای مردم را فراهم کند. اما در عمل، هزینهها روزبهروز بیشتر میشود؛ حتی هزینههای برق و سایر خدمات نیز افزایش یافته و فشار مضاعفی بر مردم وارد کرده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان در پایان با تأکید بر لزوم بازتوزیع مسئولیتها خاطرنشان کرد:واقعاً اداره کشور با این شرایط دشوار است. از آقای رئیسجمهور میخواهم اصل یکصدم قانون اساسی را بار دیگر مرور و بخشی از فعالیتهایی که دچار ناترازی هستند را به مدیریت شهری واگذار کنند. اگر بار دولت در حوزههای مختلف سبکتر شود و بخشی از وظایف به شهرداریها و شوراها منتقل گردد، مدیریت شهری میتواند با کارآمدی بیشتری عمل کند.
وی تصریح کرد:تجربه نشان داده است که اگر مدیریت برخی حوزهها مانند بهداشت یا آموزش و پرورش به سطح استانها واگذار شود، با هزینه کمتر و کیفیت بهتر اداره خواهد شد. کشوری با جمعیت 85 میلیون نفر نیازمند نسخهای دقیق و کارآمد برای اداره امور است. اگر ناترازیها به میدان بیایند و اصلاح شوند، میتوانیم حداقل در کلانشهرها و مراکز استانها موفقیتهای بیشتری کسب کنیم و مشکلات مردم را کاهش دهیم.
طرح جامع اصفهان نیازمند بازنگری در کاربری زمین، حملونقل و خدمات شهری است؛ لزوم حفظ هویت فرهنگی و مشارکت شهروندان
در بخش دیگری از این جلسه احمد شریعتی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان، با تسلیت فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا (س) گفت: زهرا جان، ای دردانه آسمان، ای نور چشمان علی؛ شهادت تو زینت دلهای بیقرار ماست. در سوگ تو دلها غمزده و داغدارند، عشق تو در جان ما نغمهای جاودانه است و یاد تو در دلها به یادگار میماند. ای بانوی آفتاب، ای سید دو عالم، جای تو در قلب ما همیشه بینهایت است.
وی با گرامیداشت هفته بسیج افزود:یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره)، را گرامی میداریم و به پاس ایجاد شجره طیبه بسیج، در آستانه هفته بسیج، یاد و خاطره همه شهدا بهویژه شهدای بسیج را نیز ارج مینهیم.
هفته بسیج، فرصتی برای تجدید عهد با آرمانها
شریعتی ادامه داد: هفته بسیج فرصتی است برای بیان ارزشها و اهدافی که بسیج بر اساس آن پایهگذاری شده است. این هفته زمان تجدید بیعت با آرمانهای انقلاب اسلامی و قدردانی از فداکاری کسانی است که برای عزت و استقلال ایران عزیز تلاش کردهاند. بسیج تنها یک نهاد نظامی نیست، بلکه یک فرهنگ و حرکت اجتماعی ریشهدار در میان مردم و جوانان این سرزمین است. ارزشهای بسیج بر ایثار، فداکاری و همراهی با مردم در شرایط سخت استوار است. از دوران دفاع مقدس تا بحرانهای طبیعی و اجتماعی، بسیجیان همواره کنار مردم و مدافع کشور بودهاند.
وی اظهار داشت: بسیج در خدمترسانی، فعالیتهای جهادی، ساختوساز، آموزش و پرورش، برگزاری دورههای مهارتی و فرهنگی برای جوانان نقش اساسی داشته است. دستاوردهای آن در مقابله با تهدیدات، توسعه پایدار و عمران کشور بسیار برجسته است. پیام بسیج این است که هر فردی میتواند نقش مؤثری در خدمت به جامعه و وطن داشته باشد. بسیج به ما میآموزد که در برابر مشکلات باید متحد، همدل و با روحیه جهادی عمل کنیم.
طرح جامع اصفهان؛ رویکردی برای توسعه و ساماندهی شهری
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر در بخش دیگری از سخنانش به موضوع طرح جامع شهر اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از مهمترین برنامههای کلانشهر اصفهان برای توسعه، ساماندهی و بهبود کیفیت زندگی است. طرح جامع جنبههای متعددی از جمله برنامهریزی شهری، حملونقل، محیط زیست، خدمات عمومی و توسعه اقتصادی را در بر میگیرد.
وی اضافه کرد: در موضوع کاربری زمین، همچنان در بسیاری از مناطق 15گانه شهر مشکلات جدی وجود دارد. زمینهایی که خارج از حریم قرار گرفتهاند و مالکان امکان استفاده مناسب از آنها را ندارند، بلاتکلیف ماندهاند. مناطقی مانند 15، 14، 7، 8، 4 و 11 با این مسئله روبهرو هستند. لازم است در طرح جامع، برنامهریزی دقیق برای کاربری زمینها و توسعه مناطق جدید بر اساس نیازهای جمعیتی و اقتصادی صورت گیرد. همچنین جایگاه روستاها و محلات اطراف از جمله بهارستان و بخشهای مرکزی شهرستان اصفهان باید مشخص شود.
اهمیت حملونقل و کاهش بار ترافیکی
شریعتی در حوزه حملونقل و ترافیک بیان کرد: بهبود سیستم حملونقل عمومی از اولویتهای مهم شهر است. ایجاد راههای جدید در رینگ چهارم و همکاری شهرستانهای مسیر میتواند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. پیشنهاد احداث پل هفتم نیز مطرح شده است؛ پلی که میتواند ارتباط شمالشرق و شمالغرب اصفهان با مرکز شهر را برقرار کند و بار ترافیکی را کاهش دهد. همچنین مسیرهای غرب شهر مانند خیابان فضیلت و شهدای امام رضا (ع) باید در طرح جامع لحاظ شوند تا اتصال مناسبی با خیابان امام خمینی ایجاد شود.
وی افزود: ارتقای شبکههای حملونقل عمومی شامل مترو و اتوبوس قابل تقدیر است. در حوزه محیط زیست و فضای سبز نیز اقدامات مثبتی همچون استفاده از پساب و احداث تصفیهخانهها انجام شده است؛ اکنون سه تصفیهخانه در حال بهرهبرداری و شش مجموعه دیگر در حال احداث است. با این حال، برنامهریزی بیشتری مورد نیاز است.
تقویت خدمات عمومی و توجه به هویت شهری
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد:خدمات عمومی مانند آب، برق و فاضلاب نیز باید تقویت شوند. بسیاری از موارد فرونشست زمین ناشی از فرسودگی شبکه فاضلاب است. توسعه اماکن آموزشی و فرهنگی، کتابخانهها، دانشگاهها و مراکز فرهنگی باید در طرح جامع دیده شود. ساماندهی مشاغل شهری و ایجاد بستر مناسب برای اشتغال از دیگر ضرورتهاست که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: فرهنگ و هویت شهری، حفظ میراث فرهنگی و تقویت هویت اصفهان باید جایگاه ویژهای در این طرح داشته باشد. همچنین مشارکت شهروندان در سرمایهگذاری شهری موضوع مهمی است که نباید مغفول بماند.
دو تذکر پایانی
شریعتی در پایان سخنانش گفت: نخست تذکر درباره پرداخت عوارض شهری است که اکنون با تخفیف 20 درصدی همراه است. بهتر است این موضوع بهصورت هوشمند به خانوادهها اطلاعرسانی شود تا شهروندان در زمان مناسب اقدام کنند. دوم، درختان فضای سبز شهر با آفات خاصی روبهرو هستند و نیاز به سمپاشی فوری دارند. امیدوارم این مسئله با سرعت بیشتری پیگیری شود تا فضای سبز شهر آسیب نبیند.
بحران آب و سکوت تحمیلی قابل پذیرش نیست؛ مدیریت شهری باید مطالبهگری جدی داشته باشد
در ادامه مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، با تسلیت فرارسیدن شهادت حضرت زهرا (س) گفت: از اقدامات انجامشده در سطح شهر برای گرامیداشت این ایام، همچنین از حضور گسترده هیئات مذهبی، مردم و گروههای مختلف در مراسم روضهخوانی و برنامههای متنوعی که برگزار شد تشکر میکنم. انشاءالله بتوانیم از این فرصت بهره ببریم و با الگوگیری از حضرت صدیقه طاهره (س)، نهضت فاطمی را در عرصههای اجتماعی، بهویژه در موضوع حجاب و عفاف بانوان و جامعه، سرلوحه و سرمشق قرار دهیم.
لزوم توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی
وی افزود: ما بهعنوان مدیریت شهری مسئولیت خدماترسانی به شهر و شهروندان را بر عهده داریم، اما مسائل اجتماعی شهر، از جمله وضعیت برهنگی و حرکتهایی که بهظاهر بیحجابی تلقی میشوند، در واقع ریشه در مسائل سیاسی و امنیتی دارند؛ مسائلی که در سطح کشور وجود دارد و در اصفهان نیز بهصورت شاخص دیده میشود. ما نمیتوانیم نسبت به این موضوع بیتفاوت باشیم و باید جلودار این بحث باشیم.
تاکید بر ظرفیت بسیج و ضرورت تعامل بیشتر
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: جا داشت امروز بهصورت ویژه، فرمانده سپاه صاحبالزمان (عج) و فرماندهان نواحی بسیج در جلسه شورا حضور میداشتند. ما با آحاد بسیج تعاملات و مباحث زیادی داریم و اگر مدیریت شهری از ظرفیتها و امکانات خود استفاده نکند، فرصتهای مهمی از دست خواهد رفت. پیشنهاد میکنم در جلسه سهشنبه، بخش نخست به تعاملات مرتبط با موضوع حجاب و معضلات اجتماعی اختصاص یابد؛ معضلاتی که بخشی از آنها متأسفانه ریشه در مسائل سیاسی دارد و باید با جدیت دنبال شود.
انتقاد از سکوت اجباری در موضوع آب
وی ادامه داد: نکته دیگر، مسئله آب است. بارها در این زمینه نامههایی به مسئولان نوشته شده و پیگیریهایی صورت گرفته، اما متأسفانه ما را دعوت به سکوت کردهاند؛ سکوتی که در حالی تحمیل میشود که استانهای پیرامونی به بدترین شکل ممکن علیه اصفهان و مردم اصفهان سخن میگویند. این در حالی است که همه ما وضعیت هوای اصفهان را میبینیم؛ بدترین شرایط آلایندگی و آلودگی در شهر حاکم است و هیچ اقدام مؤثری صورت نمیگیرد.
بحران جدی ذخایر آبی و ضرورت مطالبهگری
نادرالاصلی خاطرنشان کرد: شرایط آب بسیار بحرانی است. پشت سدها و مخازن آب شرب در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. ما نمیخواهیم سیاهنمایی کنیم، اما واقعیت این است که وضعیت به شدت نگرانکننده است. انتظار دارم مدیریت شهری مطالبهگری جدی از استاندار انجام دهد و مشخص شود چه اقداماتی قرار است صورت گیرد. طرحهایی در حال اجراست، دستشان درد نکند، اما خروجی این طرحها هنوز قابل قبول نیست.
وی تصریح کرد: بارها جزوهها و گزارشهایی ارائه کردهام تا نشان دهم شرایط چگونه است. همین دیروز فردی در یاسوج سخنانی علیه اصفهان مطرح کرد که هیچ ارتباطی با واقعیت نداشت. متأسفانه دستگاههای رسانهای به سکوت وادار شدهاند؛ سکوتی غلط که به فضای رسانهای تحمیل میشود.
نادرالاصلی گفت: نتیجه این سکوت آن است که در افکار عمومی، اصفهانیها در موضوع آب متهم میشوند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. امیدوارم با جدیت بیشتری این مسائل پیگیری شود و مدیریت شهری در کنار مردم، مطالبهگری لازم را انجام دهد.
اعتبار جهانی چهارباغ با بازارچههای موقت و آلودگی صوتی در معرض تهدید است
در بخش دیگری از این جلسه مصطفی نباتینژاد، رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: تذکری که امروز میخواهم مطرح کنم مربوط به محور چهارباغ عباسی است؛ محوری تاریخی، فرهنگی و گردشگری که شهرداری برای ساماندهی آن زحمات زیادی کشیده و امروز به گذری تبدیل شده که میتواند برای شهروندان اصفهانی و گردشگران خاطرهساز باشد. اما متأسفانه دو اتفاق در این محور در حال رخ دادن است که این خاطرهها را تلخ میکند.
آلودگی صوتی و نارضایتی ساکنان و طلاب مدرسه چهارباغ
وی افزود: اولین موضوع، آلودگی صوتی است. شدت صدا در برخی برنامهها بسیار بالاتر از حد استاندارد است. چند روز پیش رئیس مدرسه علمیه چهارباغ تماس گرفتند و گلایه داشتند که طلاب در حجرهها قصد مطالعه و مباحثه دارند، اما صدای غرفههایی که مجوز گرفتهاند مانع از انجام برنامههای علمی آنان میشود.
بازارهای فروش غیرمجاز و آسیب به کسبه قدیمی
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: دومین مسئله، بازارهای فروش است که دراین محور شکل میگیرد. شورا و شهرداری هیچگاه اجازه چنین فعالیتهایی را صادر نکردهاند، اما متأسفانه برخی دستگاههای فرادست با فشار و ابلاغ، چنین بازارهایی را در چهارباغ تعریف میکنند و این اقدام موجب نارضایتی کسبه قدیمی شده است. یکی از کسبه قدیمی با ارائه مدارک و دستگاه کارتخوان خود نشان داد که پیش از ایجاد این بازارچه، درآمد مشخصی داشته و مالیات و عوارض پرداخت میکرده است، اما اکنون با شکلگیری این بازارها کسبوکار او آسیب دیده است.
وی افزود: این در حالی است که ما گذر صنایع دستی را با هزینه شهرداری ایجاد کردهایم و میتوانستیم بازارها را در آنجا شکل دهیم تا هم فضای بیدفاع شهری از بین برود و هم محیطی پررونق برای کسبوکار ایجاد شود. با وجود این، همچنان اصرار بر برگزاری بازارچه در چهارباغ وجود دارد.
هشدار نسبت به آینده اعتبار جهانی چهارباغ
نباتینژاد گفت: متأسفانه شورای عالی چهارباغ نیز بهطور منظم تشکیل نمیشود، در حالی که سه نفر از اعضای شورای شهر عضو این شورا هستند. از همینجا تذکر میدهم خدمت شهردار که زحمات شهرداری و اعتبار جهانی چهارباغ با این تسامحها و تساهلها در معرض نابودی قرار گرفته است.
پیشنهاد اجرای آییننامه و برخورد با تخلفات صوتی و تجاری
وی عنوان کرد: پیشنهاد میکنم آییننامهای تدوین شود تا پیمانکاران صوتی ملزم شوند شدت صدای بلندگوهای خود را در حد استاندارد نگه دارند؛ در صورت تخلف، تذکر داده شود، جریمه شوند و حتی از حضور در چهارباغ محروم گردند. همچنین در موضوع بازارچهها، همه دستگاهها باید دست به دست هم دهند؛ اگر لازم است دادگستری و استانداری توجیه شوند تا این مسئله بهعنوان حقوق عامه مورد توجه قرار گیرد. چند صد کسبه در این محور فعالیت دارند و نباید با تعریف بازارچههای موقت، کسبوکار آنان آسیب ببیند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان گفت: در محور چهارباغ عباسی، مکانهای دیگری برای بازارچهها تعریف شده و ضرورتی ندارد این فعالیتها در قلب محور تاریخی شهر انجام شود. خواهش من این است که این تذکر بهطور جدی ابلاغ شود و همکاران عزیز نیز در این موضوع همصدا و همراه باشند.
آلودگی هوا با اقدامات شعاری حل نمیشود؛ توسعه حملونقل عمومی و هماهنگی دستگاهها راهکار اصلی است
در پایان این جلسه ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان، با تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت هفته بسیج گفت:همانطور که اطلاع دارید، گفته میشود در روزهای پایانی این هفته احتمالاً میزان تعطیلیها در شهر و استان به دلیل آلودگی هوا افزایش پیدا خواهد کرد. این گرفتاریها هر سال از نیمه پاییز آغاز میشود و تا پایان سال ادامه دارد و سپس بهتدریج کاهش مییابد.
ضرورت اصلاح اساسی در حملونقل عمومی و مدیریت تردد
وی افزود: نکته مهم این است که آلودگی هوا در شهر ما و سایر کلانشهرها هیچگاه به طور کامل برطرف نخواهد شد، مگر آنکه مجموعهای از اقدامات اساسی انجام شود. تا زمانی که حجم بالای خودروها و جابهجاییهای غیرضروری در شهر وجود دارد، این مشکل پابرجا خواهد بود. تا وقتی که دولت نسبت به توسعه حملونقل عمومی و انبوهبر بیتوجه باشد، این معضل ادامه خواهد داشت.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تا زمانی که استانداردهای لازم در ساخت خودروها رعایت نشود و سوخت پاک بهصورت جدی مورد استفاده قرار نگیرد، آلودگی هوا همچنان باقی خواهد ماند. توسعه و ساخت بیرویه صنایع آلاینده در اطراف شهرها، بهویژه کلانشهرها، یکی دیگر از عوامل اصلی این بحران است. قانون مربوط به ایجاد صنایع در فاصله 50 کیلومتری شهرها نیز یا اجرا نمیشود یا نیازمند اصلاح جدی است.
انتقاد از اقدامات نمایشی و نبود هماهنگی بین دستگاهها
وی افزود: اقدامات نمایشی و شعاری و تبلیغات سطحی هیچگاه نمیتواند این مشکل را حل کند. ما باید از تجربیات کشورهایی استفاده کنیم که دههها پیش با همین مسائل مواجه بودند و توانستند آنها را پشت سر بگذارند. اگر نخواهیم از این تجربیات استفاده کنیم، قطعاً آلودگی هوا همچنان وجود خواهد داشت.
قربانی گفت: مشکل دیگر، بخشینگری در میان نهادها و دستگاههای مسئول است. هر سازمان تنها به وظایف خود توجه دارد و هماهنگی لازم برای حل این بحران وجود ندارد. تا زمانی که این نگاه جزیرهای اصلاح نشود، نمیتوان انتظار داشت که مشکلی مانند آلودگی هوا برطرف شود.
وی تأکید کرد: اصلاح رویکردها در حوزه شهرسازی نیز ضروری است. اگر در برنامهریزی شهری تغییرات اساسی انجام نشود، مقابله با آلودگی هوا تنها یک شوخی بیمزه خواهد بود؛ شوخیای که هر سال از ابتدای آبان تا اسفند بر سر زبانهاست، بدون اینکه راهحل جدی و عملی برای آن ارائه شود.
انتهای پیام/170