رقابت 130 اثر برای 7 صندلی در جشنواره تئاتر کودک همدان

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدمهدی کلهری، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان همدان، و عضوشورای انتخاب بخش کودک سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در جمع خبرنگاران گفت: در بخش کودک سیامین جشنواره تئاتر، 130 اثر به دبیرخانه ارسال شد که طی دو هفته توسط پنج بازبین و داور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
وی افزود: پس از یادداشتبرداری نکات و تشکیل جلسه جمعبندی، هیئت داوری به این نتیجه رسید که هفت اثر از میان این مجموعه، از اهمیت و کیفیت بالاتری برخوردار بوده و برای حضور در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شوند. اگرچه آثاری وجود داشتند که علیرغم کیفیت مطلوب، به دلیل ماهیت رقابتی جشنواره و تفاوتهای جزئی در امتیازات، از گردونه رقابت خارج شدند، اما تمام آثاری که به بخش مسابقه راه یافتهاند، به طور قطع در زمره برترین تولیدات تئاتر کشور در سال گذشته قرار دارند.
عضو شورای انتخاب سیامین جشنواره تئاتر در مورد معیارهای انتخاب آثار توضیح داد: هر ساله با انتخاب دبیر جشنواره، رویکردها و شعارهای خاصی مدنظر قرار میگیرد. اگرچه شادی و نشاط از اولویتهای امسال بود، اما خلاقیت، نوآوری و نگرش متناسب با کودکان امروز، همواره از دغدغههای اصلی جشنواره محسوب میشده و در فراخوان نیز بر آن تأکید شده است. آثاری که از نظر کیفیت در مؤلفههایی مانند نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه، گریم و لباس در سطح مطلوبی قرار داشتند و محتوای مناسب و سازگاری برای کودکان ارائه کرده بودند، به بخش مسابقه راه پیدا کردند.
کلهری درباره فرآیند داوری اظهار کرد: بررسی آثار دو هفته به طول انجامید و در این مدت، روزانه 14 تا 15 ساعت به صورت فشرده کار شد. یکی از نقاط قوت این دوره، ارسال آثار از طریق لینک و ثبت نظر داوران همزمان با مشاهده بود. این رویکرد به کاهش سوءتفاهمها و ابهامات کمک شایانی کرد و نشان داد که آثار به دقت دیده و ارزیابی شدهاند.در مورد کیفیت آثار نسبت به دورههای گذشته هم میتوان گفت که برای قضاوت دقیقتر باید بازه زمانی طولانیتری مانند ده سال را بررسی کرد، اما در بخش کودک میتوانم با قاطعیت بگویم که آثار حاضر در جشنواره از استانداردهای کیفی بالایی برخوردار هستند.
وی بااشاره به محتوای آثار برگزیده، بیان کرد: انتظار داریم با توجه به دغدغهها و نیازهای کودک امروز، تولیدکنندگان به سمت آثاری حرکت کنند که متناسب با این عصر باشد. در میان آثار انتخابشده، برخی با بهرهگیری از شخصیتهای حیوانی با ویژگیهای انسانی جذاب، و برخی دیگر با بازآفرینی و بهروزرسانی قصههای عامیانه و کهن، مفاهیم ماندگاری مانند عشق، محبت و ایثار را در قالبهای نوین به کودکان منتقل کردهاند. این روند امیدبخش است، اما کافی نیست و باید پا به پای تحولات جهانی پیش رفت.
عضو شورای انتخاب سیامین جشنواره تئاتر با اشاره به نقش تئاتر در عصر دیجیتال تأکید کرد: امروزه نمیتوان دنیای مجازی و پیشرفت تکنولوژی را نادیده گرفت. باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. خوشبختانه تئاتر هنوز هم در میان انبوه رسانهها و ابزارهای متأثر از هوش مصنوعی، جایگاه منحصر به فرد خود را حفظ کرده و به حیات پویای خود ادامه میدهد. در شرایطی که حوزههایی مانند انیمیشن و سینما تحت تأثیر فناوریهای جدید قرار گرفتهاند، تئاتر به دلیل ماهیت زنده و تعاملی خود، مخاطب را به سالن میکشاند و تجربهای بیبدیل ارائه میدهد.
وی بابیان اینکه نمایش زنده که همان تئاتر است، هنوز هم صداقت ذاتی خود را حفظ کرده و دارای ارزش است. تاکید کرد: تنها نیازمند برنامهریزی بسیار دقیق و بهرهگیری از تخصصهای کارشناسانی همچون روانشناسان، جامعهشناسان و اهل ادبیات هستیم تا مضامین جامعهشناختی و روانشناختی را به شکلی مناسب در آثارمان بگنجانیم. بیشتر در طول سال با آثاری مواجه میشویم که فاقد محتوای غنی هستند.
کلهری اظهار کرد: بحث سرگرمی برای کودکان اگرچه بسیار جذاب و لازم است، اما تمام هدف هنر نمایش نیست؛ شرط لازم است، ولی شرط کافی محسوب نمیشود. به عنوان مثال، میوه سیب را در نظر بگیرید، آن را به خاطر شیرینی و طعمش میخوریم، اما همزمان ویتامینهای آن نیز جذب بدن ما میشود و از خواص مفید آن بهره میبریم. تئاتر و هنر نیز دقیقاً چنین کارکردی دارند و باید به صورت غیرمستقیم، مخاطب را با مضامین عمیق روانشناختی و حتی دینی آشنا کنند.
انتهای پیام/