حرم مطهر رضوی بزرگترین گنجینه هنری جهان اسلام است

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، نشست خبری دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی در کتابخانه و موزه ملک برگزار شد.
محمدجواد استادی، عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی بینالمللی مکتب هنری رضوی، در این نشست با اشاره به برگزاری نخستین دوره این رویداد در مشهد گفت: دو سال پیش کنگره قبلی برگزار شد و 51 مقاله برگزیده انتخاب و منتشر شد.
وی با بیان اینکه فراخوان این کنگره در پنج محور کلی و هر محور با 10 زیرگروه منتشر شده است افزود: «تبیین نظری و فلسفی چیستی مکتب هنر رضوی»، «بررسی تطبیقی امکان شکلگیری یک مکتب هنری با محوریت امام رضا(ع)»، «تقویت گفتوگوی میانفرهنگی در حوزه هنرهای قدسی»، «ارتقای جایگاه بینالمللی هنر رضوی در گفتمان هنر دینی» و «طراحی مدلهای نظری و کاربردی برای توسعه این مکتب در سطح جهانی» محورهای اساسی این کنگره را تشکیل می دهند.
استادی تأکید کرد: نقد روششناسیهای موجود، مستندسازی تطبیقی عناصر مکتبی و گسترش زبان نقد علمی در هنر اسلامی نیز از اهداف فرعی کنگره است. مجموعه این اهداف در قالب پنج محور پژوهشی دنبال خواهد شد؛ محورهایی که نهتنها ساختار علمی کنگره را شکل میدهند، بلکه مسیر پژوهشگران را نیز از مرحله طرح مسئله تا تولید نظریه مشخص میکنند.
استادی ادامه داد: اصلی این رویداد، مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی است و دانشگاه هنر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه سوره، دانشگاه تبریز، دانشگاه شاهد و چند مرکز دیگر نیز در برگزاری این کنگره مشارکت میکنند.
به گفته او، اصل رویداد موفق به اخذ مجوز از وزارت علوم شده و پیشنشستها در شهرهای مختلف برگزار میشود. مقالات پذیرفتهشده نیز از امتیاز ISC وزارت علوم برخوردار خواهند بود.
استادی افزود: عبدالحمید طالبی دبیر شورای علمی است و تعدادی از اساتید نیز در این شورا عضویت دارند. دبیرکل کنگره آقای حکیمی و دبیر علمی آن سیدرضی موسوی گیلانی هستند.
استادی درباره جزئیات زمانبندی فراخوان دومین کنگره توضیح داد: فراخوان دریافت چکیده مقالات بهصورت آنلاین از 30 آبان آغاز شده و تا 20 آذر ادامه دارد. نتایج ارزیابی چکیدهها پنجم دی اعلام میشود و پژوهشگران باید نسخه کامل مقالات خود را تا 25 دی، پس از اعلام چکیدههای پذیرفتهشده، ارسال کنند. داوری نهایی نیز 15 بهمن انجام میشود و مراسم اصلی کنگره 27 بهمنماه در مشهد برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه پیشنشستها گفت: نخستین پیشنشست در مشهد برگزار شده است. نشست بعدی تلاش داریم بهصورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار گیرد. سوم و چهارم دیماه نیز دو پیشنشست در دانشگاه هنر اسلامی تبریز خواهیم داشت. سایر نشستها در دانشگاه فرهنگ، دانشگاه سوره و مؤسسه اندیشه اسلامی برگزار میشود و آخرین نشست نیز بار دیگر در مشهد خواهد بود.
استادی افزود: برنامهریزی برای برگزاری یک پیشنشست بینالمللی نیز در حال انجام است که اوایل بهمن ماه در یکی از کشورهای همسایه، قطر یا ترکیه، با حضور چهرههای خارجی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به پیشنشستهای ملی کنگره گفت: نخستین پیشنشست در مشهد برگزار شد و از شبکه چهار سیما پخش شد. نشستهای بعدی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه سوره و دانشگاه هنر ایران برگزار خواهد شد.
استادی با اشاره به اینکه بخش عمده نظریهپردازی هنر اسلامی تاکنون توسط مستشرقان انجام شده، گفت: کنگره مکتب هنر رضوی تلاش دارد نظریهپردازی در حوزه هنر قدسی را با نگاه بومی و معرفتی پیش ببرد.
وی با اشاره به اهمیت هویت در تولید هنری اظهار داشت: آنچه ما را نجات میدهد هویت ماست. درباره جنگ هم معتقدم این هویت ایرانی و اسلامی بود که ما را حفظ کرد و امروز نیز هنر رضوی قادر است جامعه را نجات دهد. امام رضا (ع) ظرفیت وفاقآفرینی دارد.
گنجینه هنری آستان قدس و ضرورت بنیانهای معرفتی
در ادامه این نشست امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مرکز آفرینشهای آستان قدس رضوی و دبیرکل کنگره، گفت: مؤسسه آفرینشها وظیفه دارد در حوزه هنر و خلق آثار هنری فعالیت کند. گنجینه هنری آستان قدس در تمامی زمینهها، از نسخ خطی تا آثار موزهای، در جهان اسلام کمنظیر است؛ گنجینهای که طی قرون متمادی شکل گرفته و نیازمند مبانی و توجهات معرفتی عمیق است.
پیگیری تصویب سند ملی مکتب هنر رضوی
وی از روند تدوین سند ملی مکتب هنر رضوی خبر داد و افزود:این سند در شورای عالی هنر پیگیری شده و اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر دریافت تأییدیه و مجوز نهایی قرار دارد. امیدواریم با همراهی رسانهها، مفهوم مکتب هنر رضوی بهدرستی تبیین شود و مباحث نظری آن شکل دقیقتری بگیرد.
ضرورت نگاه علمی و هنری به آثار حرم رضوی
در ادامه این نشست، حجتالاسلام نواب، عضو شورای سیاستگذاری کنگره، با اشاره به تصویرسازیهای غلط علیه ایران در جهان اظهار کرد: با وجود همه ایرانهراسیهایی که غرب تلاش کرده در دنیا ایجاد کند، جهان ما را با فرهنگ و هنرمان میشناسد. تختجمشید برای مردم ما یک هویت است و امروز بزرگترین گنجینه هنری جهان اسلام در حرم امام رضا(ع) در اختیار ماست.
وی افزود: این حجم از آثار ارزشمند گاهی باعث غفلت میشود و کمتر نگاه علمی و تئوری به آنها صورت گرفته است. خوشبختانه در دوره جدید این دقتنظر آغاز شده و مطالعات گسترده روی آثار حرم در حال انجام است.
تلفیق هنر و علوم انسانی در حرم رضوی
حجتالاسلام نواب با تأکید بر ویژه پیوند هنر و علوم انسانی در گنجینه حرم مطهر رضوی گفت: در دنیا این پیوند بسیار جذاب است و در حرم امام رضا(ع) به وفور وجود دارد، اما کمتر به آن توجه شده است. اکنون مرکز آفرینشها این مسئولیت را پذیرفته و ما نیز با افتخار در کنارشان هستیم تا هم به امام رضا خدمت کنیم و هم زمینهای برای شناخت این سرمایه هنری در جامعه فراهم شود.
هنرهای آیینی ماندگارترین آثار هستند
سیدرضی موسوی گیلانی، دبیر علمی کنگره، با بیان اینکه ماندگارترین آثار هنری تاریخ، آثار آیینی بودهاند، گفت: این همایش که با تلاش فراوان برگزار میشود، با محوریت امام رضا(ع) میتواند بخشی از تبارشناسی تاریخ هنر اسلامی را احیا کند.
وی ادامه داد: موزه آستان قدس آنقدر فاخر است که اگر هر اثر آن به یک دانشجوی دکتری سپرده شود، میتواند از دل آن یک فرهنگ تاریخ هنر استخراج کند. امام رضا(ع) بهدرستی میتواند موضوع یک همایش علمی باشد و پژوهشگران را به این حوزه معطوف کند. ایرانیان همیشه به حضرت تعلق خاطر داشتهاند و این کنگره در سالهای آینده قطعاً نتایج ارزشمندی خواهد داشت. شاید برخی ایراد بگیرند که چگونه میتوان بر محور امام رضا(ع) یک همایش دانشگاهی بنا کرد، اما بدون تردید محوریت یک شخصیت مقدس میتواند تولید آثار فاخر را امکانپذیر کند.
این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران به پایان رسید.
انتهای پیام/
