نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در نظام «پرورشی نوین» پررنگ‌تر شده است

مشاور راهبردی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: مشارکت فعال دانش‌آموزان در برنامه‌های هویتی و فرهنگی مدارس کشور با اجرای بسته‌های فرهنگی ایرانمون به یکی از محورهای اصلی سیاست‌گذاری پرورشی تبدیل شده است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بجنورد، محمدعلی صمیمی، مشاور راهبردی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در نشست تبیینی معاونین و مربیان پرورشی استان با تشریح رویکردهای نوین این حوزه اظهار داشت: در پرورشی نوین، دانش‌آموزان دیگر صرفاً دریافت‌کننده فعالیت‌ها نیستند و نقش فعال و پویایی در طراحی و اجرای برنامه‌ها بر عهده دارند. به گفته صمیمی، مشارکت مستقیم دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌های تربیتی، محور اصلی تحول در فعالیت‌های پرورشی است.

وی با اشاره به اهمیت بسته‌های فرهنگی ایرانمون در تقویت هویت ملی و ایرانی ـ اسلامی افزود: طراحی این بسته‌ها با هدف نقش‌آفرینی مؤثرتر دانش‌آموزان انجام شده و مدارس باید محیطی فراهم کنند تا دانش‌آموز نه تنها در اجرا، بلکه در ایده‌پردازی نیز حضور داشته باشد. صمیمی این تحول را عامل تقویت حس تعلق و خودباوری میان نسل نوجوان عنوان کرد.

صمیمی همچنین خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌های پرورشی، اثربخشی فعالیت‌ها بر تعدد آنها اولویت دارد و تأکید بر کمیت بدون توجه به عمق و کیفیت نمی‌تواند منجر به ماندگاری پیام‌های تربیتی شود. او تصریح کرد که فعالیت‌های محدود اما هدفمند می‌تواند اثرگذاری بلندمدت‌تری بر رفتار و ذهن دانش‌آموزان ایجاد کند.

وی افزود:به گفته کارشناسان حوزه آموزش، اجرای رویکرد پرورشی نوین در سال جاری در سطح ملی دنبال می‌شود و استان‌ها موظف هستند ساختارهای مشارکت دانش‌آموزی را تقویت کرده و فعالیت‌های فرهنگی را از حالت کلیشه‌ای و یک‌سویه خارج کنند.

علی متقیان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این نشست با تاکید بر اولویت برنامه‌ های فرهنگی،  قرآن و نماز و همچنین پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی را از مهمترین اهداف حوزه پرورشی دانست.

وی افزود: استفاده از شیوه‌ های نوین، اجرای برنامه‌ های تحولی با نقش‌ آفرینی دانش‌ آموزان و توجه به خلاقیت، مسیر تازه‌ ای برای ارتقای کیفیت فعالیت‌ های فرهنگی و تربیتی خواهد گشود.  

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین بر اهمیت بهره‌ گیری از هنر در ارائه مفاهیم یادگیری تاکید کرد و گفت: بسته‌ های فرهنگی “ایرانمون” و کتاب‌ های “از ایرانمان دفاع می‌کنیم” در راستای تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی دانش‌ آموزان طراحی و توزیع شده‌ اند.  

حسین محمدی ثانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان نیز بر ضرورت افزایش مشارکت دانش‌ آموزان در مسائل فرهنگی و اجتماعی و روایتگری رویداد های مهم از جمله دفاع مقدس 12 روزه به‌ عنوان بخشی از برنامه‌ های هویت‌ ساز تأکید کرد.

انتهای پیام/311/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا