حاجیمیرزایی: به آموزش و پرورشی نیاز داریم که توانایی حل مسئله داشته باشد

به گزارش صفحه اخبار سیاسی هاب خبری وبانگاه به نقل از حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محسن حاجیمیرزایی رئیسدفتر رئیسجمهور با حضور در سومین نشست سالانه اندیشکده «دیدهبانی و اعتلای نظام آموزشی» (دانا) به تبیین دیدگاههای خود و رئیسجمهور درخصوص مسائل بنیادین آموزش و پرورش کشور پرداخت.
رئیسدفتر رئیسجمهور با ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی، با اشاره به توجه ویژه پزشکیان به ارتقای کیفی و برقراری عدالت در نظام آموزش و پرورش، اظهار داشت: اکنون که این توجه و تمرکز وجود دارد، دستگاه تعلیم و تربیت باید دارای ایده و ظرفیت لازم برای بهرهبرداری از این فرصت باشد.
حاجیمیرزایی با اشاره به ضرورت بهرهگیری از اندیشههای نو در بهبود عملکرد نظام آموزشی و تحقق اهداف دولت وفاق در این زمینه، تصریح کرد: راهحلها برای تغییر شرایط آموزش و پرورش نمیتواند منحصر به درون وزارتخانه باشد. باید آغوش را برای استقبال از ایدههای جدید گشود، به آنها فرصت و مجال داد.
رئیسدفتر رئیسجمهور با اعلام آمادگی برای استفاده از تمامی ظرفیتهای فکری و اجرایی در راستای تحول نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: مجموعه دولت وفاق آماده است تا از مشارکت صاحبنظران در حوزههای تولید، مدیریت، اجرا و ارزشیابی راهحلها در حوزه تحول کیفی آموزش و پرورش بهره ببرد.
حاجیمیرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به یک چالش ساختاری اشاره و در توضیح آن بیان کرد: به نظر میرسد ما در نظام مدیریتی با مشکلی جدی مواجهیم و آن، ناتوانی در نگاه کلان به مسائل است. آموزش و پرورش باید در بستر بزرگتری دیده شود. ما به آموزش و پرورشی نیاز داریم که توانایی حل مسئله داشته باشد و بخشی از آلام جامعه را کاهش دهد؛ به عبارت دیگر تمرکز باید معطوف به فایدهمندی و اثربخشی باشد.
رئیسدفتر رئیسجمهور ادامه داد: در این زمینه باید به این سه سوال پاسخ دقیق بدهیم که قرار است در پایان دوره آموزشی چه ارزش، قابلیت و توانمندی ایجاد شود؛ این به شکل مشخص و عینی باید قابل اندازهگیری و سنجش باشد، دوم اینکه چگونه میخواهیم این قابلیت را ایجاد کنیم و سوم چطور مطمئن شویم که این قابلیت ایجاد شده است.
حاجیمیرزایی در پایان، اولویتهای رئیس جمهور در این حوزه را برشمرد و گفت: اولویت نخست، رفع مشکلات زیرساختها و فضاهای آموزشی است. در این مسیر اولویت اصلی اما، تربیت دانشآموزانی است که از توانایی تفکر، حل مسئله، برقراری ارتباط مؤثر و داشتن اندیشهای منسجم برخوردار باشند. ما حق نداریم از دانشآموزان امروز چشمپوشی کنیم؛ راهبرد کلان، ایجاد حرکت و جوشش از درون شبکه آموزش و پرورش و فعالسازی مشارکت محلی به کمک والدین است.
در ابتدای این نشست مهرمحمدی مسئول اندیشکده دانا گزارشی از اقدامات، چالشها، فعالیتها و مطالبات اعضای اندیشکده ارائه کرد.
انتهای پیام/